Gå till innehåll

[LÖST] Onödiga mediaspelare installerade?


Olivier

Recommended Posts

Det finns ju mediaspelare man måste ha, men jag tror jag har nån onödig:

Realplayer 11 - vet inte varför jag har den, behövs den på vissa hemsidor? Jag lägger inte märke till vilken spelare hemsidor använder

WMP 11 - ett måste, på SVT mm.

Quicktime - hatar den men den måste man väll också ha?

VLC - Spelade upp filmer ibland med, jag har ju codecpack till WMP så jag tar den jag känner för i stunden.

Itunes - Vet jag inte heller varför jag har...

Vilka spelare har du? Rekommenderas någon att ta bort?

De jag använder aktivt är WMP och VLC, men ni kan ju försöka övertyga mig till att byta spelare  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Utav dom du räknar upp har jag bara VLC installerad på min dator, som funkar till det mesta även SVT.

Har aldrig saknat dom andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RealPlayer kan du nog ta bort och aldrig sakna.

iTunes bör också avinstalleras. Slukar en massa minne då det används, och startar 2 processer vid systemstart, utan att någon har bett om det. Lägger också filer i andra mappar än programmappen. Titta på denna sida, http://www.skytopia.com/project/articles/music/players.html, särskilt avdelningen Bloatware analysis.

Avisntallera också Apple Software Update

Min musikspelare är foobar2000. Ett resurssnålt och kompetent program. http://www.foobar2000.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olivier!

Vad ska du med Quicktime till. Hade den också och har väl så haft i flera år på mina datorer. Men nu är den borta och jag har inte saknat eller fått något behov av den. Det finns visserligen vissa program som kräver att den ska vara installerad.

RealPlayer och Windows Medis Player och eventuellt då om man byter WMP till något mindre, är kanske de man har behov av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid använt wmp... men det är väl för att jag är windowsnörd :D

Nu däremot har jag avinstallerat wmp för att testa KMplayer

VlC blir jag bara irriterad på

Itunes... varför?? likaså med RealPlayer och Quicktime.

Foobar2000 har haft installerad, men den åkte ut utan testning...varför vet ej, troligtvis tidsbrist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Först o främst så är jag en officiell VLC-hatare  ;D

För det andra så skulle jag rekommendera dessa mediaplayers:

1. För att titta på filmer så kan man använda sig av Cyberlinks PowerDVD (gärna version 8, den senaste då den är stabilare än föregående versionen 7.3)

Betyg: 9/10

2. För att lyssna på MP3-filer så rekommenderar jag Realplayer Versin 10.5 (inte den senaste versionen 11. Orsak: ostabil samt tar lite mer resurser.) Sen kan jag rekommendera starkt tilläggsprogrammet: IQFx - som gör att man för mycket bättre surround-ljud i 5.1 högtalare. QSound Hemsida

Betyg: 10/10

3. För att titta på .mov filer så är det ju QiuckTime som gäller. Jag använder bara Quicktime när jag ska titta på trailers via Apples hemsida. En spelare som används minst  :)

Betyg: 7/10 (detta gäller PROFESSIONAL-versionen)

4. För att titta på .mkv filer så är det bara att installera AVCore och HaaliSplitter med codec-paketet "FFD Show". Där använder jag WMP 11, nackdelen är bara att den är lite resurskrävande vid uppspelning av 1080p material.

Betyg: 7/10

5. FLAC filer ska man använda sig av Foobar 2000. Håller med JoWa

Min musikspelare är foobar2000. Ett resurssnålt och kompetent program. http://www.foobar2000.org/

Betyg: 9/10

6. Intunes är absolute inget att ha.

Betyg: -100/10  :o :o :o :o

Sen finns det säkert tusentals andra spelare, både gratis versioner och köp versioen som är bättre och sämre. Det är lite smak i det hela  :D

Vissa gillar WinDVD och vissa andra PowerDVD...andra Winamp och andra Realplayer....

I slutändan så är smaken som baken  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För DVD-Video använder jag det gamla Sonic CinePlayer 2.01. Tar ut dts- och Dolby Digital-ljudet digitalt via S/PDIF (för externa avkodning, i min hörlursförstärkare), och det har jag inte fått att fungera problemfritt med någon annan spelare. CinePlayer använder blott 7 mb arbetsminne vid uppspelning! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Fördelen med en spelare som K-Lite är att den tar ALLT.

Realplayer, Quicktime..........rubbet.

Du behöver ingen annan spelare.

Eller KMplayer.

(dessa är minst 10 gånger så snabba som mediaspelaren eller winamp)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Har läst igenom allas och jag gör såhär:

Itunes, Quicktime, Apple Software - åker ut

Likaså Realplayer

VLC och WMP behåller jag

Bra att ni nämner K-Lite - det har jag haft installerat sen någon år tillbaka

KMPlayer verkar vara ett coolt alternativ - kan den ersätta flash?

Foobar2000 verkar vara lik MeadiaMonkey, vilken inte jag gillade alls. Kan Foobar2000 spela upp strömmar på hemsidor?

Fördelen med en spelare som K-Lite är att den tar ALLT.

Realplayer, Quicktime..........rubbet.

Du behöver ingen annan spelare.

Eller KMplayer.

(dessa är minst 10 gånger så snabba som mediaspelaren eller winamp)

Menar du att du använder K-Lite med WMP?

Laddade ner denna från anvisad plats och då kom den här trevliga rutan fram

Vad är detta?

Jasså, du delar ut felaktiga länkar DimensionX, det gillar jag inte. Skojjar  ;D

Har testat dessa men gillar inte dem:

MediaMonkey

Winamp

MP Classic (en fråga bara - är det Windows som utvecklar denna?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Foobar2000 verkar vara lik MeadiaMonkey, vilken inte jag gillade alls. Kan Foobar2000 spela upp strömmar på hemsidor?

Tycker inte att MediaMonkey och foobar2000 är så lika. Gillar båda, men foobar2000 vinner på att det är så resurssnålt, särskilt i minimerat läge. Det är också den bästa spelaren för ljudfiler med cue-fil för låtuppdelning (flera låtar i en ljudfil), varför man nu skulle skapa sådana ;)

Lyssnar på strömmande Ogg Vorbis i foobar2000 i detta nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Oliver!

KMplayer är helt suverän och snabb som attan. Startar bra mycket snabbare än mediaspelaren och Winamp. Har 10-20 gånger så mycket funktioner. Spelar nästan allt som finns. Snygg också när man skaffat lite extra skal. Det kommer ta dig flera månader att upptäcka alla funktioner i KMplayer, ändå är den enkelheten själv att köra. Du kan göra capture på vad som helst, när som helst. Inbyggda videofilter, ljudfilter, pluggar, etc etc etc.

Mycket imponerande spelare.

K-Lite (som du redan har) startar avsevärt mycket snabbare än Windows Mediaplayer och Winamp. Dessutom tar den fler format. De har valt att göra en simpel design och behålla den snabb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oliver!

KMplayer är helt suverän och snabb som attan. Startar bra mycket snabbare än mediaspelaren och Winamp. Har 10-20 gånger så mycket funktioner. Spelar nästan allt som finns. Snygg också när man skaffat lite extra skal. Det kommer ta dig flera månader att upptäcka alla funktioner i KMplayer, ändå är den enkelheten själv att köra. Du kan göra capture på vad som helst, när som helst. Inbyggda videofilter, ljudfilter, pluggar, etc etc etc.

Mycket imponerande spelare.

K-Lite (som du redan har) startar avsevärt mycket snabbare än Windows Mediaplayer och Winamp. Dessutom tar den fler format. De har valt att göra en simpel design och behålla den snabb.

Attans, DimensionX, du har avkodat mitt hemliga namn.

Jag utger mig för att vara Olivier när jag heter Oliver. Förbaskat!  ;D

Menar du inte att du använder K-Lite Cocec Pack for WMP?

Det som finns här: http://www.codecguide.com/

Du säger

  K-Lite (som du redan har) startar avsevärt mycket snabbare än Windows Mediaplayer och Winamp.

K-Lite är ett codecpack för WMP? Vad menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Om man nu skall prata onödiga mediespelare.

WMP vad används det till egentligen ...  Kan man inte ta bort det? eller måste det finnas på datorn???

Installerade en clean version av KM Player ... det var ju fantastiskt bra det

den spelade ju även upp undertexter och även mvk filer ....

Den har blivit min favoritspelare, fanns ju lite skins till den också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Oliver!

KMplayer är helt suverän och snabb som attan. Startar bra mycket snabbare än mediaspelaren och Winamp. Har 10-20 gånger så mycket funktioner. Spelar nästan allt som finns. Snygg också när man skaffat lite extra skal. Det kommer ta dig flera månader att upptäcka alla funktioner i KMplayer, ändå är den enkelheten själv att köra. Du kan göra capture på vad som helst, när som helst. Inbyggda videofilter, ljudfilter, pluggar, etc etc etc.

Mycket imponerande spelare.

K-Lite (som du redan har) startar avsevärt mycket snabbare än Windows Mediaplayer och Winamp. Dessutom tar den fler format. De har valt att göra en simpel design och behålla den snabb.

Attans, DimensionX, du har avkodat mitt hemliga namn.

Jag utger mig för att vara Olivier när jag heter Oliver. Förbaskat!  ;D

Menar du inte att du använder K-Lite Cocec Pack for WMP?

Det som finns här: http://www.codecguide.com/

Du säger

  K-Lite (som du redan har) startar avsevärt mycket snabbare än Windows Mediaplayer och Winamp.

K-Lite är ett codecpack för WMP? Vad menar du?

Jag är tyvärr rätt bra på att avkoda medlemmarnas namn. DimensionX får jag till namnet Christer till exempel. (jo, jag heter så). ;):)

K-Lite har sin egen spelare, en rejält vässad Mediaplayer Classic. [version 6.4.9.1 rev. 53]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Om man nu skall prata onödiga mediespelare.

WMP vad används det till egentligen ...  Kan man inte ta bort det? eller måste det finnas på datorn???

Installerade en clean version av KM Player ... det var ju fantastiskt bra det

den spelade ju även upp undertexter och även mvk filer ....

Den har blivit min favoritspelare, fanns ju lite skins till den också

Kul att du gillade KMplayer, det är min favoritspelare också. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då har jag sagt fel. Jag använder Windows Media Player 11 med K-Lites Codec Pack. Då är det alltså dom som har Media Player Classic.

Betyder det att Windows inte har något med Media Player Classic att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jaha, då har jag sagt fel. Jag använder Windows Media Player 11 med K-Lites Codec Pack. Då är det alltså dom som har Media Player Classic.

Betyder det att Windows inte har något med Media Player Classic att göra?

Inte DEN mediaplayer classic (antagligen), som är specifik för K-Lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På SVT Play kan man spela upp media i .asx och .ram format. Ibland finns de bara i .ram format och nu kan inte jag spela upp de filerna (hade RealPlayer för .ram innan).

Stödjer inte VLC .ram?

Finns det annat program för detta?

Den där KM Player, stödjer den .ram?

Eller ska jag skaffa Real Alternative?  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RealNetworks håller hårt i sitt RealAudio-format, vilket leder till att nästan inga program kan spela upp eller konvertera det. Ett undantag är dock jetAudio. Tror dock inte att det kan spela upp RealAudio Lossless, men det är också ett högst marginellt format.

Supported file formats are :

<Audio File Formats>

  Windows Sound (WAV)

  MPEG Audio(MP1, MP2, MP3) including mp3PRO

  MPEG Audio Playlist (PLS, M3U)

  Windows Media Audio (WMA)

  Ogg Vorbis Audio (OGG)

  Apple Audio (AIF and AIFF)

  SUN Audio (AU and SND)

  RealMedia (RA, RAM, RM, RMM)

  MIDI (MID, RMI and KAR)

  IMS (Module Karaoke)

  Module Format (MOD, S3M, XM, MTM, STM, IT, ULT, 669, FAIR, MED, MDL, MDL, NST, OKT and

  WOW)

  Monkey's Audio (APE)

  Musepack Audio (MPC)

  Free Lossless Audio Codec (FLAC)

  Speex (SPX)

  True Audio (TTA)

  WavPack Audio (WV)

http://www.cowonamerica.com/products/jetaudio/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...