Gå till innehåll

Hur bär man sig åt?


Gäst DimensionX

Recommended Posts

Gäst DimensionX

Nästan alla jag hjälper lyckas att få in både det ena och det andra otyget i datorn. Själv har jag inte haft ett enda virus på flera år. Ändå surfar jag runt på både "tveksamma" och "skumma" sajter. Å andra sidan vet jag vad jag installerar och trycker aldrig okey på någonting som jag är osäker på.

Till alla som bara trycker, godkänner och/eller installerar. Gör inte det. Fråga någon först så slipper ni få in otyg i datorn. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag :D :D :D fått otyg i datorn... då och då.

Jag brukar emellanåt surfa runt och testa mina program och när jag hade Comodos brandvägg och nod32 antivirus var jag säker mot det mesta... tills en dag då testmodet steg över kanten och idiotin spred sig i datorn 8) 8)

Nu är det Smart Security som gäller, kräver lite för mycket minne tycker jag, men annars är det tipp topp --!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan alla jag hjälper lyckas att få in både det ena och det andra otyget i datorn. Själv har jag inte haft ett enda virus på flera år. Ändå surfar jag runt på både "tveksamma" och "skumma" sajter. Å andra sidan vet jag vad jag installerar och trycker aldrig okey på någonting som jag är osäker på.

Till alla som bara trycker, godkänner och/eller installerar. Gör inte det. Fråga någon först så slipper ni få in otyg i datorn. :)

jag tror att många än idag inte förstår allt det "farliga" och skadliga sakerna som finns på internet.

Alla som vill sälja sina virusskydd "säger" ju att man är till 99,9% säker överallt och nämner ju inte nackdelarna som vilken försäljare somhelst. Och som kund så tror man på dom.

Säkraste är ju att inte ha någon dator i huvudtaget idag ju! xD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Om jag skulle gå efter min egen erfarenhet, vilken givetvis kan vara fel så hänger 15% på antiviruset och 85% på användaren själv.

Folk har de bästa virusskydden men får ändå datorn full av virus och trojaner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle gå efter min egen erfarenhet, vilken givetvis kan vara fel så hänger 15% på antiviruset och 85% på användaren själv.

Folk har de bästa virusskydden men får ändå datorn full av virus och trojaner.

Du har nog rätt där... Men många vet nog inte om sidorna är "bra" eller "dåliga".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Om jag skulle gå efter min egen erfarenhet, vilken givetvis kan vara fel så hänger 15% på antiviruset och 85% på användaren själv.

Folk har de bästa virusskydden men får ändå datorn full av virus och trojaner.

Du har nog rätt där... Men många vet nog inte om sidorna är "bra" eller "dåliga".

Precis, det är just där problemet ligger. Man vet inte vad man kommit in på för sida, vad man skall trycka på, eller installera.

För att uttrycka det i dataspråk.

Folk är totala noobs på det där med säkerhet och datorer överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här DimensionX, förstår inte det heller.

Brukar göra om installation var tredje månad ungefär, då jag är mer äventyrlig och klicka på allt möjligt även om man riskerar total haveri. Inte ens då kan jag minnas fått alvarliga problem med datorn. Virusar har jag fått in vid något tillfälle efter laddat ner torrent men inte värre än att ta bort det igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Man blir lite konfunderad när man går runt och hjälper folk, hela datorn full med otyg, trots bra skydd. De förra jag hjälpte hade installerat 3 olika antivirus och hade 2 brandbäggar igång samtidigt.

Datorn var totallåst och det var omöjligt att ens komma ut på nätet. Ominstallation, eller recovery installation var enda sättet eftersom norton låste hela burken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
"Folk är totala noobs på det där med säkerhet och datorer överhuvudtaget."

Där fick du till det! Håller med till 110%.

Förr var det mest intresserade som skaffade en dator, idag skaffar vem som helst en dator och det är därför det finns så fruktansvärt många noobs som äger en dator men inte vet ett skvatt om datorer. Folk som egentligen inte är det minsta intresserade av själva datorn annat än att använda den till att surfa, skicka mail och chatta med. Det är goda tider för alla som fixar datorproblem kan jag lova. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr var det mest intresserade som skaffade en dator, idag skaffar vem som helst en dator och det är därför det finns så fruktansvärt många noobs som äger en dator men inte vet ett skvatt om datorer.

Precis som med bilar... förr skaffade bara bara de som kunde bilar... idag så ska alla ha en och ingen kan något om dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle gå efter min egen erfarenhet, vilken givetvis kan vara fel så hänger 15% på antiviruset och 85% på användaren själv.

Folk har de bästa virusskydden men får ändå datorn full av virus och trojaner.

Håller med till fullo...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk som egentligen inte är det minsta intresserade av själva datorn annat än att använda den till att surfa, skicka mail och chatta med. Det är goda tider för alla som fixar datorproblem kan jag lova. :D

Haha, jo tack ! Jag har de nästan som heltids arbete att fixa datorer fulla med junk! Inte så kul men pengar är pengar  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man bör ju vara försiktig med att generalisera, men det är ju annars bara att titta på äldre för att förstå varför folk har problem med sina datorer. Mina föräldrar (båda 64 år) t.ex. lär sig helt enkelt aldrig. Visserligen har de sluppit skadlig kod tror jag, men det beror nog mest på ett väldigt begränsat utnyttjande av internet och mail.

Som sagt, vissa tycks helt enkelt inte snappa upp vad som är vettigt och mindre vettigt. Och jag inser just att min generalisering ovan till äldre genast faller, då jag tänker på mina vänner i 25-årsåldern. Tror knappt att någon har förskonats från skräp den senaste tiden. Utom jag själv då, har inte haft minsta problem sedan jag tvärt slutade att köra okända program sommaren 2007 (vilket nämligen krashade Windows). Jag skapade helt enkelt min egen personliga policy som har hjälpt mig mer än antivirus tidigare gjorde. Därför har jag klarat mig utmärkt med endast brandvägg det senaste året. När Comodo Internet Security är klar tänkte jag dock ändå byta till den (från Comodo Firewall) då den som nuvarande RC1 inte tar mer resurser (utan faktiskt mindre) än dagens version av brandväggen.

Så, det handlar uppenbarligen om erfarenhet och kunskap, något jag har samlat på mig ganska snabbt. När jag frågar mig varför andra inte har gjort det så blir min slutsats att det endast handlar om intresse, inte brist på intelligens. För varken mina föräldrar eller vänner är dumma. ;)

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man bör ju vara försiktig med att generalisera, men det är ju annars bara att titta på äldre för att förstå varför folk har problem med sina datorer. Mina föräldrar (båda 64 år) t.ex. lär sig helt enkelt aldrig. Visserligen har de sluppit skadlig kod tror jag, men det beror nog mest på ett väldigt begränsat utnyttjande av internet och mail.

Som sagt, vissa tycks helt enkelt inte snappa upp vad som är vettigt och mindre vettigt. Och jag inser just att min generalisering ovan till äldre genast faller, då jag tänker på mina vänner i 25-årsåldern. Tror knappt att någon har förskonats från skräp den senaste tiden. Utom jag själv då, har inte haft minsta problem sedan jag tvärt slutade att köra okända program sommaren 2007 (vilket nämligen krashade Windows). Jag skapade helt enkelt min egen personliga policy som har hjälpt mig mer än antivirus tidigare gjorde. Därför har jag klarat mig utmärkt med endast brandvägg det senaste året. När Comodo Internet Security är klar tänkte jag dock ändå byta till den (från Comodo Firewall) då den som nuvarande RC1 inte tar mer resurser (utan faktiskt mindre) än dagens version av brandväggen.

Så, det handlar uppenbarligen om erfarenhet och kunskap, något jag har samlat på mig ganska snabbt. När jag frågar mig varför andra inte har gjort det så blir min slutsats att det endast handlar om intresse, inte brist på intelligens. För varken mina föräldrar eller vänner är dumma. ;)

LA

Även om inlägget tog en snabb vändning till att uppfattas som generaliserande är jag ganska övertygad om att det var just så DimensionX och vi andra menade. Bara för att man inte vet hur,  betyder det absolut inte att man saknar intelligens. Vissa saker är man bra på andra har man bara inte orken eller intresset att lära sig.

Det var ändå bra att du poängterade detta... inte alls meningen att slå ner på någon. Jag tror att jag talar för alla inblandade.

// Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Man bör ju vara försiktig med att generalisera, men det är ju annars bara att titta på äldre för att förstå varför folk har problem med sina datorer. Mina föräldrar (båda 64 år) t.ex. lär sig helt enkelt aldrig. Visserligen har de sluppit skadlig kod tror jag, men det beror nog mest på ett väldigt begränsat utnyttjande av internet och mail.

Som sagt, vissa tycks helt enkelt inte snappa upp vad som är vettigt och mindre vettigt. Och jag inser just att min generalisering ovan till äldre genast faller, då jag tänker på mina vänner i 25-årsåldern. Tror knappt att någon har förskonats från skräp den senaste tiden. Utom jag själv då, har inte haft minsta problem sedan jag tvärt slutade att köra okända program sommaren 2007 (vilket nämligen krashade Windows). Jag skapade helt enkelt min egen personliga policy som har hjälpt mig mer än antivirus tidigare gjorde. Därför har jag klarat mig utmärkt med endast brandvägg det senaste året. När Comodo Internet Security är klar tänkte jag dock ändå byta till den (från Comodo Firewall) då den som nuvarande RC1 inte tar mer resurser (utan faktiskt mindre) än dagens version av brandväggen.

Så, det handlar uppenbarligen om erfarenhet och kunskap, något jag har samlat på mig ganska snabbt. När jag frågar mig varför andra inte har gjort det så blir min slutsats att det endast handlar om intresse, inte brist på intelligens. För varken mina föräldrar eller vänner är dumma. ;)

LA

Precis, en stor del av alla de som går och köper en dator idag är inte det minsta intresserad av själva datorn eller systemet, utan vad man kan ha den till, surfa, mail, chatta, kanske ladda hem saker från nätet. För dessa så är datorn som vilket annat medium som helst, en tv, en radio. De lägger inte ned någon tid i onödan på att lära sig något. Förstår de inte så vågar de antingen inte prova, eller så ger de upp snabbt.

Och så fort det blir det minsta fel, så står de där.

Såna som förespråkar Linux eller speciella program för dessa personer är oftast ute i ogjort ärende. Dessa noobs skulle ändå inte förstå ett dyft, lika lite som de är intresserade av något annat än det som de sitter med och knappt klarar av.

Och visst, jag håller med, dumhet är sällan orsaken till folks bristfälliga kunskaper, ointresse är säkerligen 95% av orsaken till att folk sitter där utan att veta något om en dators funktioner.

OT:

Jag har kanske inte postat så mycket på ett tag men jag har haft fullt upp i mina 4 egna forum på ett tag nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Det är vad jag sett när jag gått runt och fixat datorer åt folk. Jag fixade två st igår faktiskt. Hon var vad vid Windows 2000 och det blev lite problem i början med XP, men det löste sig snart. Sitter menyer på fel ställe eller fungerar lite annorlunda så blir det lite chock till en början. Packade filer är science fiction och obegripligt lärde jag mig. ;)

Men sitter man bara lite så lär man sig snart. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...