Gå till innehåll

Mediacenter?


Recommended Posts

Kan någon ge mig en bra lösning på vad man skall köpa,när man vill ha in alla bilder och musik på ett ställe?

Har cirka 160 GB musik och bilder.

Har även ca 300 DVD-filmer i hyllan som börjar ta riktigt mycket plats.

Kan man få över dessa in i datorn och därmed vidare in i ett Mediacenter?

Finns det något program för detta?

Har hört om s k Mediacenters, men vet inte riktigt hur det fungerar

Kan någon förklara?

Som det är nu har jag en extern HD kopplad till min bärbara dator.

I den finns otroliga mängder musik samt bilder.

Jag skulle vilja ha en box, där man enkelt kan koppla min HD till, så man kan få upp det på platt-tv:n.

Vet att man kan koppla in datorn direkt till tv:n och även då HD:n, men det är ju inte alltid den kan stå där, utan man kanske tar med den t ex.

Såhär har jag tänkt mig:

HD-->Mediacenter-->LCD

Har även hört att det finns routrar där man ej behöver ha igång datorn, utan den skickar allt som finns från HD:n till mediacentret.

Men då kanske man måste ha en nätverksdisk med IP-adress?

Har endast en "vanlig" HD med USB samt Firewire.

Någon som har ett bra tips på lösning?

( Skall helst inte ta mycket plats heller).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp,ser bra ut MEN hur får man in alla 300 DVD-filmerna i den?

Annars var det ju bra med USB-anslutningen och så vidare.

Den har plats för en hårddisk... du kan troligen montera den disken du har filmerna på i dag! Sen går det även att koppla en extern hårddisk via USB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men filmerna finns INTE i hårddisken, utan står på hyllor i vardagsrummet..... ;)

Det enda som jag har på HD:n är bilder samt musik.

Då blir det till att rippa!  ;D  Inte min starkaste sida numera.... det finns andra på forumet som är bättre insatt i vilka program och format som är lämpligast. Ett tidsödande jobb, kan jag i alla fall säga! Man rippar inte 300 DVD´r på en eftermiddag!  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Eller köpa en extern HD till

Kom på att det kanske finns en dvd växlare som man har i bilen dvs en cd växlare ... som man kan koppla till datorn..

Någon som vet om detta finns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, klart man kan köpa en HD till, men då är ju vitsen med Mediacenter borta.

Jag vill ju få bort att man måste ha på datorn varje gång man skall lyssna på musik eller kolla på bilderna.

Räknade även ut att man måste ha ca 1,4 TB utrymme för att få plats med alla filmerna :o, samt 600 timmar för att rippa alla filmerna till en STOR HD.

Tips?? ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygg en HTPC och kör med stora hdd i den samt rippa lite då och då.

www.videohelp.com finns det tips till program.

Har en HTPC som ser ut som en förstärkare.

Men orkar inte rippa in alla filmer utan kör dom som vanligt.

Kan tänka mig att man skulle bli rätt sur om Hdd slutar funka och alla filmer försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag använder mig utav "DVD Ripper Ultimate" som jag tycker fungerar bra och som är snabb och enkelt att använda. Rippningen tar mellan 30-40 minuter att slutföra men tiden hänger på bland annat hur du själv vill rippa, din dator, läshastigheten på DVD-spelaren mm.

1TB tycker jag låter mycket men beror på vilken kvalité man vill använda. Har själv just nu 214 filmer och mappen är bara på 226GB. Då kör jag med DIVX eller XVID formatet vid rippningen och komprimerar ner dem till mellan 700-1400MB per film. Större brukar filmerna inte bli och bild och ljud blir bra om du kör med DIVX eller XVID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag använder mig utav "DVD Ripper Ultimate" som jag tycker fungerar bra och som är snabb och enkelt att använda. Rippningen tar mellan 30-40 minuter att slutföra men tiden hänger på bland annat hur du själv vill rippa, din dator, läshastigheten på DVD-spelaren mm.

1TB tycker jag låter mycket men beror på vilken kvalité man vill använda. Har själv just nu 214 filmer och mappen är bara på 226GB. Då kör jag med DIVX eller XVID formatet vid rippningen och komprimerar ner dem till mellan 700-1400MB per film. Större brukar filmerna inte bli och bild och ljud blir bra om du kör med DIVX eller XVID.

Ok,låter intressant.

Är DVD Ripper lättanvänt och med bra inställningsmöjlighter?

Vad kostar det?

Hur lyckas du rippa en DVD på 30 min?

Har en rätt bra dator, kolla min profil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Mellan 30 40 minuter gissar jag det borde ta för dig också med den profilen. Borde inte ta längre tid. Om man kopiera från dvd till dvd så tar det mycket längre tid. Det är mer jobb med det, det ska avkodas (om de är skyddade), komprimeras till 4.7GB, ta bort/behålla ljud, texter osv. men här är det bara i med skivan och låta programmet outputa filerna.

Pris och lite mer info finns på http://www.xilivideo.com/dvd-ripper-ultimate.html

Om du vill testa först http://www.xilivideo.com/downloads.html

Om du väljer ripa med DVD Ripper Ultimate eller med DVD Ripper Platinum så är det i princip bara att stoppa i skivan och klicka på rippa. Standard formatet är DivX men finns en rad olika format att välja bland. I Ultimate finns även format speciellt för Iphone, Ipod, Windows Mobile etc.

Den är lättanvänt och inställningsmöjlighterna bra och anser det vara komplett. Finns inte nåt jag direkt saknar som inte redan finns i programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, skall ladda ner det sedan och prova det.

Klarar det kopieringsskyddade(köpta) skivor med?

Kan man ställa in hur stor output-filen skall bli?

Får man med undertexterna med, och går detta att ställa in?

Detta verkar bra, men har provat en hel del program som det alltid har varit något fel med, antingen tar det för lång tid eller så klarar det inte köpfilmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Hittills har jag inte varit med om att den inte klarat nån film. Men skulle det vara att den inte klarar nån skiva så har jag ofta tidigare använt mig av DVDDecrypter som speciellt är för ta bort skydds nyklar. Kör ofta med den + instant copy när det är från dvd-skiva till dvd-skiva. Vad du gör sen är att kopiera till en mapp på datorn och laddar in mappen i DVD-rippern för själva rippningen.

Du kan välja bland förvalda storlek eller ha egen storlek, vilken som helst, du kan välja dela upp dem på 2 filer (eller fler) eller bara ha en enda output. Jag själv brukar dela upp dem på 2 om totala stoleken är omkring 1400mb men händer att jag kör med bara en fil också.

Du kan bara välja en text som ska visas med filmen, det är inte så att man kan välja texter i nån form av meny sen utan den rippar med den text du väljer. Förutom det kan du (om man nu vill det) själv välja textfärg. Även storlek och flytta den lite upp eller ner. Välja ha svart remsa upp till och ner till eller köra full skärm osv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, låter som ett bra program. Skall ladda ner det sedan och prova det ikväll :)

Jag har blandade filmer, d vs både köpfilmer och brända.

Och jag vill helst slippa en massa extraprogram, utan vill att ett program skall fungera till allt :-

Återkommer imorgon när jag testat det, så "Stim" stanna kvar och kolla här ;)

Tackar för hjälpen så länge ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK lycka till.

Skickar med liten snabb guide och en skärmdump på Ultimate 5, som jag hittade:

http://www.xilisoft.com/images/screenshot/...-ultimate-5.png

Mata in dvd-skivan och välj enheten under File menyn.

Välj ljud, text (precis nedan för File)

Välj full på zoom under Profile settings, till höger i bild.

Välj under Splitt hur filen ska vara, om du vill outputa till en fil eller något annat, också till höger i bild.

Avmarkera alla titlar utom den största titeln du hittar, som normalt är själva huvudfilmen.

Nu bara klicka på den runda knappen, den tredje från höger längst ner i bild för börja rippa.

That's all, Enklare kan det inte bli  :P

Kanske också, under destination välja dit filerna ska sparas, till nån speciell mapp eller så.  De här är bara ett snabbt och enkelt sätt utan att beöva göra så många fler inställningar men vill du göra mer avancerat så är det bara testa sig fram. Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha låter rätt enkelt. Har lite frågor dock:

Hur mycket plats på den externa hårddisken behöver man för 300 dvd-filmer ( 4,7 Gb/st)?

Räknade ut att det skulle behövas ca 210 GB, om de är på 700 Mb/st.

Hur skall man göra när det är en massa vob-filer, och inte bara en image på skivan?

Är det bara att markera alla filerna, och göra som vanligt?

Sedan, hur mycket tid kommer man få lägga på att rippa alla DVD-filmerna?

Kan tänka mig att det tar kortare tid om man väljer lägre kvalitet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för tillfället 214 filmer och den mappen är på 226GB. Hela disken är en 500GB-disk. Har du en sån får du lätt plats med samtliga 300 filmerna + många fler, rippade. Men det hela beror på hur pass mycket du väljer att komprimera de rippade filmerna till. Om du håller dig till ca max 1500MB klar du dig bra. Sen beror det också på hur stora själva filmerna är. Samma inställningar kan du få filmer med samma kvalité med en output på ca 700mb,hela filmen.

DVD skivorna är ofta på flera gigg, allt från 4-8 gigg men själva filmen är sällan mer än max 2 gigg. Det som gör skovorna så stora är oftast all extra material, menyer osv som tar plats men själva filmen är inte så stora.

Hur mycket tid man får lägga beror på hur snabbt det hos dig rippar men säg att det tar 30 minuter per film och du har 300 filmer som ska rippa så ca 150 timmar. Men du kan ju ta det när du har tid eller rippa samtidigt som du gör annat med datorn. Jag gör så själv o orkar inte sitta och titta på ripp-processen bara o det har aldrig blivit fel på filmerna. Du kan köra programmet i bakgrunden o surfa eller nåt annat under tiden.

Markera bara den största titeln och avmarkera alla de andra. vob-filer som det normalt är i dvd-skivorna behöver du inte bry dig om, programmet laddar in alla titlarna. Har du image fil på datorn så kan du välja det istället, under "file" så laddas den in och listar titlarna. Har du en mapp med vob-filer så laddar du in mappen istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, skall bli spännande att prova detta.låter som ett program jag letat efter ;)

Men vilken kvalitet skall man välja=low,medium eller high?

Är det stor skillnad på de olika kvaliterna, eller är det bara storleken som ändras?

Sist jag provade att rippa, så vill jag minnas att jag valde high, och då kunde man gå och kolla på OS-invigningen innan det var klart.

Har en extern HD på 300 Gb, som har ledigt 160 Gb.

Då räcker inte denna till alla filmerna då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Om du kör med standard inställningarna som är satt till Lower för ljud och bild så fungerar det alldeles utmärkt att köra med det. Då får bra bild och ljud med bara de inställningarna o annars  får man testa sig fram beroende på filmerna o om man vill ha bättre kvalité än med standard inställningarna. Det tar inte mycket längre tid även om du väljer högre kvalité utan påverkar mest output filernas storlek. Bättre kvalité lika med större fil storlekar.

Om du rensar 300gb disken och håller dig under 1000mb i storlek per film så räcker disken kanske. Många av dina filmer kommer inte bli mer än 700-800 per film ändå säkert med de standard inställningarna medan andra kanske blir omkring 1400MB per film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja Stim.

Nu har jag testat DVD Ultimate Ripper, och kan konstatera att det inte räckte till.

Iallafall inte i provversionen.

Det gick endast att rippa max 5 minuter av varje fil, och huvudfilen som var viktigast hoppades över, med resultatet "failed"

Efter varje fil kommer det upp en ruta som talar om att detta är en provversion, och sedan ser man en massa begränsningar listas upp.

Alla inställningarna man valde innan rippandet skall börja, "nollställdes" till t ex "Quality low" samt video inställningarna till "low" FAST" man valt en högre inställning.

Jag valde Normal på allt vill jag minnas.

Output filen delades upp i en massa avi-filer, FAST man valde split type "infinite".

Vad skall man välja för att Video-TS mappen med filerna endast skall bli till EN avi-fil??

Så Stim, kommer detta att ändras när man köper fullversionen?

Känns ju inte så kul att lägga ner en massa pengar, och sedan fungerar det inte som man tänkt sig alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...