Gå till innehåll

Nya diskar helt plötsligt


kudden

Recommended Posts

Har en HP-dator med två diskar och en descovery för att att göra en ominstallation med,och en som man trycker in på framsidan för att säkerhetskopiera eller spara vad man vill ha säkert.Eller ta med sig till en annan dator.Men problemet är att när jag startade datorn idag fanns helt plötsligt fem diskar och den löstagbara.Dom extra har olika namn men är tomma.Jag kan ju inte ta bort dom bara.Hur sjutton har dom kommit dit ???Hur tar jag bort dom,eller skall jag inte bry mig??Kan ju inte högerklicka och ta bort??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har troligen en kortläsare i datorn, eller möjligen i någon skrivare... det är i så fall dom diskarna du ser! Det är ganska vanligt att dom "dyker upp" helt plötsligt. Oftast på grund av någon manöver man gjort som triggar aktiveringen automatiskt. Om dom går att få bort vete tusan!

Edit:

När jag tänker närmare på det, så måste det gå att avaktivera dom i Enhetshanteraren, om du inte vill ha dom synliga!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son har nog rätt, för jag har en sicken däringa 14in1 eller 20in1 USB-kortläsare som man fick med när man prenumererade på nån blaska, och den 'kopplar in' sig själv när den tycker, just nu syns den faktiskt.

Vad jag annars gör, är ju att antingen stoppar jag in en disk i den, då vaknar den fast den inte syns innan, och en massa Enheter dyker upp, eller så pluggar jag i/ur USB-sladden (inga problem, det är ju en lös läsare), och då dyker också alla enheter upp.

Antingen är det fel på den, eller så spar den ström genom att avaktivera sig själv, men jag orkar inte bry mig om vilket - huvudsaken är ju att den funkar när den ska.

AVaktivera dess Enheter skulle jag däremot INTE göra, för man vet ju aldrig när man plötsligt behöver den ...    ;D  och då har man kanske glömt att man avaktiverade dem ...    ;)

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nya hårddiskar som har kommit till.flyttbar disc heter en,K,L heter dom.Men den riktiga flyttbara heter bamse och den kopplas inte via en USB-port.Den trycks in på framsidan,och den finns kvar.Skall gå in i enh.hanteraren och titta,men nu måste jag springa iväg.Det fanns en skrivare för 6-8 mån.sedan,men inte efter omistall. Den används mest som speldator.. ;)Jag kan ju inte installera dom för dom finns ju inte i verkligheten.Jag vill ju ha bort dom ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit inne och snokat i enh.hant.man det får jag inte mycket hjälp av.Där ligger för många hårddiskar men jag vet inte vilken som är vilken.Alla har en drivrutin så jag kan ju inte plocka bort någon.

Du kan identifiera diskarna i Enhetshanteraren genom att högerklicka på dom och välja "Egenskaper"... under fliken "Volymer", klickar du på "Uppdatera" då får du fram enhetsbokstav samt storlek på disken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra.tack.Provade nog allt utom uppdatering.Plockade bort tre (som inte fanns??)

Det blev utmärkt.Tack ;) Gå gärna in på antivirus/brandväggar och titta på problem med pandas brandvägg också.Det gäller en annan burk jag har ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Plockade bort tre (som inte fanns??)

Disk-enheter som inte finns är ju väldans konstigt.

Har du verkligen ingen Kortläsare, eller liknande USB-tillbehör, som sitter fast monterat i datorn nånstans ??

För... har du nu tagit bort de där, så är det STOR RISK att om du någon gång behöver använda en slik 'kortläsare' (eller vad det nu var...), så kommer den inte att fungera eftersom du ju tagit bort den ...

Dvs de kommer inte att återinstallera sig senare.

Vad de överhuvudtaget kommit ifrån kan man ju undra, för har du anslutit 'lösa' USB-diskar, så ska ju de försvinna så fort du pluggar ur dem igen, annars har du nåt fel på din USB-Controller.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Plockade bort tre (som inte fanns??)

Disk-enheter som inte finns är ju väldans konstigt.

Har du verkligen ingen Kortläsare, eller liknande USB-tillbehör, som sitter fast monterat i datorn nånstans ??

För... har du nu tagit bort de där, så är det STOR RISK att om du någon gång behöver använda en slik 'kortläsare' (eller vad det nu var...), så kommer den inte att fungera eftersom du ju tagit bort den ...

Dvs de kommer inte att återinstallera sig senare.

Vad de överhuvudtaget kommit ifrån kan man ju undra, för har du anslutit 'lösa' USB-diskar, så ska ju de försvinna så fort du pluggar ur dem igen, annars har du nåt fel på din USB-Controller.

/LbL!

Nej.Har aldrig haft någon kortläsare eller något annat i USB-uttagen förut.Inga lösa diskar heller.Hur kollar man om man har fel på kontrollern då?

Kortläsare är det väl bara vissa banker som har.

Det var ju tre st.dessutom,det var det som förbryllade mig ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En (Minnes-)kortläsare i det här fallet är samma sak som en diskettdrive, fast för de nya pyttesmå 'disketterna' (som de döpt till Minneskort) som finns i t ex kameror och telefoner, finns ju med femtielva olika namn/typer/storlekar.

Compact Flash

MS Duo Pro

MS Micro (M2)

Secure Digital

SD Micro

SD Mini

SDHC

xD-card

M.fl.!

Och ett USB-minne är alltså detsamma som en Disk-enhet = lös disk.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo,en telefon har varit inkopplad,men jag kom inte ihåg det.Men diskarna kom mellan 7-8 månader efter telefonen kopplades in.Den var ikopplad för kort och musik.Det var före ominstallation.Men skulle det vara därför är det väl bara att installera tel.med medföljande cd och göra om det? men dom var ju helt tomma och inte knutna till något ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men alltså.... är du helt säker på att du inte har en kortläsare i datorn?.. kolla alla luckor i fronten.... och även eventuella luckor i skrivare m.m. Jag är helt övertygad om att du har kortläsare någonstans.... gäller bara att hitta var!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öhhhh, Du, Waxinator, och e-son, e're fredag idag, och NI har partajat, eller varffor ger'u'rej på den här gamla inläggstråden, med samma fråga som jag redan ställt ?!     ;D

waxinator-> Har du inga små springor på fronten där man kan stoppa in små minneskort ?

e-son-> är du helt säker på att du inte har en kortläsare i datorn?.. kolla alla luckor i fronten

LbL!-> Har du verkligen ingen Kortläsare, eller liknande USB-tillbehör, som sitter fast monterat i datorn nånstans ??

Aja Baja!    :D

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öhhhh, Du, Waxinator, och e-son, e're fredag idag, och NI har partajat, eller varffor ger'u'rej på den här gamla inläggstråden, med samma fråga som jag redan ställt ?!     ;D

waxinator-> Har du inga små springor på fronten där man kan stoppa in små minneskort ?

e-son-> är du helt säker på att du inte har en kortläsare i datorn?.. kolla alla luckor i fronten

LbL!-> Har du verkligen ingen Kortläsare, eller liknande USB-tillbehör, som sitter fast monterat i datorn nånstans ??

Aja Baja!    :D

/LbL!

Mjoo.... men å andra sidan så var jag nog där, redan på första inlägget!  ;)

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g96145#msg96145

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörru du lbl !!!

Du skulle bara veta hur nära sanningen du är...

Oavsett detta så är Kuddens uppdatering av problemet fortfarande relevant.

Du kanske skrev ditt inlägg med suddig font eftersom han inte besvarade ditt inlägg.

Av denna anledning bistod både jag och e-son med kompletterande frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Mjoo.... men å andra sidan så var jag nog där, redan på första inlägget!

Ooouuhh  ::) shit, och det medgav jag ju t.o.m. då:

-> e-son har nog rätt, för jag har en sicken däringa 14in1 eller 20in1 USB-kortläsare som man fick med när man prenumererade på nån blaska, och den 'kopplar in' sig själv när den tycker, just nu syns den faktiskt.

Men nu har jag faktiskt fått ordning på den där.

Det visade sig att man inte ska strappa moderkortets USB-port där man kopplar in en sån där kortläsare, till att vara satt på +5VSB, dvs ha den USB-porten inställd så man kan starta från Stand-By med mus/tbord.

Har man inte det, så hittas kortläsaren alltid av XP.  Hittades alltid gjorde den däremot i Vista oavsett hur USB-porten var ställd, mycket lustigt.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en HP pavilion.

Diskenheterna heter Generic USB CF Reader USB Device

Generic USB MS Reader USB Device

Generic USB SD Reader USB Device

Generic USB SM Reader. USB Device

Jo det finns luckor för minneskort på framsidan(tomma)

Det ende som finns i usbportarna är musen,och till en enhet för trådlöst tangentbord på baksidan.

Sedan finns det 2 maxtor och en ST330083 1A USB device(den extra man trycker in på framsidan som man kan använa för backup t.ex

skrivare finns inte till denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Diskenheterna heter Generic USB CF Reader USB Device

Generic USB MS Reader USB Device

Generic USB SD Reader USB Device

Generic USB SM Reader. USB Device

Jo det finns luckor för minneskort på framsidan(tomma)

Ja, det ÄR ju de enheterna du ser!

De SKA ju finnas där!

Klart att de syns i Windows DenHärDatorn/Utforskaren ÄVEN om du inte har nåt minneskort/diskett i dem, de är ju samma sorts enheter som vilket USB-minne som helst - så länge de är fysiskt inkopplade SKA de ju synas!

Så låt bli de där, nån gång förr eller senare får du säkert ett minneskort att testa dem med!    ;D

Klicka bilden så ser du en skiss på vilka kort som passar var, ungefär ...

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Diskenheterna heter Generic USB CF Reader USB Device

Generic USB MS Reader USB Device

Generic USB SD Reader USB Device

Generic USB SM Reader. USB Device

Jo det finns luckor för minneskort på framsidan(tomma)

Ja, det ÄR ju de enheterna du ser!

De SKA ju finnas där!

Klart att de syns i Windows DenHärDatorn/Utforskaren ÄVEN om du inte har nåt minneskort/diskett i dem, de är ju samma sorts enheter som vilket USB-minne som helst - så länge de är fysiskt inkopplade SKA de ju synas!

Så låt bli de där, nån gång förr eller senare får du säkert ett minneskort att testa dem med!    ;D

Klicka bilden så ser du en skiss på vilka kort som passar var, ungefär ...

/LbL!

OK.Jag lyder ditt råd  ;)

men konstigt att dom dyker upp efter 1 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-< konstigt att dom dyker upp efter 1 år.

Förstår du eg. menade: " konstigt att dom dyker upp FÖRST efter 1 år.    :D

Men du kanske har installerat några nya drivrutiner på sistone ?!

Uppdaterat nåt ?!  De kanske saknade aktiverade drivrutiner förut, så när du kopplade in din kamera/telefon, vaddetnuvar, så började Win installera/leta Drivisar för kameran/telefonen, och hittade då de där också.

Nu har du kanske sabbat de där iom att du avinstallerade dem ...   så när du sen nån gång stoppar in ett minneskort så finns ju inte enheterna längre, och du kan alltså inte läsa minneskortet...    ???

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...