Gå till innehåll

Norton UAC Tool [Windows Vista-förbättring]


e-son

Recommended Posts

Jag trodde aldrig att jag skulle jubla över något som börjar med "Norton", men nu har det skett!   ;)

Norton UAC Tool är helt enkelt softet som alla Vista-användare har väntat på! Programmet som äntligen gör UAC till en acceptabel och uthärdlig Windows-funktion! Läs och ladda ner!    ;D

http://www.nortonlabs.com/inthelab/uac.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är som ni säger en fundamental sak man missat att lägga in i Vistas UAC, men är detta verkligen så säkert?

Jag menar att Nortons UAC måste ju kunna identifiera vitlistade program och urskilja dem mot andra. Jag undrar hur dom gör det?

Är det bara med sökvägen så kan ju det programmet som är vitlistat ändras, och ändå vara vitlistat?

Det hade ju varit säkert om man sparade typ en md5-hash på ett vitlistat program och sen kollade om det programmet har samma md5 som när det vitlistades, men detta skulle ta flera minuter varje gång man ska kolla, så dom lär ju ha gjort någon form av kompromiss på säkerheten?

Förmodligen är säkerheten som Nortons UAC ger mer än tillräcklig men jag tror ändå att Vistas är säkrare.

Edit:

Nej nu testade jag det lite och jag måste säga att det verkar faktiskt säkert, eftersom man ändå inte kan ändra i mappar som Program Files utan admin rättigheter. Dock kan man ändra filnamn på saker på skivbordet, men Norton luras inte för det. Den verkar gå efter massa olika saker, men inte filnamnet. Tack och lov för det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så är åtminstone alla Windowsfiler signerade vilket är säkerhet nog. Andra program kan lätt matchas med filhashar och det behöver inte alls ta flera minuter utan det går på nolltid även för relativt stora programfiler uppåt 100MB, och dom flesta EXE-filer som körs är inte ens i närheten av 10MB :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det gratis att använda? och måste man ha något annat Norton program installerat?

Det är gratis att använda eftersom det fortfarande är en betaversion. Jag gissar att det i den skarpa versionen kommer att kosta en slant och att betaversionen används för att få in data från allmänheten för att skapa den skarpa versionen som kommer att vara betydligt bättre. Men men, detta är spekulationer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och dom flesta EXE-filer som körs är inte ens i närheten av 10MB

Justja, jag glömde att det bara är själva programmen som behöver ha en hash, och som du säger så är programmen nästan aldrig större än en så där 5 mb.

Så detta verkar vara en bra lösning ändå, man får hoppas att Windows 7 har denna finessen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det gratis att använda? och måste man ha något annat Norton program installerat?

Det är gratis att använda eftersom det fortfarande är en betaversion. Jag gissar att det i den skarpa versionen kommer att kosta en slant och att betaversionen används för att få in data från allmänheten för att skapa den skarpa versionen som kommer att vara betydligt bättre. Men men, detta är spekulationer!

Antar att den kommer att gå att ladda "gratis" om man har norton internet security 2009. Jag laddade ner testversion av NIS2009 förrut.. jag tyckte programmet var sådär. Bästa antiviruset enligt mig är Kaspersky Internet Security 7.0  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon lista över vilka progam man tillåtit?

För det känns lite halvbra nu när jag typ tillåtit massa konskiga saker utan att veta om den tillåter vad jag menade. Jag tillät att kopiera filer till System32, men nu måste jag ändå trycka på knappen, nåja det är ju en beta så man får väl se.

I alla fall så kommer Windows 7 att ha den absolut bästa UAC med denna finessen - Linux och mac kör med lösenord varje gång man ska göra något, Vista hade (har) en knapp som man fick trycka på alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon lista över vilka progam man tillåtit?

För det känns lite halvbra nu när jag typ tillåtit massa konskiga saker utan att veta om den tillåter vad jag menade. Jag tillät att kopiera filer till System32, men nu måste jag ändå trycka på knappen, nåja det är ju en beta så man får väl se.

I alla fall så kommer Windows 7 att ha den absolut bästa UAC med denna finessen - Linux och mac kör med lösenord varje gång man ska göra något, Vista hade (har) en knapp som man fick trycka på alltid.

 

Tanken är ju att UAC skall fungera som vanligt när det gäller enstaka händelser som att tillfälligt skriva ett par filer till någon systemmapp... då bockar man ju inte i, att det skall tillåtas permanent! Det är ju till för att slippa det ständiga tjatet om samma saker om och om igen!

Lista finns säkert.... men inte officiellt!    ;)  Det kanske kommer när programmet är bättre utprovat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom programmet inte har något användargränssnitt där man kan "ångra" felaktiga tillåtelser eller blockeringar, så får det bli en liten workaround tills vidare (Symantec är medvetna om problemet och kommer att åtgärda). Gå till registernyckeln:

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWARESymantecSymConsentData

Varje dword-värde som finns i den nyckeln representerar en tillåtelse/blockering.... som nödlösning kan man helt enkelt radera alla REG_DWORD-värden, eftersom det inte går att se vilken som är vilken. Sen är det bara att börja om igen!   ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon lista över vilka progam man tillåtit?

För det känns lite halvbra nu när jag typ tillåtit massa konskiga saker utan att veta om den tillåter vad jag menade. Jag tillät att kopiera filer till System32, men nu måste jag ändå trycka på knappen, nåja det är ju en beta så man får väl se.

I alla fall så kommer Windows 7 att ha den absolut bästa UAC med denna finessen - Linux och mac kör med lösenord varje gång man ska göra något, Vista hade (har) en knapp som man fick trycka på alltid.

 

Tanken är ju att UAC skall fungera som vanligt när det gäller enstaka händelser som att tillfälligt skriva ett par filer till någon systemmapp... då bockar man ju inte i, att det skall tillåtas permanent! Det är ju till för att slippa det ständiga tjatet om samma saker om och om igen!

Lista finns säkert.... men inte officiellt!    ;)   Det kanske kommer när programmet är bättre utprovat!

Jo jag vet att man inte bockar i för filflyttar osv, men eftersom det går att bocka i testade jag det. Men det gav inte väntat resultat.

Sen när det gäller listan man tillåtit, menar jag inte man som i Symantec, utan man som i jag. Jag vill kunna se en lista på vilka program jag tillåtit i UAC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen när det gäller listan man tillåtit, menar jag inte man som i Symantec, utan man som i jag. Jag vill kunna se en lista på vilka program jag tillåtit i UAC.

Det finns ingen sådan lista ännu. Enligt Norton Labs forum så är det troligt att sådana funktioner kommer att läggas till i senare versioner. Vid behov, kan man under tiden använda den workaround som jag beskriver ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det här vara till någon hjälp fann programmet på MajorGeeks se länk nedan Norton UAC Tool 2008.1.0.11 Beta. Hoppas denna länk funkar:   

www.majorgeeks.com/download6058.html

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...