rainwomen Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 har en typ streckad linje över skärmen på högra sidan. vad beror detta på? kan jag få bort den eller är skärmen trasig. det är en dell laptop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 har en typ streckad linje över skärmen på högra sidan. vad beror detta på? kan jag få bort den eller är skärmen trasig. det är en dell laptop. Låter som en trasig skärm.... men du kan ju testa med ny grafik-drivrutin! ...sen för att stilla min nyfikenhet... är linjen vertikal eller horisontell? ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rainwomen Posted November 23, 2008 Author Share Posted November 23, 2008 vertikal o rosa, streckad liksom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Prova att ta en skärmbild ! (<PrintScreen>) Om du inte får med sträcket på bilden så är det troligast skärmen som har problem att visa bilden rätt. De flesta bärbara kan koppla in extern skärm. Ändrar sig sträckets färg beroende på bakomliggande färginformation ? Har felet kommit plötsligt eller i samband med program uppdateringar ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rainwomen Posted November 23, 2008 Author Share Posted November 23, 2008 tror problemet kommit med uppdateringar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Skumt, skumt.... har aldrig hört talas om något liknande! ....men som sagt, testa en ny drivrutin! Gå till Enhetshanteraren.... avinstallera bildskärmen, och starta sedan om datorn! När den startar igen kommer den att använda Windows egen grunddrivrutin... strecket bör då vara borta! Gå sedan vidare genom att installera den officiella grafikdrivrutinen från datorns hemsida! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rainwomen Posted November 23, 2008 Author Share Posted November 23, 2008 verkar inte hjälpa, antar att det är fel på skärmen då. det konstiga är att ibland försvinner den, ibland blir den starkare/svagare :'( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Jupp... misstänkt hårdvarufel! Ominstallation av Windows är förstås en vild chansning... men annars kan du nog bereda dig på att råna spargrisen strax! Ny dator verkar bli en bra julklapp till dig själv! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Prova att ta en skärmbild ! (<PrintScreen>)Om du inte får med sträcket på bilden så är det troligast skärmen som har problem att visa bilden rätt. Har du testat ? Det visar om felet kommer från grafikkortet eller uppkommer i skärmen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Har du testat ? Det visar om felet kommer från grafikkortet eller uppkommer i skärmen... Stämmer gott.... ett steg längre än jag själv tänkte den här gången! :-[ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 Men men, Waxinator, NU blev jag besviken: "Om du inte får med sträcket på bilden" ... 'sträcket' ?? Fågelsträcket, eller vilket strEck pratar du om ?? /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 Men men, Waxinator, NU blev jag besviken: Jo jag tyckte väl att det såg lite konstigt ut :-[ men... det var sak samma i skolan... trots det gick det bra i livet. Du skulle ha sett min tyska stavning... jädra Messerschmidt ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 -> Du skulle ha sett min tyska stavning... jädra Messerschmidt ! Heter det inte Besserwisser .... : 8) ;D /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rainwomen Posted November 26, 2008 Author Share Posted November 26, 2008 händer nada när jag trycker prt sc : Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 händer nada när jag trycker prt sc : Har du en tangent med texten Fn? Håll i så fall ned den samtidigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 händer nada när jag trycker prt sc : Har du en tangent med texten Fn? Håll i så fall ned den samtidigt. Tillägg: Det ”händer” inte så mycket då man trycker på Print Screen, annat än att bilden läggs i urklipp. Den måste sedan klistras in i ett bildprogram, t.ex. Paint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 händer nada när jag trycker prt sc : PrtScn är en till synes död tangent, men när du trycker på den sparas innehållet på hela skärmen = det du SER på skärmen, till Urklipp, och Urklipp kan sedan klistras in i lämpligt bildprogram medelst Ctrl V . Eller från Menyns KlistraIn. Man kan också använda Alt PrtScn för att spara BARA det som finns i Aktuellt Fönster, dvs det fönster som för tillfället är Aktivt = har blåmarkerad ram. Om man har ett tangentbord där F-tangenterna är något annat ibland, så måste man se till att man FÖRST trycker på knappen som GÖR F-tangenterna TILL just F-tangenter igen, för annars är även PrtScn-tangenten något annat. /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts