Gå till innehåll

Windows 7 lika trist som Vista med Explorer ...


lbl

Recommended Posts

HUR får man BORT den ämlans linjen/färgade raden som Windows Explorer drar ut över hela raden när man står på en fil.

Alltså, man har:

Name                Size                  Type               Date

kalle.exe           192kb                Application      081120

Och då är alltid hela den raden färgad, dvs markerad, och det gör att det är ett Hällvitte att hitta en ledig plats i vissa mappar för att

t ex kunna högerklicka osv.

Jag vill SLIPPA att den markerar HELA raden, utan ha det som i XP, att den bara markerar just filnamnet och inget annat!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Windows 7 markerar filnamnet och resten av raden till kolumnerna tar slut. Därefter är det tomt och går utmärkt att högerklicka

Japp, jag vet, men jag vill ÄNDÅ kunna klicka var JAG VILL!    :D

Det där förutsätter ju att man alltid har Explorer ställt så man har plats för en tom kolumn längst till höger, och så kanske man inte alltid kan ha den ställd.

Inte heller blir det ju plats nedåt, för ibland är det så många filer att hur stort man än gör fönstret, så finns ju ingen ledig plats underst.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> högerklicka precis framför fil- eller mappnamnet

Ska testas imorron, Tack!

Jag tror inte att MS någonsin mer kommer att få till ett OS som var lika banbrytande, nyskapande och revolutionerande som XP var när det kom, och till stor del fortfarande är!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
-> högerklicka precis framför fil- eller mappnamnet

Ska testas imorron, Tack!

Jag tror inte att MS någonsin mer kommer att få till ett OS som var lika banbrytande, nyskapande och revolutionerande som XP var när det kom, och till stor del fortfarande är!

/LbL!

Jag är den första att tänka i liknande banor LbL.

Nu var det dags att logga ut för ikväll. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat att klicka framför enl. Stenis recept, och det funkar ju, iofs, men men ...

Jag vill fortfarande slippa markeringen av HELA raden.

Sen upptäckte jag att Statusraden (måste slås på manuellt - korkat!) längst ned underst i Explorer, inte länge visar kvarvarande diskutrymme, så vad är då alls vitsen med den ...

Och Stand-By funkar nu - after SAMMA patch som man måste köra med till XP och Vista, nämligen S3.reg:

========

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesusb]

"USBBIOSHACKS"=dword:00000000

"USBBIOSx"=dword:00000000

========

Utan den där så återstartar Win7 efter några sekunder i (S3-) Stand-By hela tiden, svagt att det ännu inte är fixat!

Och efter stand-by så funkar inte heller min trådlösa USB MS Intellimouse Explorer ... utan jag får köra med Win-knappen och TAB för att kunna starta om ...

Klart det går att fixa om man orkar, men det är ju skitsvagt att man ska behöva - Win7 är ju i stort baserat på Vista, och DÄR funkar ju densamma mus efter Stand-By...

Och varför de inte tänker göra klart och använda det nya filsystemet INNAN de släpper Win7, är ju oförståeligt.

SUCK!  Jag kommer att sitta med XP till döddagar!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att MS någonsin mer kommer att få till ett OS som var lika banbrytande, nyskapande och revolutionerande som XP var när det kom, och till stor del fortfarande är!

Windows XP är Windows 2000 i ny skrud och är endast smärre förändringar jämfört med 2000. Jag tror att det finns mycket god chans att Windows 7 blir en likadan långkörare som XP, men det återstår att se! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag tror inte att MS någonsin mer kommer att få till ett OS som var lika banbrytande, nyskapande och revolutionerande som XP var när det kom, och till stor del fortfarande är!

Windows XP är Windows 2000 i ny skrud och är endast smärre förändringar jämfört med 2000. Jag tror att det finns mycket god chans att Windows 7 blir en likadan långkörare som XP, men det återstår att se! :)

Den stora skillnaden är att folk inte fick ett experiment OS utan det stabilaste som MS antagligen har gjort i och med Windows 2000. XP blev hemanvändarnas OS och gjorde mer än något annat OS för att föra datorn in i hemmen. Windows 2000 var inte lika väl anpassat för hemanvändarna som XP var. Därför var XP både nytt och revolutionerande när det kom även om det till stor del byggde på samma principer som Win 2000.

Det hade snarast varit dumt av MS att inte utnyttja Windows 2000 otroliga stabilitet när de gjorde XP, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att MS någonsin mer kommer att få till ett OS som var lika banbrytande, nyskapande och revolutionerande som XP var när det kom, och till stor del fortfarande är!

Windows XP är Windows 2000 i ny skrud och är endast smärre förändringar jämfört med 2000. Jag tror att det finns mycket god chans att Windows 7 blir en likadan långkörare som XP, men det återstår att se! :)

Den stora skillnaden är att folk inte fick ett experiment OS utan det stabilaste som MS antagligen har gjort i och med Windows 2000. XP blev hemanvändarnas OS och gjorde mer än något annat OS för att föra datorn in i hemmen. Windows 2000 var inte lika väl anpassat för hemanvändarna som XP var. Därför var XP både nytt och revolutionerande när det kom även om det till stor del byggde på samma principer som Win 2000.

Det hade snarast varit dumt av MS att inte utnyttja Windows 2000 otroliga stabilitet när de gjorde XP, eller hur?

Win2000 stabilt? Det är inte min bild...

XP vart väl OK först efter sp2

Explorern, där tycker jag att det är synd att när man hoppar ner i trädstrukturen genom att dubbelklicka på mapparna till höger så expanderar inte trädet till vänster. Kan bli lite förvirrande ibland var man står. Men men, det är ju bara en pre-beta så lite "buggar" får man räkna med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag tror inte att MS någonsin mer kommer att få till ett OS som var lika banbrytande, nyskapande och revolutionerande som XP var när det kom, och till stor del fortfarande är!

Windows XP är Windows 2000 i ny skrud och är endast smärre förändringar jämfört med 2000. Jag tror att det finns mycket god chans att Windows 7 blir en likadan långkörare som XP, men det återstår att se! :)

Den stora skillnaden är att folk inte fick ett experiment OS utan det stabilaste som MS antagligen har gjort i och med Windows 2000. XP blev hemanvändarnas OS och gjorde mer än något annat OS för att föra datorn in i hemmen. Windows 2000 var inte lika väl anpassat för hemanvändarna som XP var. Därför var XP både nytt och revolutionerande när det kom även om det till stor del byggde på samma principer som Win 2000.

Det hade snarast varit dumt av MS att inte utnyttja Windows 2000 otroliga stabilitet när de gjorde XP, eller hur?

Win2000 stabilt? Det är inte min bild...

XP vart väl OK först efter sp2

Explorern, där tycker jag att det är synd att när man hoppar ner i trädstrukturen genom att dubbelklicka på mapparna till höger så expanderar inte trädet till vänster. Kan bli lite förvirrande ibland var man står. Men men, det är ju bara en pre-beta så lite "buggar" får man räkna med.

Win 2000 var otroligt stabilt men XP var inte en "rak kopia". Därför behövdes det en service pack innan XP blev vattentätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft hade för bråttom också för 8 år sedan… Om jag minns rätt, var det tänkt att Windows 2000 skulle bli XP, d.v.s. det system som skulle ersätta både NT 4 och Windows 98. Men så blev det inte, och XP släpptes 1½ är efter Windows 2000…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Windows 2000 var inte stabilt när det släpptes utan det krävdes ett par SP:s. Precis på samma sätt bygger Windows 7 vidare på en redan beprövad och numera stabil plattform (Vista) vilket betyder att det blir samma scenario med 2000 och XP som med Vista och Windows 7.

Jag pratade inte om när Windows 2000 "släpptes" utan när XP släpptes. Windows 2000 byggde i sin tur på en redan fungerande och beprövad teknik, NT. Vista däremot var något helt annat. Och fortfarande så är inte Vista jämförbart med XP när det gäller stabilitet och resursutnyttjande, det krävs fortfarande löjliga systemkrav för att ens köra Vista. Det märks å andra sidan på Vistas popularitet. Om det verkligen vore ett steg framåt, så hade folk gladligen bytt från XP till Vista, men så är inte fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista är bättre än XP på alla punkter utom just resurs/prestandabiten, enligt min åsikt. Från och med SP1 är Vista minst lika stabilt som XP. Men, detta kan diskuteras hur länge som helst :)

Finns inget att diskutera.... du har helt rätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag störde mig också fruktansvärt på det där. Men det var egentligen bara att "direkt" högerklicka, var som helst där det inte är markerat. Då fungerar det lite bättre. Annars är man ju van att först klicka någonstans för avmarkera för sedan högerklicka och få upp t.ex meny.

Det fungerar bra, men fortfarande skulle jag nog hellre vilja ha det mer som i XP, istället för att hela rader markeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen vän av Microsoft överhuvudtaget och håller nig till Ubuntu (fn 8.10)! Inga problem utan den tickar verkligen på dag o natt som ni ser här! Inga problem att läsa eller skriva på microsoftvänliga sidor. För några år sedan innan de blev bötfällda av USA o EU så släppte de inte in oss linuxanvändare! Vad gäller XP kontra andra microsoftbastarder så har jag nu testat 7:an ett par veckor. Den går utan problem på min gamla dator (7 år gammal) och jag kör allt man kan tänka sig på den utan några problem.Den hittar allt krafs jag vill koppla in osv. Mycket snabbare än Vista som jag ibland tvingas att använda. Ska jag köra XP så föredrar jag Tinys crackade version som verkligen är snabb!!

Nej , överge microsoft och bli Linuxanvändare!  Ingen ide att svara mig för jag återvänder inte hit igen eftersom denna debatt är ointressant för mig! Varför betala dyra pengar för något som finns gratis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade just, och det tog 1min40sek. innan musen slutade visa timglas när jag nystartade Win7.

Möjligen kunde det gått några sekunder snabbare utan password.

Så 7an e' inge' snabbare asså...

/LbL!

Det är ju 1 minut mer än det tar att veva igång XP i min gamla burk! Vad har du för dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Det är ju 1 minut mer än det tar att veva igång XP i min gamla burk! Vad har du för dator?

Ja, min XP startar ju mycket snabbare än Win7.

Har väl nåt i din klass, Athlon 64 X2 6000+ Dual Core, 4Gb, 1Gb 9500, 1Tb SATA.

Och tre HDs till.  Det 'skojiga' är att jag installerade XP64 för nån vecka sen för att testa, och den ville inte kännas vid 1Tb SATA disken, inte utan extra drivers.  Win7 hittade SATAn, men föreslog en ledig 320Gb ATA...  Jag har alltså min 'vanliga XP på 1Gb SATAn, sen hamnade XP64 på 500Gb ATAn, och nu då Win7 på 320Gb ATAn.

Placeringen föreslog alltså både XP64 och Win7 själva under installationen.

Sen när de installerat sig färdigt helt o håller, efter flera omstarter alltså, så kan de inte boota sig iallafall...

För, trots att moderkortet ASUS M2N-E SLI har inbyggd SATA, och den 1Tb HDn är satt som första bootdrive, fattar inte XP64 eller Win7 det, utan lägger sina bootfiler på de andra ATA-HDna istället...

Men det gör inget, utan det är faktiskt bara bra, för det enda jag behöver göra, är att ändra startordning i BIOS, så den bootar från antingen 320 ATA eller 500 ATA, så funkar det att nå dels både XP64 och Win7, dels från deras respektive startmenyer faktiskt nå min reguljära XP32 på 1Tb-SATAn, fast efter en skojig ändring i BOOT.INI då, typ:

======

[boot loader]

timeout=5

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="X64-Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT /MAXMEM=4096 /SOS

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN /SOS

multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional 500Gb" /NOEXECUTE=OPTIN /PAE /FASTDETECT /SOS /USEPMTIMER

multi(0)disk(0)rdisk(3)partition(1)WINDOWS="1Tb-Ger vanliga XP" /NOEXECUTE=ALWAYSOFF /FASTDETECT /SOS /USEPMTIMER

==========

(s k i t  i vad det står/ser ut som mellan "blabla", det är snabbändrat bara)

Den hittar alltså 1Tb SATAn på RDISK3, TROTS att den HDn är satt som FÖRSTA disk i BIOS, och det har jag aldrig sett förr, men men, huvudsaken är att den alls hittas.

Det där med RDISK2 och RDISK3 fick jag själv testa mig fram till via flera olika ombootningar med ändringar emellan, det var inget Win alls klarade av.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Mitt XP hostar igång väldigt snabbt sedan jag började att använda SafeXP och låter SafeXP rensa virtuella minnet varje gång som XP stängs av. Det tar en stund, men uppstarten blir desto snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...