Gå till innehåll

Konvertera DVD till AVI?


Jack Bauer

Recommended Posts

Tja. har haft frågan uppe förr här på forumet, men har stött på patrull igen >:(

Jag vill kunna konvertera mina DVD-filmer till AVI-format, för att sedan lagra dem på min externa hårddisk. Smidigt om man skall till någon kompis och kolla på film. Man vill ju inte dra med sig drygt 300 DVD filmer ::)

Men av de alla gratis program som finns att hämta på nätet, så är det alltid något som ställer till det.

Har använt Magic DVD Ripper, som fungerade kanon ett bra tag. Men sedan så kommer det upp att man skall skriva in registreringskoden. Programmet avslutas därmed automatiskt.

Ett annat var Slysoft Any DVD, som åxå fungerade bra. Ända tills det ville att man skulle registrera det. Detta eftersom "trial period" var slut.

Hör följer några "fel" som har dykt upp med dessa gratis program:

1) Slutar att fungera efter ett visst antal gånger.

2) Man är tvungen att registrera programmet.

3) "Vattenmärke" i mitten av filmen som man konverterat.

4) Det går bara att konvertera 50 % av filmen.

5) Vissa nödvändiga funktioner är bortplockade.

Jag fattar att det är på detta viset, för att företagen vill att man skall KÖPA deras fullständiga program.

Så min tanke är nu att köpa ett konverteringsprogram, för att på så sätt få bort dessa "registrerings-problem".

Men vad eller vilket skall man köpa?

Jag vill ha ett program som BÅDE klarar att rippa från DVD till AVI, och även att ta bort kopieringsskyddet på mina köpta DVD-skivor.

Finns det ett program som klarar allt detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men på hårddisken ser det ut som så att i Film-katalogen ligger alla filmerna som AVI-filer.

Vill inte ha en massa mappar och filer, utan man skall kunna gå in i film mappen och så hitta alla filmerna där direkt.

Sedan om man konverterar DVD:n till Avi-formatet, så tar det ju mindre plats på hårddisken med. Istället för en ren kopia av filmen i form av en massa Vob och bup-filer.

Använder f ö Media Player 11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat FormatFactory? Där kan man välja DVD to Video File i menyn ROM DeviceDVDCDISO och sen väljer du till hurdan fil (avi, mpeg etc.) du vill konvertera. Vet inte hurdant resultatet blir, men om du inte testat kan det väl ändå vara värt ett försök eftersom det är ett freewareprogram. ;)

Ladda ner det från http://www.freewarefiles.com/FormatFactory...gram_42855.html

Håller för tillfället på att konvertera en DVD till .avi för att testa. Har 10% färdigt på ca.10 min. Återkommer när jag vet vad det blev av det.

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder WinAvi video converter, inte gratis men överkomligt.

Det är en av de snabbaste jag har använt...

Vad kostar det och hur länge fungerar det?

Klarar det att ta bort skyddet med?

Skall testa Format Factory med, tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Registration Benefits

Full license to use the software.

FREE English technical support via e-mail, worldwide.

FREE update for lifetime.

Remove all the limitations of the trial version.

Kostar $29,95

Jag använder AnyDvd för att rippa med, just nu lämnas 20% rabatt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat FormatFactory? Där kan man välja DVD to Video File i menyn ROM DeviceDVDCDISO och sen väljer du till hurdan fil (avi, mpeg etc.) du vill konvertera. Vet inte hurdant resultatet blir, men om du inte testat kan det väl ändå vara värt ett försök eftersom det är ett freewareprogram.

Ladda ner det från http://www.freewarefiles.com/FormatFactory...gram_42855.html

Håller för tillfället på att konvertera en DVD till .avi för att testa. Har 10% färdigt på ca.10 min. Återkommer när jag vet vad det blev av det.

LionKing

Tack för tipset Lion King ;)

Har laddat ner o installerat Format Factory som verkar fungera bra! Håller som bäst på att rippa en DVD till AVI :-X

Men går det att välja vad man vill ha med på avi-filen?

Som det verkar nu så rippas HELA filmen till en avi-fil.

Denna kommer väl bli lika stor som DVD filmen, alltså 4,7 Gb?

Det är ju meningen med att rippa, att man vill spara plats för endast filmen med svensk text skall komma med.

Kan man välja att ta bort det man ej vill ha med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Lion King ;)

Kul att kunna vara till hjälp! :)

Men går det att välja vad man vill ha med på avi-filen?

Som det verkar nu så rippas HELA filmen till en avi-fil.

Denna kommer väl bli lika stor som DVD filmen, alltså 4,7 Gb?

Det är ju meningen med att rippa, att man vill spara plats för endast filmen med svensk text skall komma med.

Kan man välja att ta bort det man ej vill ha med?

Är inte ännu själv så insatt i programmet, har visserligen haft det en tid, men inte använt förrän nu som bäst. Testar det efter att jag tipsat dej om det. Men vad jag förstått så rippar den hela filmen, utan text. Om du inte vill ha hela filmen, måste du klippa bort de delar du inte vill ha i något annat program, t.ex. VirtualDub.

Blev alldeles nyss klar med rippningen. En film på 1h52min blev 265 MB som avifil. Men det finns tre olika alternativ för kvalitet. Ju högre kvalitet desto större fil (naturligtvis). Det kom engelsk text med fast det är engelskspråkig film. Måste kolla om det går att ställa in textspråk.

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kom engelsk text med fast det är engelskspråkig film. Måste kolla om det går att ställa in textspråk.

Jepp, kolla det, annars är det ju värdelöst.

Håller på att rippa med, och det verkar bli ca 300 Mb=perfekt.

Tipsa om språket ok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är leden Jack Bauer, men jag kommer nog inte på nån lösning på det här problemet. :'(

Vi får hoppas att någon mera kunnig ser detta och hoppar på tråden och hittar en lösning åt dej.

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, verkar vara ett svårlöst problem detta :-

Fick ju nästan till allt med att rippa filmen till avi, men sedan snubblade man på målsnöret när det inte blev svenskt text utan norsk >:(

Någon som kan ett bra program för att rippa DVD till Avi, och få med den svenska texten??

Vore bra om man även kunde välja vad som skall tas med i filen med.

Programmet skall helst vara gratis.

Anyone??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...