Gå till innehåll

Telia Säker Surf (v.2007)


Olivier

Recommended Posts

Den bantade Telia-versionen av Säker Suft har helt förstört min uppfattning om F-Secure tror jag. Jag uppfattar F-Secure som buggigt, segt, långsam sökning och har seg nedladdning av virusdefinitioner. (Min dator påverkar också, till det sämre.)

Och är det bara min dator som har slutat ladda ner säkerhetsmeddelandena, de har slutat komma?

Till sist så har de gjort om designen till det sämre. Inget bra skräddarsytt av Telia.  :-

Bifogade bilder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag använder F-Secure Telia Säker Surf och anser det vara ett program som de facto fungerar bra, iallafall när det gäller uppdateringar. Visst är det ganska stora problem med att nå uppdateringsservern, men efter en stund så kommer uppdateringarna snällt på plats.

Realtidsskyddet är också nästan "för" bra, i synnerhet när det gäller protesterna vid installationer av vissa spel och program. Telias version av F-Secure är lite överbeskyddande, vilket är bra och tryggt för den ovane datoranvändaren, men upplevs kanske lite frustrerande för den som har någorlunda koll på vad han/hon gör med datron.

Så att säga att Telia Säker Surf är en mindre lyckad skräädarsömnad är väl lite och ta i, för använder man F-Secure kan man vara säker på att man är skyddad... ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här. Det ingår ju i det Telia Adsl jag har, men valde för många år sedan, närmare bestämt 2001 NOD32 och har hållit fast vid det. Nordea prackar ju på sina kunder Norman som jag försökte för ett antal år sedan förstå mig på, men antingen var jag för dum, eller vad det berodde på, för jag lyckades inte få ut något av de manualer jag då läste. Telia SäkerSurf är ju F-Secures och funkar säkert, men har Telia lagt till något extra, i och med att dom ger bort det, så kanske det inte är så lyckat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det 1:a.... Telia har inte lagt till någonting i F-Secure Internet Security 2007, som programmet egentligen heter. Man har däremot tagit bort det s.k föräldrakontrollen, från det ursprungliga programmet, och man har bytt ut "splashscreenen", samt lite annat kosmetiskt i gränssnittet (logos o.dyl). Förövrigt är programmet exakt detsamma som såldes av F-Secure förra året! Därmed är det ett av dom bästa, heltäckande skydden man kan ha, som "normalanvändare"! Att vissa upplever det som att dom inte har kontroll, beror troligen på att programmet, i grundkonfigurationen, är anpassat för att nämnde normalanvändare skall slippa sätta sig in i massa konstigheter som han ändå inte förstår. Gör man ändå detta, så är min erfarenhet att F-Secure är ett av dom Internet Security-program som ger den absolut bästa kontrollen,... efter lite egen konfiguration då förstås! Förövrigt kan man väl bara säga, att det i vanlig ordning, när det gäller securityprogram, är väldigt mycket en fråga om tycke och smak. Dock är F-Secure Internet Security ett erkännt, bra program!

Edit: Missade att säga, att även spamskyddet är borttaget i Telias version! Dessutom ger Telia definitivt inte bort det, som någon har fått för sig! Läser man Telias avtal och fakturor, så finner man istället att dom tar hutlöst betalt, för ett program som man faktiskt inte kan välja att avstå ifrån! Dock kan dom, än så länge, inte tvinga någon att faktiskt installera dyrgripen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick min Telia Säker Surf när jag tecknade abonnemang hos Telia under 2007. Tanken var att jag bara skulle  installera antivirus men jag fick aldrig någon fråga om jag vill installera allt eller en valfri komponent och hela paketet installerades på en gång och där satt jag med dubbla mjukvarubrandväggar >:(

Datorn blev mycket seg och jag avinstallerade Telia Säker Surf efter ett par dagar.

Numera använder jag AVG Antivirus Free samt Vistas brandvägg och Defender. Mer än så behöver jag inte.

Jag har även en D-Link DI-604 router som blev över när jag skrotade min gamla dator och eftersom den inte stör trafiken på något sätt så får den vara kvar som en HW-brandvägg men egentligen så behövs den inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och där satt jag med dubbla mjukvarubrandväggar >:(

Datorn blev mycket seg och jag avinstallerade Telia Säker Surf efter ett par dagar.

Numera använder jag AVG Antivirus Free samt Vistas brandvägg och Defender. Mer än så behöver jag inte.

Jag har även en D-Link DI-604 router som blev över när jag skrotade min gamla dator och eftersom den inte stör trafiken på något sätt så får den vara kvar som en HW-brandvägg men egentligen så behövs den inte.

Hade du stängt av Windows inbyggda brandvägg, så hade datorn inte varit så seg.

Edit: Missade att säga, att även spamskyddet är borttaget i Telias version! Dessutom ger Telia definitivt inte bort det, som någon har fått för sig! Läser man Telias avtal och fakturor, så finner man istället att dom tar hutlöst betalt, för ett program som man faktiskt inte kan välja att avstå ifrån! Dock kan dom, än så länge, inte tvinga någon att faktiskt installera dyrgripen!

Spamskyddet ligger på Telias egna servrar, och stoppar spam effektivt om man har en mailadress som är xxx@telia.com och har konfigurerat Outlook rätt :)

Spamskydd och föräldrakontroll går att beställa som tillval till F-Secure telia Säker Surf.

Hutlöst betalt vet jag heller inte om jag kan hålla med om, en (1) version på en dator av Telia Säker Surf är gratis, m a o jag betalar ingenting...

Läs mer här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hutlöst betalt vet jag heller inte om jag kan hålla med om, en (1) version på en dator av Telia Säker Surf är gratis, m a o jag betalar ingenting...

Mjo.... det är precis vad Telia vill få oss att tro! Men som sagt... läser man avtal/fakturor/hemsida, så ser man vad telia värderar sitt, 1år gammla och stympade, säkerhetsprogram till.... och det är lika mycket som F-Secure själva tog för sin fullversion förra året! Detta har Telia bakat in i priset för bredbandsabonnemanget, och kallar det därmed för "gratis"! Läser man, vad som finns att läsa så "ingår" det i abonnemangspriset! Alltså betalar du dyrt för ett utgånget och stympat program, som telia själva knappt betalar någonting för. För F-Secure är det ju ren bonus att kunna sälja sina utgående versioner ytterligare ett år!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...