Gå till innehåll

Photoshop Elements och bilder


Jack Bauer

Recommended Posts

Ville hitta PS Elements igår för att testa det inför ett eventuellt köp, men lyckades ej hitta det på Adobes hemsida.

Det enda som jag lyckades hitta var såklart nya 7:an, som dessutom ej hade kommit ut än.

Vart hittar man Photoshop Elemens 6 för test eller köp?

Sedan undrar jag hur man skall göra när man vill förminska en bild i PS Elements?

Har en bild som är på 2,7 Mb, och jag vill ha den så den blir 0,5 Mb.

Dessutom vill jag att den inte skall tappa för mycket i kvalite från originalet.

Kan någon hjälpa mig med dessa två frågor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Det här programmet är betydligt smidigare än Photoshop för att förminska bilder.

http://www.xnview.com/

Nedladdning

http://pagesperso-orange.fr/pierre.g/xnview/endownload.html

Välj multilanguageversionen så får du XnView på svenska.

Tryck "Shift+S", välj ny storlek och vilket format du vill spara bilden i (XnView tar över 430 olika bildformat). Dessutom väldigt lätt att göra masskonverteringar av bilder. Jag använder Photoshop själv, men lika mycket det här suveräna programmet sedan 5 år tillbaka.

Vill du ha ned storleken utan att förminska bilden så välj bara grad av jpg kompression du vill ha, tänk bara på att ju mer du komprimerar, ju mer förstörs bilden.

Annars kan du även använda dig av png komprimering (oförstörande alternativet) eller jpg 2000.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Och en del av frågan att få ned storleken på bilder. Då gav jag dig ett bättre alternativ som du borde testa om du vill slippa starta upp ett stort program för att bara göra en sån sak. :)

Därför svarade jag bara på den biten i ditt inlägg.

Dessutom är XnView ett bra komplement till PS eftersom det klarar en hel del som inte Photoshop klarar av. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photoshop Elements 6 kan du, som det verkar, inte ladda ned från Adobe. Öppnade e-post från Adobe med reklam om PSE 6, men den länken ledde nu till 7:an, så du får nog helt enkelt vänta på att 7:an blir tillgänglig.

Att minska bilder är enkelt, antingen genom att minska storleken/upplösningen, eller genom att ställa in lämplig komprimeringsgrad, eller både och.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photoshop Elements 6 kan du, som det verkar, inte ladda ned från Adobe. Öppnade e-post från Adobe med reklam om PSE 6, men den länken ledde nu till 7:an, så du får nog helt enkelt vänta på att 7:an blir tillgänglig.

Att minska bilder är enkelt, antingen genom att minska storleken/upplösningen, eller genom att ställa in lämplig komprimeringsgrad, eller både och.

Nja, stämmer inte riktigt :- Det finns som provversion på Download.com.

Förstår att det är enkelt om man kan det, men HUR skall man göra det.

Någon som kan PS Elements 6 och kan ge en liten enkel förklaring?

( Gå in under meny, sedan väljer du osv, osv.... )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Jag har ingen erfarenhet av Elements...kör bara Photoshop, men skulle tro att det är:

Bild > Bildstorlek > Bestäm vilken storlek du ska ha > Klicka OK.

Tips: Försök även att beskära bort de delar av bilden som delar av bakgrunden. Detta hjälper att få ner storleken = mindre information i filen.

Varsågod... Test version

http://www.download.com/Adobe-Photoshop-El...4-10057110.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hhmm, verkar vara svårt detta....

Man kanske skriver otydligt :o

Har redan PS Elements 6 som provversion, och vill veta HUR man går till väga i DET programmet och inte i något annat >:(

Fattar att det finns andra alternativ än PS, men vissa väljer ju det och är villiga att betala o andra inte.

Jag har valt PS Elements t ex.

Så än en gång:

Hur går man till väga när man skall ändra storleken på en bild från 2,7 Mb till 0,5 Mb i Photoshop Elements 6?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, antog att du inte hade programmet än, och gav därför ingen detaljerad beskrivning. ;)

Och Download.com är ju inte Adobe, så mitt påstående stämmer väl ;)

Nåja, se till att du är i Fullständig redigering (annars, tryck Ctrl + I), menyn Bild, Ändra storlek, Bildstorlek. Ställ in önskade värden.

Sedan: Arkiv, Spara som, välj formatet jpeg (.jpg), OK, och i nästa steg önskad kvalitet. Du ser samtidigt hur filstorleken ändras då du ändrar kvaliteten.

Här är manualen på svenska. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Hhmm, verkar vara svårt detta....

Man kanske skriver otydligt :o

Har redan PS Elements 6 som provversion, och vill veta HUR man går till väga i DET programmet och inte i något annat >:(

Fattar att det finns andra alternativ än PS, men vissa väljer ju det och är villiga att betala o andra inte.

Jag har valt PS Elements t ex.

Så än en gång:

Hur går man till väga när man skall ändra storleken på en bild från 2,7 Mb till 0,5 Mb i Photoshop Elements 6?

Antagligen samma som man gör i andra program. Se mitt tidigare inlägg angående hur man får ned storleken på en bild. (jpg kompression eller png kompression)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hhmm, verkar vara svårt detta....

Man kanske skriver otydligt :o

Har redan PS Elements 6 som provversion, och vill veta HUR man går till väga i DET programmet och inte i något annat >:(

Fattar att det finns andra alternativ än PS, men vissa väljer ju det och är villiga att betala o andra inte.

Jag har valt PS Elements t ex.

Så än en gång:

Hur går man till väga när man skall ändra storleken på en bild från 2,7 Mb till 0,5 Mb i Photoshop Elements 6?

Tips & Tricks http://www.digbild.se/pse/adobe_utskrifter.pdf

Bläddra ner till Ställ in upplösning och storlek på en bild för läsa mer om hur du ändrar storlekar.

Ändra storleken på en bild från 2,7 Mb till 0,5 Mb ?

Där får du helt enkelt testa dig fram tills du är nere på 0,5 Mb. Vissa program kan dock upplysa om bildens storlek innan du sparar den.

Finns inte direkt nån automatiskt funktion för typ minska-min-bild-automatiskt-från 2,7 Mb till 0,5 Mb direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I elements då.

Ja brukar skapa en tom fil i den storlek ja vill ha.

Sen öppnar ja en hög bilder. Drar dom till min tomma bild. Om förhållandet höjd och bredd är det samma, så ställer den in sig självt.

Om de skulle va något bredare eller högre, så e de bara och dra ut den lite.

Spara som. Om man väljer jpg, finns även olika kvaliteer att välja på.

Sen högerklicka på lagret till höger och "ta bort lager" Dra dit nästa bild och då e vi från början igen.

Väntar på 7:an själv.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, får se om jag fattat detta rätt då:

Man provar sig fram med bredden x höjden, ända tills man kommer ner i rätt antal Mb?

Sedan sparar man i jpg.

Rätt?

Nja, den filstorlek (kb eller mb) du ser då du ändrar storlek på höjden och bredden är okomprimerad storlek. Den skall alltså vara betydligt större än den filstorlek du vill få som slutresultat (jpeg-filen).

Ställ in den storlek (höjd×bredd) du vill/behöver ha i ett visst sammanhang, och ställ sedan in den grad av jpeg-komprimering som behövs för att bilden skall få den filstorlek du önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak att tänka på: Om du spar en jpeg-bild flera gånger, försämras kvaliteten var gång du spar! Så använd tiff eller psd om du skall arbeta med en bild och spara den flera gånger. Spar som jpeg då bildbehandlingen är klar. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
En sak att tänka på: Om du spar en jpeg-bild flera gånger, försämras kvaliteten var gång du spar! Så använd tiff eller psd om du skall arbeta med en bild och spara den flera gånger. Spar som jpeg då bildbehandlingen är klar. ;)

Eller BMP om det inte är lager man skall jobba med förstås.

Sen, ta hem detta om du vill spara dina bilder i oförstört skick, men ändå så att de tar minimal plats.

http://www.klaimsoft.com/winuha/

Packar ner bilderna till praktiskt taget ingenting. (oförstörande) Bättre än både png och jpg2000. Vi körde ett test på 7zip forumet, png och jpg 2000 hade inte en suck mot detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...