Gå till innehåll

Vista Home Premium uppgradering.


Jack Bauer

Recommended Posts

Jag går i tankarna att uppgradera från mitt XP Home SP3, till Vista Home Premium.

Det kommer bli en uppgradering från XP till Vista, alltså inte en ren Vista-installation.

Eftersom jag har insett att Vista är ett väldigt hett omdiskuterat ämne här på forumet, så vill jag endast ha svar från de som tycker Vista är bra. De som inte gillar Vista kan låta bli att kommentera eller skriva inlägg. Har dåliga erfarenheter från detta forum, att man får svar på något helt annat än det man frågar om tyvärr. Detta kanske löser sig i framtiden.

Så till mina frågor:

Är det värt att uppgradera från XP till Vista,fördelar samt nackdelar?

Går det att uppgradera direkt från XP till Windows 7, och är det värt att vänta på det istället för Vista?

Ni som har Vista Home Premium; hur upplever ni det?

Datorkrav? ( se min profil ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Vista Home Premium i lite drygt ett år på min bärbara dator (en Hp Pavilion dv 6540eo, 2GB Ram, 128mb Nvidia grafik och 1,8Ghz processor)  och jag har aldrig haft några problem. Eller jo jag hade lite problem efter en ominstallation i somras men det berodde mest på att jag installerade lite för mycket program på en gång :D

Annars är Vista hur stabilt som helst och flyter kanon så länge datorn orkar med (mycket Ram är viktigt).

Om det är värt att vänta på Windows 7 kan väl egentligen bara du själv svara på. Beror ju på om du orkar vänta eller vill ha nytt nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går i tankarna att uppgradera från mitt XP Home SP3, till Vista Home Premium.

Det kommer bli en uppgradering från XP till Vista, alltså inte en ren Vista-installation.

Eftersom jag har insett att Vista är ett väldigt hett omdiskuterat ämne här på forumet, så vill jag endast ha svar från de som tycker Vista är bra. De som inte gillar Vista kan låta bli att kommentera eller skriva inlägg. Har dåliga erfarenheter från detta forum, att man får svar på något helt annat än det man frågar om tyvärr. Detta kanske löser sig i framtiden.

Så till mina frågor:

Är det värt att uppgradera från XP till Vista,fördelar samt nackdelar?

Går det att uppgradera direkt från XP till Windows 7, och är det värt att vänta på det istället för Vista?

Ni som har Vista Home Premium; hur upplever ni det?

Datorkrav? ( se min profil ).

Nej, den där datorn mår bäst av XP, eller om du MÅSTE så släng in Vista Home Basic.

Visst krävet OSet ramminne, men också en hel del processorkraft. Vilket din dator saknar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Vista Home Premium i lite drygt ett år på min bärbara dator (en Hp Pavilion dv 6540eo, 2GB Ram, 128mb Nvidia grafik och 1,8Ghz processor)  och jag har aldrig haft några problem.

Verkar ju fungera bra hos RyuuShujin, eller hur kinget?

Kommer det inte att fungera alls eller gå väldigt segt?

Jag ser ju datorer med liknande prestanda som min som säljs idag med Vista Home.

Menar inte att alla program samt Vista skall starta blixtsnabbt, för det gör det inte idag heller med XP.

Men det skall vara körbart och utan för långa laddningstider på Vista samt programstarter.

Dator/hårdvara som krävs isf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, varför inte det?

Så för att få Windows 7, måste man först installera Vista, sedan installera 7:an?

Använder datorn mest till att kolla på film, lyssna på musik, ordbehandling, surfa,kolla meilen, chatta, samt bränna skivor i Nero.

Detta fungerar bra i XP, men är Vista så mycket mer krävande ?

Vilken hårdvara behövs för att kunna köra Vista med liknande resultat som jag gör idag med XP?

Det kanske räcker med att byta ut processorn isf innan man uppgraderar till Vista?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så för att få Windows 7, måste man först installera Vista, sedan installera 7:an?

Nej, inte nödvändigtvis, du kan göra en ren installation av Windows 7. Visst skulle du kunna uppgradera din XP till Vista för att sedan uppgradera Vista till Windows 7 men det är inget jag rekommenderar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det kan uppstå många konstiga problem vid uppgraderingar och speciellt om man uppgraderar uppgraderingen så att säga. Det bästa är alltid att göra en ren installation om man byter OS även om det går att uppgradera. Det kanske verkar bökigt att behöva göra om alla inställningar och installera om program osv men man kan se det som ett sätt att rensa och börja om på ny kula, och då vet man att alla fel som uppstår inte har något med något gammalt skräp som följt med sedan tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men anledningen till att jag väljer uppgraderingen är priset.

Det skiljer ju en hel del på en ren installation och uppgradering eller hur?

Men kommer det att vara lika körbart som XP på min dator?

Någon med liknande dator och Vista Home?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår absolut, priset är en mycket väsentligt fråga i sammanhanget!

Vista är betydligt mer resurskrävande än XP och även fast du har 2GB minne så tror jag att din dator som är specad i signaturen kommer att göra din dator avsevärt mycket långsammare med Vista än med XP på samma dator, eftersom 4200RPM-diskar är väldigt långsamma och Vista innebär hög diskaktivitet.

Ett alternativ är att vänta på betydligt resurssnålare Windows 7 och kanske till och med först testa den publika betaversion som väntas släppas inom kort, för att om den duger på din dator köpa den när den släpps. Eftersom Microsoft inte kommit ut med information om uppgraderingsmöjligheter osv så skulle jag avvakta då denna information ligger runt hörnet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi, familjen, har en XP pro med en Intel E8600 CPU och 4 GB minne.

Nu har vi även en bärbar HP dv7 1035 med Visat Home Premium.

Att Vista ser och fungerar annorlunda är en sak men ack vad trög den datorn är. Den datorn har helt klart för lite CPU kraft och jag tycker den är jobbig att använda.

Min dotter å andra sidan tycker den är helt OK.

Så du ser även med samma erfarenhet kan man uppleva Visat helt olika.

Men jag tycker inte du skall uppgradera till Vista på den dator du har. Vad är det du önskar uppnå med ett byte?

Kanske kan du få möjlighet att köpa nyare dator senare och då samtidigt kunna installera Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte uppmuntra till piratkopiering, men jag tycker inte du ska "köpa grisen i säcken" nu.

Vänta med att lägga pengarna på ett köpa en licens. Testa det först Bauer o se hur det flyter.

Om du upplever att det funkar ok, använd easy transfer o ta en backup på allt du vill (eller nåt något annat program), sen köper du licensen.

Menar bara att det känns surt att köpa nånting som du inte "vill" använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat att köra Vista upgrade advisor, och enligt den skulle det fungera bra.

Anledningen till att jag vill byta är att jag länge haft XP, och vill ha in något fräscht i datorn.

Har kört XP sedan det kom för en massa år sedan.

Men vad jag har förstått fungerar det inte bra tillräckligt för att ett byte skall kännas nödvändigt.

Jag menar, det räcker ju bara att läsa här på forumet för att inse att det finns en massa problem med det fortfarande. Även efter Service Pack 1 så är inte alla fel åtgärdade.

Så jag väntar på Windows 7, och hoppas det kommer fungera bättre än Vista.

Vad jag förstått kommer det inte kräva lika mycket av datorn heller som Vista gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...