Gå till innehåll

Webb-TV på SVT hackar


Recommended Posts

Hej!

Jag får inte SVT:s webb-TV att fungera på ett tillfredställande sätt.

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=...r&from=menu

Klicka på valfri länk till höger, t.ex. Rapport 21.30

Det flyter på bra i kanske 20 sekunder varefter uppspelningen avbryts för att buffra mer material, varefter det fungerar utan avbrott i ytterligare ca 20 sekunder etc.

Det blir samma sak på både min stationära dator med XP och min laptop med Vista. Den stationära är kopplad med kabel direkt till routern medan jag kör trådlöst på min bärbara.

Jag har BBB och när jag kollar hastigheten med bredbandskollen så har jag hastigheten 75/20 (ner/upp) för den stationära och 45/15 för den bärbara.

Det fungerar bra att spela klipp på t.ex. YouTube eller Aftonbladets webb-TV, men det kanske kräver mindre bandbredd än SVT och därmed är mindre känsligt för eventuella variationer i uppkopplingshastigheten. Någon som vet hur det är med den saken?

Har någon här något tips på hur jag kan komma fram till vad orsaken till dessa problem kan vara? Kan det bero på tillfälliga droppar i uppkopplingshastighet (som inte skulle avslöjas när jag testar hastigheten med bredbandskollen) och i så fall hur kan jag mäta detta för att fastställa att det verkligen är orsaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en Asus G1S, med grundinstallation + några egna program som definitivt inte ska ha med saken att göra. Jag har inte något fildelningsprogram igång samtidigt. Mig veterligen är inte heller något annat program igång som behöver nätet. Observera att problemet också finns på min stationära dator som har helt annan uppsättning program och hårdvara. Ingen av datorerna är dock för slö för att klara av detta.

Asus G1S: Inter Core 2 Duo T7700, GeForce 8600M GT - 256 MB, 2 GB RAM

Staionär: P4 2.8 GHz, GeForce 6600 GT, 1 GB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar bra att spela klipp på t.ex. YouTube eller Aftonbladets webb-TV, men det kanske kräver mindre bandbredd än SVT och därmed är mindre känsligt för eventuella variationer i uppkopplingshastigheten. Någon som vet hur det är med den saken?

Har någon här något tips på hur jag kan komma fram till vad orsaken till dessa problem kan vara? Kan det bero på tillfälliga droppar i uppkopplingshastighet (som inte skulle avslöjas när jag testar hastigheten med bredbandskollen) och i så fall hur kan jag mäta detta för att fastställa att det verkligen är orsaken.

Jo, SVT kör med högre upplösning för Flash än YouTube som använder den gamla standarden.

Nu tror jag att SVT har trubbel med bandbredden.

Playrapport är en bra referenssida.

http://playrapport.se

Sen kan man även testa med Adobe 10 som finns som beta 2

http://labs.adobe.com/technologies/flashplayer10/

Sen kör svt även wmp samt real på vissa sändningar inkl riktig HDTV upplösning.

Kan man labba med att byta format.

EDIT

Högerklickar man på en flash så kan man även sänka kvaliten till medium eller low

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Jag har 24/1 och BBb inga problem med varken sig Firefox eller IE 8 Beta 1

Kanske skulle ni skippa dom vanliga Realplayer och WIndows Media Player

Man kan faktiskt använda tex VLC för svts program ... Välja bara att du skall leta efter ert eget installerade program

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om din hårdvara (router, switch m.m.) stödjer QoS. Allt måste stödja QoS enligt "ingen kedja är starkare än den svagaste länken" principen.

Nedanstående info har jag hittat på ett forum där någon också hade problem med dålig TV-bild. Du får själv värdera detta info men jag tycker att det varkar intressant.

"För att få bra bild så måste dataströmmen överstiga åtminstone 2 Mbit. Man använder prioriteting enligt QoS för att prioritera videoströmmen framför övrig internet-trafik. Videoströmmen sänds i form av multicast-trafik (en sändare - många mottagare)."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Har märkt att vilken uppspelare man använder spelar roll.

Bytte från Media Player till Realplayer, sedan funkade det perfekt ;)

Vid låga hastigheter kan det räcka att man gör något mer på nätet, för att uppspelningen skall börja hacka.

Har du t ex 2 Mbit, så stäng alla flikar förutom videon, stäng alla fildelningsprogram o s v.....

Verkar som om SVT´s videoklipp kräver mer än vad t ex Youtube gör, varför vet jag ej.

funkar det bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...