e-son Posted November 22, 2008 Share Posted November 22, 2008 Har vi någon kock här?... vad skall en fläskfilé ha för innertemperatur när den har gått klart i ugn?... och hur varm skall ugnen vara? Edit: Lätt rosa kärna på filéen då! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted November 22, 2008 Share Posted November 22, 2008 Fläskfilé ska du ju inte käka rosa... Fläskfilé i ugn: 175 grader, men då ska du först bryna filen i stekjärn för att försluta ytan på den. Medium-stekt i ugn ca 65 grader Välstekt i ugn ca 70 grader Mange Edit: kockhjälp här http://www.scan.se/kott_nyborjare_file.asp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adnerzzon Posted November 22, 2008 Share Posted November 22, 2008 Har vi någon kock här?... vad skall en fläskfilé ha för innertemperatur när den har gått klart i ugn?... och hur varm skall ugnen vara? Edit: Lätt rosa kärna på filéen då! Blodig - 55° innertemperatur. Medium - 60°-65° innertemperatur. Välstekt - 70° EDIT* Google funkar jättebra annars ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 22, 2008 Author Share Posted November 22, 2008 Fläskfilé ska du ju inte käka rosa... Jodå.... nya regler numera! ;D LÄTT rosa alltså.... inte blodig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 22, 2008 Author Share Posted November 22, 2008 Tack för svaren.... men ugnstemperaturen då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted November 22, 2008 Share Posted November 22, 2008 175 grader... Låter som en bra idé med fläskfilé... när kan jag komma?... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adnerzzon Posted November 22, 2008 Share Posted November 22, 2008 Tack för svaren.... men ugnstemperaturen då? 175 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adnerzzon Posted November 22, 2008 Share Posted November 22, 2008 Har du potatisgratäng och kantarellstuvning till så kommer jag också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 22, 2008 Author Share Posted November 22, 2008 175 grader...Låter som en bra idé med fläskfilé... när kan jag komma?... Klockan 18:00 mixar jag välkomstdrinken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lasseska Posted November 22, 2008 Share Posted November 22, 2008 Ja här finns en kock. Bryn filén i stekpanna , sänk värmen o stek ytterligare ca: 10 minuter. (Bästa sättet) eller i ugn 200-250 grader, 55-60 grader innetemp. Men vi kockar använder varken klocka eller tempgivare vettu. Kör på känsla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 22, 2008 Author Share Posted November 22, 2008 Har du potatisgratäng och kantarellstuvning till så kommer jag också... Kantarellsås och potatisgratäng var exakt vad jag hade tänkt mig ja..... och baconlindad filé ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 22, 2008 Author Share Posted November 22, 2008 Ja här finns en kock. Bryn filén i stekpanna , sänk värmen o stek ytterligare ca: 10 minuter. (Bästa sättet) eller i ugn 200 -250 grader, 55-60 grader innetemp. Men vi kockar använder varken klocka eller tempgivare vettu. Kör på känsla Tack för det.... jo jag kör också på känsla.... men i dag finns inte utrymme för misslyckanden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lasseska Posted November 22, 2008 Share Posted November 22, 2008 Har du potatisgratäng och kantarellstuvning till så kommer jag också... Kantarellsås och potatisgratäng var exakt vad jag hade tänkt mig ja..... och baconlindad filé ;D Jamen då ska du inte helsteka den om du ska ha inlindad. Skär ca 3 cm skivor, ställ dom på högkant o banka ut dom rejält med handen, linda bacon o stek i panna. Det kan du göra tidigare på dagen. Lägg dom i ugnsfast form, häll på några matskedar vatten täck med folie o värm dom i ugnen innan gästerna kommer i ca en kvart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 22, 2008 Author Share Posted November 22, 2008 Jamen då ska du inte helsteka den om du ska ha inlindad.Skär ca 3 cm skivor, ställ dom på högkant o banka ut dom med handen, linda bacon o stek i panna. Det kan du göra tidigare på dagen. Lägg dom i ugnsfast form, häll på några matskedar vatten täck med folie o värm dom i ugnen innan gästerna kommer i ca en kvart. Hmmm.... det låter som ett äventyr man kanske kan testa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lasseska Posted November 22, 2008 Share Posted November 22, 2008 God, mild, krämig rosepepparsås som passar till den maträtten ca: 4 personer Bryn finhackad lök (2 msk) tillsammans med krossad rosepeppar (1-2 msk) Tillsätt mjöl (3 msk) Häll på grädde/mjölk efter behov Tillsätt buljong (1-2 tärningar) Färga med tomatpure Koka ca 10 min på svag värme Smaksätt med salt,vitpeppar, eller med mer krossad rosepeppar. Spara några hela rosepepparkorn till garnering Beräkna ca 1 dl sås per portion, är den god kanske det går åt mera. Använd toppredning om såsen blir för tunn. (Mjöl,Vatten) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted November 22, 2008 Share Posted November 22, 2008 ...Sätt upp en till :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 22, 2008 Author Share Posted November 22, 2008 God, mild, krämig rosepepparsås som passar till den maträtten ca: 4 personerBryn finhackad lök (2 msk) tillsammans med krossad rosepeppar (1-2 msk) Tillsätt mjöl (3 msk) Häll på grädde/mjölk efter behov Tillsätt buljong (1-2 tärningar) Färga med tomatpure Koka ca 10 min på svag värme Smaksätt med salt,vitpeppar, eller med mer krossad rosepeppar. Spara några hela rosepepparkorn till garnering Beräkna ca 1 dl sås per portion, är den god kanske det går åt mera. Använd toppredning om såsen blir för tunn. (Mjöl,Vatten) Tack för receptet..... det sparas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Naturguiden Posted November 22, 2008 Share Posted November 22, 2008 Verkar bli en hel lördagsbjudning detta Jag vill vara med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tub Posted November 22, 2008 Share Posted November 22, 2008 synd att jag redan hade ätit makaroner och falukorv det var nog lika gott!!!!!!!!!!!!!!!! avundsjuk tub Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 23, 2008 Author Share Posted November 23, 2008 ...vill bara meddela att både fileén och såsen blev kanoooon.... så pass bra så att gästerna stannade hela natten och åt upp resterna också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts