Gå till innehåll

Klockan tickar för snabbt


BareJag

Recommended Posts

Klockan gick rätt efter att datorn har varit påsatt i biosen i 12 h. Men allting går ändå för snabbt. Både i vista och linux.

Så om moderkortets klockchips får behålla strömmatningen så går den rätt, men så fort den måste

förlita sig på batteridrift så stegar klockoscillatorn för snabbt.

När du stänger av datorn, är nätaggregatet fortfarande på ? eller stänger du av strömbrytaren baktill ?

När det sedan gäller programmen som går för snabbt så är det gemensamma moderkortets avbrotts-

hantering som verkar störas. Felet med att program gick för snabbt för två år sedan åtgärdades ju genom

en ändring i BIOS hantering av moderkortet/processorn.

Jag skulle tippa på att moderkortet är felaktigt. Garanti kvar (två års) ?

http://forum.notebookreview.com/showthread...9618&page=2

...

Istället håller ni på i fem dagar, med än det ena, än det andra, för att till slut komma fram till samma sak jag kom fram till första dan

...

I min felsökning försöker jag spåra orsakerna till de två felen, medan du är ute efter snabba åtgärder.

Jag har aldrig under alla år som jag sysslat med datorer, varit med om att ett moderkortsbatteri

givit denna typ av fel (eller ens varit felaktigt och i behov av utbyte).

EDIT:

Batteriet ligger dessutom på laddning under nätdrift...

...jag kan inte generalisera detta påstående efter att ha testat ett PC-moderkort där spänningen

uppmätt över batteripolerna låg på bara 0,5V vid drift (Batterispänning 3V).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Batteriet ligger dessutom på laddning under nätdrift...

Och sen NÄR är vanliga 'klock'-batterier plötsligt laddningsbara ??

(Ja, samma batteri-knapp-cell som oftast sitter på moderkort, sitter även i klockor, och/eller är av exakt samma typ som just klockbatterier)  [klockor=armbandsur]

Varför köper man isf inte bara en laddare, eller går till sin Urmakare och LADDAR sitt klockbatteri ??

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Och sen NÄR är vanliga 'klock'-batterier plötsligt laddningsbara ??

(Ja, samma batteri-knapp-cell som oftast sitter på moderkort, sitter även i klockor, och/eller är av exakt samma typ som just klockbatterier)  [klockor=armbandsur]

Varför köper man isf inte bara en laddare, eller går till sin Urmakare och LADDAR sitt klockbatteri ??

...

Varifrån har du fått uppfattningen att klockbatterier inte kan laddas ? eek

Själv har jag flera gånger laddat om klock/kalkylator -batterier...

Vissa batterityper klarar visserligen inte av att laddas om så många gånger men ett RTC-lithiumbatteri

på moderkortet skall ju bara underhållsladdas. Dess batteriladdning räcker ju till för att hålla moderkortets

kretsar vid liv ett par månader om datorn ställs i garderoben...

I Karlskrona genomfördes för många år sedan ett försök att ladda även brunkolsbatterier (värsta sorten).

Allmänheten fick lämna in gamla icke-laddningsbara stavbatterier för omladdning. Försöket var lyckat men

inte lönsamt...

http://www.expansys-usa.com/ft.aspx?k=11484

Charge the RTC battery

Charge the Real Time Clock (RTC) battery

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Dess batteriladdning räcker ju till för att hålla moderkortets kretsar vid liv ett par månader om datorn ställs i garderoben...

Jaja, då kan man mao slänga in sitt klockbatteri i ett gammalt moderkort, och låta det stå på med ett gammalt nätagg inkopplat i några dar då, så har man sen ett fräscht batteri till sin Rolex igen.. JoJo, med Snöre...!    ;D

VAR på moderkortet sitter Kretsarna som sköter laddningen, menar du ??  Bild, Tack!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får krypa till korset...

...och meddela att efter att testat två olika PC-moderkort/fabrikat så uppmäter jag ingen laddspänning över batteriet.

Under drift och utan batteri monterat så ligger spänningen på 0,5V över polerna.

Batteriet försörjer kretsarna med 3,1V då datorn är strömlös.

Detta skriver jag med batteriet uttaget och liggande här intill på bordet.... ;)

vilket innebär att man behöver inte springa och köpa nytt batteri för att testa om det har med felen att göra.

(Kom ihåg att batteriets text och + skall synas när det är isatt igen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wax -> Jag får krypa till korset...

...och meddela att efter att testat två olika PC-moderkort/fabrikat så uppmäter jag ingen laddspänning över batteriet.

e-son->  Det innebär INTE att det inte GÅR att ladda upp....!

Ja, knapp-cell-batterier går kanske att ladda, men INTE på moderkort.

Tack, då har vi löst det, HELT utan 'Schadenfreude' som tysken säger, från min sida!    ;)

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev visst en massa liv om det där  :D

Ni kan sluta bråka. Problemet löst. Vet inte om det beror på att batteriet blev uttaget några timmar så att det på något sätt blev nollställt, eller om det beror på att jag har ett nytt batteri. Trodde bara det var tvåtaktsmotorer som gick upp i varv när bränslet börjar ta slut. Ska ta och testa med det gammla batteriet igen senare för å se om det händer något då, eller om det var pga ett dåligt batteri. Har tyvärr ingen mätare hemma, så jag kan inte se vad som finns kvar i det gamla. Hade varit kul å veta annars hur lite den använder av det innan det blir protester från datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D Vi bråkar inte... vi bara diskuterade livfult. ;D

Som du såg i mitt förra inlägg så kan man köra utan batteriet och ett sådant batteri används så lite så

när jag tog ur batteriet ur min fars gamla avlagda dator från 1996 som stått i uthuset sedan 2002 så hade

batteriet fortfarande 2.9V (efter 12 år) och med datorn på och lite rumsvärme så var det åter uppe i 3V.

Vad du gjorde genom att plocka ur batteriet, hade samma verkan som om du hade byglat RTC RAM stiften

på moderkortet. Alla egna inställningar i BIOS nollställs och du får åter igen lägga in tid, datum, bootdisk m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...