Gå till innehåll

Klockan tickar för snabbt


BareJag

Recommended Posts

Har fått ett konstigt problem på datorn. Klockan tickar för snabbt. Har räknat ut att den får tre gånger snabare än normalt. Måste ställa tillbaks alla klockor hela tiden. Det gäller både i linux och vista, så det måste ju rimmligtvis va någon annan stans felet ligger. Detta verkar ha resulterat i en mycket slöare dator, eftersom datorn verkar vilja göra alla uträkningar tre gånger oftare. Inte kul. Att ha öppet en webläsare med över 15 flikar funkar inte lägre så bra. Oberoende av vilken jag använder. Klockor måste ställas om, och datorn ha blivit allmänt slö.

Någon som vet något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul fel, har aldrig hört något liknande. ;)

Det är BIOS eller jag vet inte om man kallar det CMOS som håller koll på tiden i en dator, det har inget med operativsystemet att göra. Det kan väl knappast ha med någon form av överklockning eftersom det inte är processorn som räknar tiden...?

Alltså du kanske får byta hela moderkortet, fast jag har inte så stor koll.

Kanske ska du gå in i BIOS och välja återställning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett detta fenomen i en av mina datorer för länge sedan. Så länge sedan att jag glömt lösningen.

Har du kollat att BIOS klockan och datumet är rätt innan du startar upp Windows ?

Jag antar att du har en stationär dator... men här är en som har liknande problem med en bärbar.

http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-508978.html

Det verkar i hans fall vara så att processorn klockas annorlunda beroende på om han kör på

batteri eller nätspänning i uppstarten. När han sedan växlar drivkälla så ökar respektive minskar

klockans hastighet.

Har du möjligtvis ett MSI K7N2 Delta-L moderkort ? (flera har haft problem med detta).

Har du kollat om där finns någon BIOS uppdatering att ladda ner ?

Reboot your system and enter BIOS SETUP. Check if your

BIOS has a Front Side Bus (FSB) Spread Spectrum (SS) clocking option.

On many systems, this option is located in the "Advanced Chipset

Features" menu. If the option is present and enabled, disable it.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NF-M2S heter det. Ett Abit. Stationärt, tror det inte är mer än ett och ett halvt år gammalt. På linux ser man att klockan går för fort. På vista går klockan rätt fart, om man ställer om den först, men allt annat går för fort. Helskärmsprogram på tredubbel fart osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klockan i Windows (och andra operativsystem) sköts efter uppstart helt från operativet via interruptstyrning..

Detta är anledningen till att klockan kan dra sig i ett hårt lastat system. Detta är också anledningen till att

man låter klockan justeras regelbundet via Internet tidsservrar.

I uppstarten hämtas tiden från moderkortet och vid tids ändring i Windows uppdateras moderkorts klockan.

Batteriet används för att hålla moderkortets klockkrets igång när datorn är strömlös samt för att hålla kvar

de flyktiga BIOS inställningarna.

Prova att på in i BIOS vid uppstart och justera tiden rätt, starta upp och utan att ställa om tiden i Windows

så starta om efter några timmar. Kontrollera då BIOS tiden igen. Jag tror att du kommer att märka att tiden

då fortfarande är rätt där.

(Man kan köra datorn utan batteri, men då måste tid och BIOS anpassningar rättas till vid varje uppstart.)

NF-M2S heter det. Ett Abit. Stationärt, tror det inte är mer än ett och ett halvt år gammalt. På linux ser man att klockan går för fort. På vista går klockan rätt fart, om man ställer om den först, men allt annat går för fort. Helskärmsprogram på tredubbel fart osv.

Jag har läst att Linux haft problem med tiden i en av kärnbyggena. Om Linux ställer om moderkorts

klockan så ärver Windows detta också.

Vissa gamla spel tar inte hänsyn till att din processor är snabbare än förr, så du måste kontrollera

Windows tiden tillsammans med nyare program... (För du talar väl om Windows i detta fallet !?)

EDIT:

Jag kollade BIOS uppdateringar och senaste är Version 19 från 2008-07-16

BIOS: m613z19.zip 

Bios Issue Date:2008/07/16

        BIOS ID:19

   1. Update CPU Micro code to support Athlon 4X50 series and Sempron X2 CPU.

   2. BIOS compiled date: 07/16/2008.

En annan intressant uppdatering som är gammal...  :o du kanske inte fick den uppdaterad då !

BIOS: m613z15.zip 

Bios Issue Date:2007/02/27

        BIOS ID:15

   1. Fixed an issue where the system may run faster with certain games.

   2. BIOS compiled date: 02/27/2007

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är den att jag inte varken installerat något nytt eller uppdaterat detta den senaste månaden. Det ändade på egen hand. Hur återställer man det till äldre fungerande inställningar?

Uppdateringen som någon nämnde här kräver diskett. Saknar helt och hållet diskettstation på min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är den att jag inte varken installerat något nytt eller uppdaterat detta den senaste månaden. Det ändade på egen hand. Hur återställer man det till äldre fungerande inställningar?

Uppdateringen som någon nämnde här kräver diskett. Saknar helt och hållet diskettstation på min dator.

Eftersom jag sjäv har en burk med MSI så brukar det aldrig vara några problem

MSI har ju en Live snurra för uppdateringar.... ;)

http://global.msi.eu/index.php?func=downloadindex

Kör ifrån Vista.... en ren Linux är det mer pyssel med om man måste flasha BIOS...

EDIT

Funkar inte onlinesnurran så gör man en USB flashning så här:

http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=122350.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BareJag!

När du får tiden, klockan att funka prova då PTB Sync Jag har använt den i flera år nu och du får också en snygg klocka precis som du vill ha den i try. Går att ställa på alla möjliga sätt. Jag har den ställd att kolla tiden var 5:e dag och justera densamma och det funkar till 100%. Programmet är gratis.

http://www.netcult.ch/elmue/ElmueSoft-en.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte klockan som är problemet. Det är det att hela datorn kör allting tre gånger snabbare än normalt. Detta inkluderar hur nsbbt .gif billder rör sig, hur snabbt ljud och grafik spelas upp i helskärmsprogram och hur ofta systemet uppdaterar info. Gäller både då jag kör vista och linux. Detta äter upp alla reurser, så datorn blir mycket trögare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte klockan som är problemet. Det är det att hela datorn kör allting tre gånger snabbare än normalt. Detta inkluderar hur nsbbt .gif billder rör sig, hur snabbt ljud och grafik spelas upp i helskärmsprogram och hur ofta systemet uppdaterar info. Gäller både då jag kör vista och linux. Detta äter upp alla reurser, så datorn blir mycket trögare.

Jo men har du fått "häcken ur vagnen" och kört MSIs online snurra ?

Om den funkar så behöver du ju inte installera men det skulle vara intressant att veta vad den ev hittar.

Annars fixar en verkstad det här men då bränner man av minst 500:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört det nu och jag körde det för några månder sen för något #"%&%¤# blutooth adapter som inte verkar ha fått några drivrutiner för vista. Det funkade inte varken nu eller då.  Den hittar inga MSI-produkter på min dator. Mitt moderkort är ett Abit NF-M2S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är den att jag inte varken installerat något nytt eller uppdaterat detta den senaste månaden. Det ändade på egen hand. Hur återställer man det till äldre fungerande inställningar?

Uppdateringen som någon nämnde här kräver diskett. Saknar helt och hållet diskettstation på min dator.

Du behöver ingen diskettstation. Man sköter uppdateringen inifrån Windows.

BIOS uppdateringsfilen (19) hittar du här:

http://www.abit.com.tw/page/no/download/do...PE=Socket%20AM2

Här är Uppdaterings programmet flashmenu1508:

http://www.abit.com.tw/page/no/download/do...PE=Socket%20AM2

EDIT:

Vill du uppdatera lite drivrutiner så finns här några stycken från i år:

http://www.abit.com.tw/page/no/download/do...PE=Socket%20AM2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS uppdateringsfilen (19) hittar du här:

http://www.abit.com.tw/page/no/download/do...PE=Socket%20AM2

aVqgt3S.jpg

Här är Uppdaterings programmet flashmenu1508:

http://www.abit.com.tw/page/no/download/do...PE=Socket%20AM2

Och vad det här programmet beträffar så fick jag bara fram ett fönster som kan visa temeratur, fläkthastighet och strömstyrka. Om jag nu skulle ha något intresse av att veta det så skulle det ju vara bra om det ens funkade, men det visar inget. Och när jag trycker på knappen i vänstra nedre hörnet så krashar programmet. Hittar inga andra funktioner.

Finns det inget sätt att helt enkelt återställa dessa drivrutiner? För dom måste ju bara ha skadats på något vis eftersom felet dök upp av sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På första frågan svarar jag:

      Använd bara BIOS uppdateringsfilen i paketet  M613Z_19.BIN

På andra säger jag att:

      Programmet flashmenu är till för "BIOS Backup, Restore and Update"

      ftp://ftp.abitshop.com/pub/utilities/flas...ashmenu1508.zip

På tredje frågan:

      Systemåterställning där du backar till ett tidigare datum. Eller återställning av fullbackup.

      För varje enhet i Enhetshanteraren kan du välja att återställa den till föregående drivrutin.

O.B.S. När det gäller drivrutinerna i Windows så har detta inget med drivrutinerna i Linux att göra.

          Skall felet vara gemensamt så gäller nog moderkortet eller BIOS.

       

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att jag uppdaterat drivrutinerna med flashmenu så hittar datorn inte längre vista. och för att datorn alls skulle starta var jag tvungen att återställa biosens instälningar i biosen. Och det är fortfarande samma tredubbla fart som e överallt.

Nya idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du åter igen fick ställa in BIOS för att använda rätt start-disk kan jag förstå...

...men lyckades uppdateringen av BIOS eller inte ?

Vilken version säger flashmenu att du har nu ?

Du säger att Linux har samma fel !?

Bootar du upp Linux inifrån Windows (Virtual PC) eller direkt från egen Linux-disk/CD ?

Så om du tänker efter så vad är gemensamt för dessa två operativsystem ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar starta upp linux med en installationsskiva. Därför finns felet med farten nog säkert i biosen.

Svårt att härifrån veta om uppdateringen lyckades. Körde filen du nämnde med programmet du nämnde. Efter installationen ville datorn starta om sig pga det, och när jag gjorde det hakade datorn up sig vid startskärmen. Lyckades då gå in i biosen och återställa. Vet dock knapt något om biosen, så det är problematiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En återställning inne i BIOS återställer endast de manuellt gjorda ändringar man gjort.

BIOS -versionen påverkas inte av detta.

När du startar datorn så skriver den lite snabbt vilken Bios version du har.

Dessutom skall flashmenu tala om detta överst på förstasidan (se bilden i förförra inlägget).

Så det gemensamt för felet är alltså moderkortet, processorn och BIOS egna justeringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en del trixande fick jag datorn att hitta Vista igen. Fel hårddisk var inställd som den förste som skulle bootas. Felet fanns dock fortfarande kvar, trots att biosen fått drivrutinerna uppdaterade. Så jag återstälde datorn till den äldsta möjliga återställningspunkten, dvs i slutet av november. Felet finns dock fortfarande kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Så jag återstälde datorn till den äldsta möjliga återställningspunkten, dvs i slutet av november. Felet finns dock fortfarande kvar.

Åter igen då...

Om där är samma fel i Linux så hjälper det inte Linux att Windows återställs...

(...och antagligen inte Windows heller).

Hur gick det med klockan ?

Du skrev ju att Windows tiden gick rätt efter att du ställt tiden rätt en gång.

Det känns som att du felsöker två olika problem med en åtgärdslista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att bedömma klockan eftersom jag justerat den innan, så eventuella tidsskillnader skulle vara mycket små. Vistas egen klocka går med rätt fart, och den har gjort det hela tiden Men när datorn varit avstängd ett tag så har klockan gått för fort under tiden. När ja vaknade idag var det t.ex. tisdag morgon enligt klockan. Det är biosens klocka, och därför också linux klocka som går fel. Det mesta går dock fortsättningsvis med tredubbel fart, dvs detsamma som innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I morgon ser du om klockan går rätt eller om klockbatteriet/moderkortet är boven i dramat.

Redan för fem dagar sen skrev jag:

-< Klockan tickar för snabbt.

Du menar Tiden, såsom att den just nu är 20:59, va ?!

Byt batteriet på moderkortet, kan uppstå sånt här om det är slut.

Ett sånt där batteri kostar 10-20:-, och kan köpas hos vilken välsorterad livsmedels- eller urmakarbutik som helst - eller hos Clas eller Kjell - och man kan ju ÅTMINSTONE tänka sig att - UTAN ATT SKITA NED DET MED FETA FINGRAR! - man BÖRJAR felsökningen med att ta ur batteriet och Mäta (en Multimeter kostar runt 50 spänn var som helst, och har man ingen sån kan man köpa den på ovan nämnda ställen, eller gå till sin Lokala Butik och få batteriet uppmätt...) det, för att eliminera en möjlig felkälla...

Istället håller ni på i fem dagar, med än det ena, än det andra, för att till slut komma fram till samma sak jag kom fram till första dan ...  ganska festligt, om man tänker efter, men då måste man ju tänka EFTER ...

                                                          :D

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...