Gå till innehåll

USB-portarna fungerar inte (Compaq Presario 2500)


Recommended Posts

Förra veckan så dog transformatorn till min HP Compaq Presario 2500. Då batteriet var fulladdat så försökte jag starta datorn utan nätanslutning, men det lyckades inte. Första gången så stängde den av sig, andra gången så var det något skumt meddelande med ASCII-grafik om någon säkerhetskopiering. Efter det så ville datorn inte ens låtsas starta.

Igår så fick jag en ny transformator och datorn fungerar som normalt, förutom att ingen av de externa enheterna fungerar. Den externa DVD-brännaren fungerar som normalt, men den har tagit över den externa hårddiskens enhetsbokstav (E:) Den externa hårddisken är helt död.

Någon som vet vad lösningen är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla ur alla usb-enheter stäng datorn helt dra ur nätsladden och batteriet på bärbara, tryck på startknappen. Nu ska datorn "surra till" lite, helt normalt... Nu töms alla elektroniska minnen och cache platser. I med batteri och nätsladd, starta datorn normalt, utan usb-enheter installerade. Fungerar datorn felfritt nu? Stäng av och koppla in en usb-enhet i taget så att du får dem i ordning som du vill ha det.

Om man vill, går det att låsa en enhetsbokstav till respektive enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har micklat lite med Datorhantering. Den ena hårddisken (en 80 gb IDE i ett löst chassi) och brännaren fungerar utmärkt. Den andra hårddisken (Seagate FreeAgent 500 GB) lyser åtminstonde upp nu när datorn är igång, men den syns varken i Utforskaren eller Explorer XP. Den syntes dock i Utforskaren med ett rött frågetecken på sig efter att jag gjort den första ändringen i Datorhantering. Men det var bara till enhetsbokstaven (E:) och disken som sådan fungerade inte (utrymmet påstods felaktigt vara 0 byte.)

EDIT: I Utforskaren och Explorer XP så har brännaren och 80 GB-hårddisken samma namn (hårddiskens), trots att de inte delar enhetsbokstav och trots att det ligger en skiva i brännaren. Däremot så skiljer namnen sig åt i Datorhantering.

EDIT 2: Att min FreeAgent åtminstonde lyser kan bero på att innan jag startade datorn så tog jag ur batteriet och drog ur nätsladden.

EDIT 3: Jag använder mig av en hub från Deltaco, 4 portar och extern strömkälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om fritt utrymme påverkar usbportarna... nej

Däremot så bör du göra en storstädning med ccleaner, kom ihåg att avmarkera yahoo toolbar vid installationen.

När du är färdig med den, kontrollera om det finns uppdaterade drivrutiner till ditt moderkort från tillverkarens sida, finns det så uppdatera.

Du kan också behöva uppdatera chipset drivrutiner. Beroende på om du har intel eller amd, så går du till respektive tillverkare och laddar hem den du behöver.

När det är klart, gör en fullständig defragmentering av hårddisken.

När det är klart, stäng av "Indexeringstjänsten" om den är startad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Då vet jag vad jag har att göra i morgon.

För någon månad sedan så experimenterade jag med "registry defrags" (fråga inte.) Det gick väl sådär... Visserligen så hade jag problem med min FreeAgent tidigare, men det var inget som inte löstes med ett par omstartningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket modellnummer är det på din dator?
Presario 2500. Eller menar du serienumret eller något annat? Finns det något program som man kan ta reda på vilka drivrutiner man skall ha till sin CPU och moderkort? Jag menar, CCleaner hade ju koll på det mesta.
Har du kontrollerat att USB-portarna har utgående drivspänning ?

Det är inte omöjligt att moderkortet skadats i tillsammans med nätaggregatet.

Om du stoppar in en USB-enhet så finns oftast lysdioder som tänds för att visa att de är aktiva

och att de drivs av USB-porten.

Mina övriga USB-tillbehör (DVD-brännare, "hemmabyggd" hårddisk och USB-minne) fungerar utmärkt, direkt in i datorn så väl som via huben.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Insåg just att jag råkade koppla in fel strömförsörjning till den. Istället för den vanliga adaptern så råkade jag stoppa in en sladd från en överbliven transformator till datorn. Betyder det att min FreeAgent har blivit stekt? Jag hör visserligen hur den tuggar...

Ämnet redigerat av Mickilina pga opassande ordval

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska kunna läsa på ettiketten eller på det inbrända i plasthöljet på strömadaptern,

vilken spänning som du matat disken med.

Disken kan ha klarat sig om inte spänningen (Volt) varit för hög jämfört med den rätta

strömadaptern.

Även om polerna varit växlade så finns ofta skydd mot den typen av felinkoppling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken var ju rejält överlastad (typ 1 GB ledigt, n00bigt - jag vet), och uppdatera BIOS på denna dator tänker jag inte ens försöka, då för varje problem jag löst så brukar det poppa upp två nya.

Men kan det hända att en extern hårddisk som slutat fungerar på en dator, väcks till liv som av en Törnrosakyss av en annan dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...