Gå till innehåll

Inga synpunkter eller frågor om Windows 7?


Andreas Stenhall

Recommended Posts

Tjau... cementen är borta.... 8)

test_s22iXM.jpg

Som Longhorn när det var kul med MS mjukvara.

Sen ska man då ha resource monitorn igång så kan man studera vad som händer.

De här löjliga Vistapoängen är ju snart glömda....  det handlar om hur ett OS beter sig.

Det här beter sig normalt...  ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 191
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Ni har säkert märkt att jag varit lite restriktiv med att komma med synpunkter på Windows 7 men nu har jag knåpat ihop en artikel där jag skriver om lite erfarenheter och ett litet resursjämförelsetest, se http://www.alltomxp.se/windows-7/19-window...till-vista.html.

Windows 7 är mycket vassare än Vista, både prestandamässigt, utseendemässigt och funktionsmässigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 är mycket vassare än Vista, både prestandamässigt, utseendemässigt och funktionsmässigt!

Jo nu har jag inte testat med 3D effekterna helt igång eftersom jag kör med Virtualbox.

Hursomhelst så har jag bara tilldelat 512 MB och det snurrar utmärkt, Vista är en trögflytande sörja med dito uppställning.

Nu borde även MS lärt sig att Aeroeffekterna inte ska dra i princip några resurser alls mer än att GPUn får jobba lite extra.

Man får backa till Longhornutgåvorna där det var precis lika....klart trevligt hursomehelst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra artikel Stenis. Schysst också med några Skärmbilder av Windows 7.

Verkar som ett OS att se fram emot.

Blev dock halvnervös av aktivitetsfältets design. Hoppas det går anpassa på enkelt sätt? 

Såg lite väl blaffig ut med ikonerna samt något "huller om buller" vid klockan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev dock halvnervös av aktivitetsfältets design. Hoppas det går anpassa på enkelt sätt?   

Såg lite väl blaffig ut med ikonerna samt något "huller om buller" vid klockan.

Tanken är att man ska ha de program man använder oftast längst ner i aktivitetsfältet och därmed slås Aktivitetsfältet och Snabbstartfältet samman till ett. Genom att högerklicka på de ikoner som finns i Aktivitetsfältet kan man nå senaste öppnade dokument och andra vanliga åtgärder som gör att man snabbt ska kunna komma igång med programmen. När du sedan har programmen öppna så grupperas dessa och du når sedan rätt fönster genom att föra musen över programikonen och sedan välja fönster. Det låter krångligare än vad det är :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Säga vad man vill om XP, men en ren och behaglig design har det. :)

Och inte behöver det 56 processer heller ;) Ta bort 40, så hamnar man i närheten. ;)

Precis. Snålt, effektivt, behagligt designat och har fungerat förträffligt bra hela tiden jag använt det. MS fick till ett ruskigt bra OS med XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säga vad man vill om XP, men en ren och behaglig design har det. :)

Precis som Windows 98 :) Windows 7 ser betydligt fräschare ut enligt mitt tycke ;) Det går dessutom inte att jämföra XP och Vista eller Windows 7 funktionsmässigt.

Har by the way precis installerat en Prerelease WDDM 1.1-drivrutin för mitt Nvidia-kort från Windows Update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Säga vad man vill om XP, men en ren och behaglig design har det. :)

Precis som Windows 98 :) Windows 7 ser betydligt fräschare ut enligt mitt tycke ;) Det går dessutom inte att jämföra XP och Vista eller Windows 7 funktionsmässigt.

Har by the way precis installerat en Prerelease WDDM 1.1-drivrutin för mitt Nvidia-kort från Windows Update.

Håller med, man valde att använda det gamla utseendet men fräsha upp det lite i XP. Win 98 såg inte alls så dumt ut. Det jag tycker om med just XP är att det har ett ganska "avslappnat" utseende som bygger mycket på blått, i Vista valde man att köra mer med grönt/svart/vitt istället. Ett lite hårdare utseende enligt mig, just pga färgvalet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
DimensionX, vet du vad det bästa är? Att Microsoft satsat mycket krut på att man som användare själv ska kunna kontrollera hur man vill att Windows 7 ska se ut :D

Låter bra, så att alla kan få "sitt" Windows. Men vi skall tänka på att en stor del aldrig kommer att vara förmögna att ändra speciellt mycket utan kommer att använda det utseendet som "följer med". Så ett bra och "lugnt" "default" utseende är ändå ganska viktigt.

Det finns alltför många noobs bakom tangentbordet i dagens samhälle. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken skärmupplösning var det när du tog bilden http://www.alltomxp.se/resources/win7/desktop.jpg ?

aktivitetsfältet på bilden känns något för blaffig men fixas kanske till enkelt med högre upplösning, om upplösning var för lågt när bilden togs?

Det är inte jag som tagit den utan det är Microsofts pressbilder. I galleriet har jag blandat egna skärmdumpar med Microsofts eftersom det man ser på den bild du länkar till inte finns med i det bygge av Windows 7 som vi fått.

Du kan välja att ha mindre ikoner i aktivitetsfältet och därmed lägre aktivitetsfält om du vill :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra, så att alla kan få "sitt" Windows. Men vi skall tänka på att en stor del aldrig kommer att vara förmögna att ändra speciellt mycket utan kommer att använda det utseendet som "följer med". Så ett bra och "lugnt" "default" utseende är ändå ganska viktigt.

Det finns alltför många noobs bakom tangentbordet i dagens samhälle. ;)

Microsofts studier visar att väldigt många anpassar sitt Windows, betydligt högre del än man kan tro och det är därför Microsoft inför utökade alternativ att anpassa Windows 7. Även om vissa bara byter bakgrundsbild så är det en anpassning i sig men det har även visat sig att många användare byter färg på fönstren i Vista för att bara ta ett exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Låter bra, så att alla kan få "sitt" Windows. Men vi skall tänka på att en stor del aldrig kommer att vara förmögna att ändra speciellt mycket utan kommer att använda det utseendet som "följer med". Så ett bra och "lugnt" "default" utseende är ändå ganska viktigt.

Det finns alltför många noobs bakom tangentbordet i dagens samhälle. ;)

Microsofts studier visar att väldigt många anpassar sitt Windows, betydligt högre del än man kan tro och det är därför Microsoft inför utökade alternativ att anpassa Windows 7. Även om vissa bara byter bakgrundsbild så är det en anpassning i sig men det har även visat sig att många användare byter färg på fönstren i Vista för att bara ta ett exempel.

Det tror jag säkert. Jag har själv ändrat om lite i XP. Men många som sitter bakom en dator vet knappt hur man fäller upp startmenyn en gång. Jag går runt och hjälper rena skräckexempel på användare. De som inte vet vad en fil är en gång, eller hur man skapar en ny mapp. Dessa ändrar heller ingenting eftersom minsta lilla blir förvirrande för dem. Speciellt äldre som inte har någon datorvana alls.

Jag håller i alla fall tummarna för att MS får till det igen, det vore skönt att få ett nyare minst lika bra OS som XP igen. :)

Nu måste jag iväg, ha en bra dag Stenis. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken skärmupplösning var det när du tog bilden http://www.alltomxp.se/resources/win7/desktop.jpg ?

aktivitetsfältet på bilden känns något för blaffig men fixas kanske till enkelt med högre upplösning, om upplösning var för lågt när bilden togs?

Det är inte jag som tagit den utan det är Microsofts pressbilder. I galleriet har jag blandat egna skärmdumpar med Microsofts eftersom det man ser på den bild du länkar till inte finns med i det bygge av Windows 7 som vi fått.

Du kan välja att ha mindre ikoner i aktivitetsfältet och därmed lägre aktivitetsfält om du vill :)

OK, då är jag med tror jag. just den bilden kanske kan vara taget med en dump efter 800x600 inställningen eller liknande. Med 1024x768 som jag vanligtvis använder så löser det sig kanske ändå, förhoppningsvis.

Hoppas det i alla fall, annars får jag vara halvnervös tills man själv får möjlighet att testa lite. Ser fram emot Windows 7 vilket fall som helst efter läst artikeln och sett lite andra bilder  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken skärmupplösning var det när du tog bilden http://www.alltomxp.se/resources/win7/desktop.jpg ?

aktivitetsfältet på bilden känns något för blaffig men fixas kanske till enkelt med högre upplösning, om upplösning var för lågt när bilden togs?

Det är inte jag som tagit den utan det är Microsofts pressbilder. I galleriet har jag blandat egna skärmdumpar med Microsofts eftersom det man ser på den bild du länkar till inte finns med i det bygge av Windows 7 som vi fått.

Du kan välja att ha mindre ikoner i aktivitetsfältet och därmed lägre aktivitetsfält om du vill :)

OK, då är jag med tror jag. just den bilden kanske kan vara taget med en dump efter 800x600 inställningen eller liknande. Med 1024x768 som jag vanligtvis använder så löser det sig kanske ändå, förhoppningsvis.

Hoppas det i alla fall, annars får jag vara halvnervös tills man själv får möjlighet att testa lite. Ser fram emot Windows 7 vilket fall som helst efter läst artikeln och sett lite andra bilder  :)

Den bilden är tagen med upplösningen 1024 x 768.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken skärmupplösning var det när du tog bilden http://www.alltomxp.se/resources/win7/desktop.jpg ?

aktivitetsfältet på bilden känns något för blaffig men fixas kanske till enkelt med högre upplösning, om upplösning var för lågt när bilden togs?

Det är inte jag som tagit den utan det är Microsofts pressbilder. I galleriet har jag blandat egna skärmdumpar med Microsofts eftersom det man ser på den bild du länkar till inte finns med i det bygge av Windows 7 som vi fått.

Du kan välja att ha mindre ikoner i aktivitetsfältet och därmed lägre aktivitetsfält om du vill :)

OK, då är jag med tror jag. just den bilden kanske kan vara taget med en dump efter 800x600 inställningen eller liknande. Med 1024x768 som jag vanligtvis använder så löser det sig kanske ändå, förhoppningsvis.

Hoppas det i alla fall, annars får jag vara halvnervös tills man själv får möjlighet att testa lite. Ser fram emot Windows 7 vilket fall som helst efter läst artikeln och sett lite andra bilder  :)

Den bilden är tagen med upplösningen 1024 x 768.

Stämmer, ser det nu när jag drog hem den för kolla dimensionen. Går kanske fixa ändå på något sätt så man får mindre ikoner. Enligt stenis så ska det gå att göra på något vänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VirtualBox fr.o.m. v2.0.0 skall ha stöd för 64-bitars guestOS!

Changelog

VirtualBox 2.0.0 (released 2008-09-04)

This version is a major update. The following major new features were added:

64 bits guest support (64 bits host only)

New native Leopard user interface on Mac OS X hosts

The GUI was converted from Qt3 to Qt4 with many visual improvements

New-version notifier

Guest property information interface

Host Interface Networking on Mac OS X hosts

New Host Interface Networking on Solaris hosts

Support for Nested Paging on modern AMD CPUs (major performance gain)

Framework for collecting performance and resource usage data (metrics)

Added SATA asynchronous IO (NCQ: Native Command Queuing) when accessing raw disks/partitions (major performance gain)

Clipboard integration for OS/2 Guests

Created separate SDK component featuring a new Python programming interface on Linux and Solaris hosts

Support for VHD disk images

Är du vaken e-son...  ?  ;)

Försökte trycka dit grafikturbon och med en Linuxburk blir det protester.

http://download.virtualbox.org/virtualbox/.../UserManual.pdf

Kapitel 4 handlar om additions biten.

Borde gå att hacka dit dom också.... har inte tid att kolla i VBs forum.... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte trycka dit grafikturbon och med en Linuxburk blir det protester.

http://download.virtualbox.org/virtualbox/.../UserManual.pdf

Kapitel 4 handlar om additions biten.

Borde gå att hacka dit dom också.... har inte tid att kolla i VBs forum.... 

Mjoo... jag försökte på Windowsburk i går, och misslyckades jag också!   :(

4.2.2 Updating the Windows Guest Additions

Windows Guest Additions can be updated by running the installation program again,

as previously described. This will then replace the previous Additions drivers with

updated versions.

Alternatively, you may also open the Windows Device Manager and select Update

driver... for two devices:

1. the VirtualBox Graphics Adapter and

2. the VirtualBox System Device.

For each, choose to provide your own driver and use Have Disk to point the wizard

to the CD-ROM drive with the Guest Additions.

Edit:

Tyckte inte det var tillräckligt viktigt för att orka jobba mer på det! Kanske installerar 7:an på dedikerad testburk istället!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://download.virtualbox.org/virtualbox/.../UserManual.pdf

Mjoo... jag försökte på Windowsburk i går, och misslyckades jag också!   :(

Tyckte inte det var tillräckligt viktigt för att orka jobba mer på det! Kanske installerar 7:an på dedikerad testburk istället!   ;)

För lat för att "mecka" med bootgrunxet....    :D

För Windows  verkar det funka iaf

http://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?t=10985

Får man igång grafikaccelereringen så ska "sömlös" mode också funka.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill säga ett par snabba ord om UAC i 7an.

UAC:en har inte en kryssruta som Nortons UAC har, men denna nya duger ändå mer än väl.

Den frågar dig i stort sett aldrig nu mer och den är framförallt mycket mycket snabbare och snyggare som standard eftersom den nu använder vanliga fönster i Aero.

Dessutom så är den smartare då den visar olika bilder beroende på om filen du ska köra är digitalt signerad eller inte. Bifogar en bild som visar lite bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Ush vad hemskt, vem orkar sitta och trycka på sånt där?

Uac kakak uac kakak uac kakakakaaaaaa

Uac kakak uac kakak uac kakakakaaaaaa

Sopa väck sånt där irriterande som uac, det är bara ivägen.

Sånt får de gärna hoppa över för min del, jag hatar norton, och allt sånt där är bara ivägen för mig. Jag har inte haft ett enda virus på flera år, inga andra missöden heller för den delen. 2.5 år utan att nåt har hänt överhuvudtaget, och det helt utan någon uac. 2 timmar med norton gav mig en smärre nervkollaps.

Det skall bara vara att köra utan att klicka i en enda sak.

(skrivet med glimten i ögat givetvis) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...