Gå till innehåll

Hårddiskfel


CGD

Recommended Posts

Jag får ett felmedelande på en av mina hårddiskar. Systemdisken. Reallocated Sectors Count. Vad betyder det egentligen. Kan det vara detta som gör att datorn ibland är lite väl slö att svara på komandon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

"Count of reallocated sectors. When the hard drive finds a read/write/verification error, it marks this sector as "reallocated" and transfers data to a special reserved area (spare area). This process is also known as remapping, and "reallocated" sectors are called remaps. This is why, on modern hard disks, "bad blocks" cannot be found while testing the surface all bad blocks are hidden in reallocated sectors. However, as the number of reallocated sectors increases, the read/write speed tends to decrease. The raw value normally represents a count of the number of bad sectors that have been found and remapped. Thus, the higher the attribute value, the more sectors the drive has had to reallocate."

Din disk börjar paja, gör backup och köp en ny disk innan det är för sent.

SMART är ett kontrollsystem för hårddiskar, mycket bra eftersom du får en varning så här i förväg!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på disken och välj "Egenskaper"... under "Verktyg" kan du köra en felkontroll (se bild). Eftersom det är C:/-disken så kommer du att bli tillfrågad om att köra kontrollen vid nästa omstart.... svara Ja och starta om!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört felkontrollen flera gånger men den rapporterar bara inga fel. Men de program som är S.M.A.R.T. relaterade rapporterar samma fel. Hårddisken som innehåller C: har även partition F: och S.M.A.R.T. meddelar inte var på disken felet skulle ligga. Om det nu verkligen är ett fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...