Gå till innehåll

Vilken ingång för mikrofon?


T@wo

Recommended Posts

Den analoga 3.5mm mikrofoningången på en dator är rosa (skär/ljusröd). Se bild !

Det verkar som att ditt ljudkort stöder mikrofon men har inte uttag baktill för det...

Det blir till att läsa manualen då...

Cons: Inoperable microphone without installing Creative Console to set flex-jack. Not documented solution on Creative Support site. Bloated software installation. Installers and software are terrible in quality.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är osäker på om främre kontakterna är inkopplade på din dator.

Den rosa är mikrofon och den svarta är stereo plugg för hörlurar.

Det blir till att läsa manualen då... (jag kollar lite).

Se bild... De delar alltså kontakt med Line/AUX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

->  Jag är osäker på om främre kontakterna är inkopplade på din dator.

Alltså, har han själv byggt datorn så vet han OM det är en sladd från ljudkortet till antingen moderkortets kontakt avsedd för de främre kontakterna på datorlådan, eller direkt från ljudkortet till lådans kontakter ?!    ;)

Men det är väl bara att prova att stoppa in micken i den rosa framtill på låddan, och sen se till att Mixerns INgående ljud för Micken är påslaget/ikryssat, och inte MUTEat.

Slå även på UTgående ljud för Micken, så kan du sjunga för dig själv sen!    :D

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du ser så har jag ju en svart, en gul/orange, en grön och en rosa... Den rosa vet jag vart den ska in för det har du visat men ska jag bara följa färg med dom andra 3 kontakterna?

Japp... bara att följa färgerna... grön, svart och orange.

Hörlurarna har 6 kanaler (5.1) men kortet klarar 8 kanaler (7.1)

Du får kontrollera i Windows ljudinställningar att du har 5.1 inställt så du får ut allt ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den senaste bilden du skickade så skulle jag stoppa in min svarta kabel i den till vänster om den orange, tror det är fel för då får jag ett 7.1 system men "saknar" två högtalare där. Bytte istället och satte den svarta i den svarta till höger om den orange och då fick jag 5.1 system med ljud i alla högtalare.

Men nu återstår ju problemet med min mikrofon... har testat lite och verkar inte få något ljud alls i frontpanelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det följde med färgkoder som man kan klistra på på kortets utsida.

Läs manualen är ett stående tips...Allt som du undrar över står där.

Portarna på din frontpanel av datorn misstänker jag är din dators interna ljudkort.

Dvs. det ljudkort som användes innan du bytte till X-Fi kortet.

När du installerat X-Fi kortet så funkar inte det interna längre

utan ersätt utav ditt nya etc. För att få en frontpanel för SB X-Fi kortet så kan man

köpa det som ett tillägg/frontpanel som är just för X-Fi.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu återstår ju problemet med min mikrofon... har testat lite och verkar inte få något ljud alls i frontpanelen.

Det var väl närmast vad jag misstänkte tidigare.

Koppla in mikrofonen (rosa) i översta uttaget (blått).

Har min rosa sladd inkopplad i det blåa hålet men mikrofonen fungerar inte fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det följde med färgkoder som man kan klistra på på kortets utsida.

Läs manualen är ett stående tips...Allt som du undrar över står där.

Portarna på din frontpanel av datorn misstänker jag är din dators interna ljudkort.

Dvs. det ljudkort som användes innan du bytte till X-Fi kortet.

När du installerat X-Fi kortet så funkar inte det interna längre

utan ersätt utav ditt nya etc. För att få en frontpanel för SB X-Fi kortet så kan man

köpa det som ett tillägg/frontpanel som är just för X-Fi.

/Anderzzon

Det spelar ingen roll om jag får frontpanelen att fungera för jag har fortfarande inte ingångar till alla kontakter på mina hörlurar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vi redan sett så används översta (blå) uttaget till både mikrofon och linjeingång.

Men du måste på något vis tala om i Windows vilken port funktion du använder.

Du måste fått med både drivrutiner och ljudprogramvara till kortet. Har du installerat och

tittat i dess ljudinställningar hur portarna används ?

Du vet det gamla talesättet: "Först när inget annat hjälper så läser man manualen..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vi redan sett så används översta (blå) uttaget till både mikrofon och linjeingång.

Men du måste på något vis tala om i Windows vilken port funktion du använder.

Du måste fått med både drivrutiner och ljudprogramvara till kortet. Har du installerat och

tittat i dess ljudinställningar hur portarna används ?

Du vet det gamla talesättet: "Först när inget annat hjälper så läser man manualen..."

Jag köpte datorn fördigbyggd och startklar med alla dom senaste drivrutinerna installerade så att det bara var att börja spela på den. Ska kolla lite hur inställningarna för portarna är. Manualen tror jag är nerpackad så skulle vara bra med en länk där man kan ladda ner den om det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vi redan sett så används översta (blå) uttaget till både mikrofon och linjeingång.

Men du måste på något vis tala om i Windows vilken port funktion du använder.

Du måste fått med både drivrutiner och ljudprogramvara till kortet. Har du installerat och

tittat i dess ljudinställningar hur portarna används ?

Du vet det gamla talesättet: "Först när inget annat hjälper så läser man manualen..."

Jag köpte datorn fördigbyggd och startklar med alla dom senaste drivrutinerna installerade så att det bara var att börja spela på den. Ska kolla lite hur inställningarna för portarna är. Manualen tror jag är nerpackad så skulle vara bra med en länk där man kan ladda ner den om det går.

Ang. Manual. gå till tillverkarens sida och ladda ner.

Manualen finns på din CD-skiva som fick med.

Titta annars här: http://se.europe.creative.com/support/downloads/

Du kan även prova om direktlänken nedan funkar:

http://se.europe.creative.com/support/down...s+X-Fi+Titanium

/Deeman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det övre vänstra Mikrofon är mer intressant...

Stoppa in mikrofonkontakten i översta ingången och se om du kan aktivera

"Mikrophone FP" i stället för "Line-In". Klicka sedan på knappen [standard] så blir detta vad som gäller.

Har mikrofonen i översta ingången redan om du menar den blåa. Verkar som om Microphone FP är den rosa  ingången på frontpanelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vi redan sett så används översta (blå) uttaget till både mikrofon och linjeingång.

Men du måste på något vis tala om i Windows vilken port funktion du använder.

Du måste fått med både drivrutiner och ljudprogramvara till kortet. Har du installerat och

tittat i dess ljudinställningar hur portarna används ?

Du vet det gamla talesättet: "Först när inget annat hjälper så läser man manualen..."

Jag köpte datorn fördigbyggd och startklar med alla dom senaste drivrutinerna installerade så att det bara var att börja spela på den. Ska kolla lite hur inställningarna för portarna är. Manualen tror jag är nerpackad så skulle vara bra med en länk där man kan ladda ner den om det går.

Ang. Manual. gå till tillverkarens sida och ladda ner.

Manualen finns på din CD-skiva som fick med.

Titta annars här: http://se.europe.creative.com/support/downloads/

Du kan även prova om direktlänken nedan funkar:

http://se.europe.creative.com/support/down...s+X-Fi+Titanium

/Deeman

Tack för länkarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Har mikrofonen i översta ingången redan om du menar den blåa.

Verkar som om Microphone FP är den rosa  ingången på frontpanelen.

Men om den heter "Mikrophone FP Creative SB X-Fi" så borde det vara en port på ditt "Creative SB X-Fi"

så har du en kabel kopplad mellan frontuttagen och kortet ?

eller är det en kontakt på ljudkortet som inte kopplats in ännu ?

Om du sätter i mikrofonen framtill, får "Mikrofon FP" status aktiverad då ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Har mikrofonen i översta ingången redan om du menar den blåa.

Verkar som om Microphone FP är den rosa  ingången på frontpanelen.

Men om den heter "Mikrophone FP Creative SB X-Fi" så borde det vara en port på ditt "Creative SB X-Fi"

så har du en kabel kopplad mellan frontuttagen och kortet ?

eller är det en kontakt på ljudkortet som inte kopplats in ännu ?

Om du sätter i mikrofonen framtill, får "Mikrofon FP" status aktiverad då ?

Fråga 1: Vet inte, det var inte jag som installerade datorn.

Fråga 2: Samma sak här, det var inte jag som installerade datorn.

Fråga 3: Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Hej,

har nu suttit och fifflat lite med det här och när jag ska ladda ner manualerna så laddas bara sidorna hela tiden så det verkar som om Creative har problem med sina sidor. Har testat andra dagar med. Så jag kan inte få ner några manualer att läsa i.

Det är inte ofta som jag tappar tålamodet men det här är verkligen idiotiskt... Har ett ljudkort, har en mikrofon på mina hörlurar och ändå så funkar det inte? Om det är en inställning så kan det ju vara en utav hundratals... Är det hårdvaran så är det ytterligare hundratals... I slutändan kommer det bara vara någon liten skitgrej som har gjort att det inte har funkat som jag just nu sitter och är förbannad på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...