Gå till innehåll

Manual till Photoshop Elements 6?


Jack Bauer

Recommended Posts

Någon som vet vart man hittar manualen till detta program?

Har den engelska versionen, så den vill jag helst ha.

Sedan undrar jag varför programmet hänger sig efter det att man importerat alla bilderna i den s k organiseraren?

Felet kommer när programmet skall ta bort röda ögon.

Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan undrar jag varför programmet hänger sig efter det att man importerat alla bilderna i den s k organiseraren?

Felet kommer när programmet skall ta bort röda ögon.

Någon som vet?

Prestandarelaterat kanske? Då Tidningen FOTO testade programmet, klagade programmet på minnesbrist — i en dator med 3 gb ram. En minnesläcka tydligen.

Stäng av automatisk korrigering av röda ögon i samband med import, och tillämpa det själv på de bilder som behöver.

Oki perfekt tackar så mycket för hjälpen ;D

Varsågod! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av automatisk korrigering av röda ögon i samband med import, och tillämpa det själv på de bilder som behöver.

Vart gör man detta?

Har för mig att det finns en ruta att markera/avmarkera i importfönstret. Finns nog även i programmets grundinställningar (Ctrl+K).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, får kolla upp det.

Så det räcker inte med 2 GB i RAM när man skall använda PS6??

Vad för dator krävs egentligen, och vad rekommenderas?

Jo, det skall räcka. Vid en viss åtgärd (minns ej vilken), uppstod dock problemet i redaktionens testdator. Som sagt, en ”minnesläcka”, d.v.s. orimligt stor minnesanvändning troligen p.g.a. ett fel i programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photoshop har ju funkat i åratal långt innan minnespriserna sjönk till dagens läge.  Då var det få som hade 1Gb, de flesta hade kanske bara 256Mb eller 512Mb, och ändå funkade Photoshop.

Dessutom kan du ju sätta upp flera olika hårddiskar som Swapdiskar i inställningarna, och då använder ju Photoshop dem som 'minne', så det kommer säkert att funka skapligt med 1Gb minne.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men räcker det eller blir det "på gränsen"?

Man vill ju att det skall flyta på relativt när man redigerar sina bilder.

Det kan bara du själv avgöra. ;)

Din dator uppfyller ju systemkraven, och mer än så. :)

Som alltid bör man undvika att ha andra stora resursslukare igång samtidigt som man arbeter med ett tungt program. Redigerar du stora bilder (flera hundra mb) kan minnesanvändningen öka kraftigt. Var också uppmärksam på processer som är igång i bakgrunden. Du ser dem i Aktivitetshanteraren, fliken Processer. Många har en massa onödiga processer igång så länge datorn är på. ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photoshop har ju funkat i åratal långt innan minnespriserna sjönk till dagens läge.  Då var det få som hade 1Gb, de flesta hade kanske bara 256Mb eller 512Mb, och ändå funkade Photoshop.

Det är inte Photoshop som behöver mycket minne, det är när stora bilder skall redigeras minnet går åt. Photoshop CS3 (nu talar jag inte om Elements ;)) använder knappt 80 mb i min dator, men öppnar jag stora bilder kan minnesanvändningen stiga till 2 635 mb, om jag tilldelar Photoshop så mycket som möjligt. ;)

Dessutom kan du ju sätta upp flera olika hårddiskar som Swapdiskar i inställningarna, och då använder ju Photoshop dem 'minne', så det kommer säkert att funka skapligt med 1Gb minne.

Att arbeta mot en växlingsfil är ju hopplöst segt. Bättre att ha bilderna i arbetsminnet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet av erfarenhet att man när man skall arbeta med Photoshop,

så är det bättre ju mer minne man har.

För att inte tala om videoredigering.

Där skulle man behöva en SGI-dator 8)

Har hämtat hem manualen iaf som var på nästan 500 sidor.... :o

Kommer nog hinna gå i pension innan man läst igenom den eek

Men varför hänger sig programmet jämt när man har importerat sina bilder i organiseraren,

och det börjar med att ta bort röda ögon?

Har dock tagit bort detta nu, men skulle vara kul att veta varför.

Man kommer till 3-4:e bilden sedan stannar det.

Har bara PSE6 igång åxå.

Tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...