Gå till innehåll

Windows 7 systemkrav?


DAson

Recommended Posts

Det finns inga officiella systemkrav men Microsoft har sagt att alla datorer som kan köra Windows Vista kan köra Windows 7 fast snabbare! Det bådar gott. Lägg till det att Windows 7 redan testkörs på netbooks säger väl något om att det är resurssnålare och snabbare än Vista och om du har läst mina artiklar så har du sett tabellen över där jag enkelt jämfört Vista mot Windows 7.

Windows 7 är inte lika tungrott som Vista men man ska också betänka att det är en pre-beta och att Microsoft hinner optimera en hel del innan det är dags för RTM. Därför är jag försiktig med att göra några mer djupgående prestandajämförelser med pre-betan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Det finns inga officiella systemkrav men Microsoft har sagt att alla datorer som kan köra Windows Vista kan köra Windows 7 fast snabbare! Det bådar gott. Lägg till det att Windows 7 redan testkörs på netbooks säger väl något om att det är resurssnålare och snabbare än Vista och om du har läst mina artiklar så har du sett tabellen över där jag enkelt jämfört Vista mot Windows 7.

Windows 7 är inte lika tungrott som Vista men man ska också betänka att det är en pre-beta och att Microsoft hinner optimera en hel del innan det är dags för RTM. Därför är jag försiktig med att göra några mer djupgående prestandajämförelser med pre-betan.

Låga systemkrav vore en klar fördel. Det visar att man lyckats att vässa sin kod en hel del i så fall. Vista var rent av löjliga systemkrav på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst är resurshanteringen mycket bättre och annars vore ju MS korkade.

Nu har jag fortfarande inte hittat något bra Intel Atom/Netbook test men det är troligen

inte något problem.  (senaste CPUerna går ju även att justera)

Däremot är det väl kanske mer intressant vad MS flyttar ut som molntjänster... :o

Gratis 3 månader... sen kostar det... :o

Som jag skrev för 2 år sedan så är ju inte ett OS vad det varit och med MS-Azure, Googles apps osv så blir det intressant att följa....  ;)   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det jag ville veta om Windows 7 Pre Beta (Bygge 6801). Hur länge får man testa Windows 7 Pre Beta (Bygge 6801)? Är det en tidsbegränsning som det brukar vara på Microsofts produkter. Kan man bara installera Windows 7 när man har Vista installerat eller kan man installera över XP? Hur många har testat Windows 7 Pre Beta (Bygge 6801)?

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det jag ville veta om Windows 7 Pre Beta (Bygge 6801). Hur länge får man testa Windows 7 Pre Beta (Bygge 6801)? Är det en tidsbegränsning som det brukar vara på Microsofts produkter. Kan man bara installera Windows 7 när man har Vista installerat eller kan man installera över XP? Hur många har testat Windows 7 Pre Beta (Bygge 6801)?

//DAson

30 dagar gäller,om du inte har licens, men det går att förlänga med ytterligare 30+30, med samma cscript som man använder i Vista! Du kan installera 7:an oberoende av dom andra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite psäker om min hårdvara funkar i Windows 7 eftersom alla drivrutiner inte finns och heller inga uppdateringar eller har jag fel på den punkten.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Ingen som har sett några minimikrav?

XP klarar sig på rätt lite faktiskt, Vista hade monsterkrav, men Windows 7?

Och ja ja, prestandan är så mycket bättre, men vad är minimikraven?

1 Ghz processor, 512 MB?

Hittade lite att läsa här, men det tycks inte finnas några minimikrav, än.

http://thevistaforums.com/index.php?showtopic=31890

Glöm den tråden, den var nog lite för gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma som Vista eller kanske lite lägre?

Titta på filmen jag postade "för böfvelen"....  ;D    Körs på en Intel Atom bestyckad EeePC... (knappast fejkad)

Kolla in nån soptunna typ TPB och kör den Virtuellt....  ge max 512 MB RAM till "burken" och kör...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser riktigt bra ut. Lite skillnad mot Vista det. :)

Då har de lyckats med den viktigaste biten tycker jag.

Jo det är väl enbart hård samt spelindustrin som sörjer det.... ;)

Plus MS "poängberäknare"....  :D

Bolag som Asus kan inte heller leverera skit som Xandros med en EeePC... rena bluffen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas bara att systemkraven kommer att ligga på liknande nivåer som XP gör eller lägre.

Då kan jag köra W7 även på äldre dator.

Systemkrav för Windows XP

Pentium 233 MHz-processor eller snabbare (300 MHz rekommenderas)

Minst 64 megabyte (MB) RAM (128 MB rekommenderas)

Minst 1,5 GB tillgängligt utrymme på hårddisken

Trodde själv att de låg lite högre att köra XP på 64 MB ram är inte något jag skulle ge vilja göra. Men man kan nog räkna med att Windows 7 kommer att fungera hjälpligt att köra på 512 MB RAM, eftersom Vista fungerar men inte särskilt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det kommer ju inte att vara lika låga krav som XP. Snarare nästan identiska med Vistas krav, eftersom Aero använder samma API - DirectX9 (eller till och med DirectX10.1?), vilket kräver minst Geforce 5 (FX).

Fast ett Geforce 5 kostar väl en så där 120 kr idag.

Kanske blir det lite mindre krav på RAM dock?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att allt är bättre än vista :D både prestanda och grafik

Jag har kört krävande spel så som  Lineage 2 Gracia med maxad grafik och 1680x1050 skärmupplösning

crysis med max grafik och 1680x1050 MM. de funkar perfekt, dock så ligger Win7 på CA. 1.4gig minne när den har varit på i 2 dygn samt kört många spel och använt olika program men det är ganska bra för allt flyter fortfarande som det skall :D

har spel,msn,firefox,medipalyer,vlc uppe och inget laggar :D haha W7 FTW  geek! geek!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...