dj_Script Posted January 13, 2009 Share Posted January 13, 2009 har 300 GB sata + en 300 GB extern hårddisk på datorn och windows 7 visar att det är 3.0 som värde i testet. är det något jag missat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent Posted January 13, 2009 Share Posted January 13, 2009 har 300 GB sata + en 300 GB extern hårddisk på datorn och windows 7 visar att det är 3.0 som värde i testet. är det något jag missat? Du kanske såg min dump ja? Men 3.0 är grymt dåligt.. Du har ju ändå en Core2. Egentligen skulle man köra ett "stresstest-progg" typ Sisoft Sandra - som man körde förr. Så man får siffrorna bekräftade.. litar inte på MS "Benchmarks" kentan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dj_Script Posted January 13, 2009 Author Share Posted January 13, 2009 Du kanske såg min dump ja?Men 3.0 är grymt dåligt.. Du har ju ändå en Core2. Egentligen skulle man köra ett "stresstest-progg" typ Sisoft Sandra - som man körde förr. Så man får siffrorna bekräftade.. litar inte på MS "Benchmarks" kentan. ah ne jag undrar bara varför den har just 3.0 och inte högra . sen e min andra partition som XP är instalerat på e, men antar att det inte ska göra det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LightningStrike Posted January 13, 2009 Share Posted January 13, 2009 Jag får lägre diskprestanda i Windows 7 än i vista nästan en hel poäng om jag inte minns fel, 2.9 får jag nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted January 13, 2009 Share Posted January 13, 2009 Detta är en bugg. Många har detta problem inklusive mig själv på en dator. Buggen är rapporterad av flera och kommer med stor sannolikhet att vara löst inom kort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RyuuShujin Posted January 14, 2009 Share Posted January 14, 2009 Hade samma problem på min bärbara, gick in på hårdisken i enhetshanteraren och bockade ur "enable write caching on this device" och då hoppade värdet upp från 2.0 till 4.7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted January 14, 2009 Share Posted January 14, 2009 Hade samma problem på min bärbara, gick in på hårdisken i enhetshanteraren och bockade ur "enable write caching on this device" och då hoppade värdet upp från 2.0 till 4.7 En åtgärd som försämmrar diskens prestanda, snarare än åtgärdar buggen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vajlent Posted January 14, 2009 Share Posted January 14, 2009 Alla värden är lägre i Win7 för mig & har varit det i alla buildar. Diskprestanda 3.0 i samtliga. Finns ett "tweak" som gör att det läser av rätt & man får högre & rätta värden men kan inte hitta det just nu, men återkommer med det så fort jag funnit det! Sen är det ju sagt bara värden/siffror... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted January 14, 2009 Share Posted January 14, 2009 Nämen titta! Även jag har 3.0 i disk. Dock verkar jag ha fått lite högre på CPU, vilket var min tidigare flaskhals så jag lär ju få högre base-score när denna diskbuggen är fixad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted January 14, 2009 Share Posted January 14, 2009 ...är det något jag missat? VelociRaptor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vajlent Posted January 14, 2009 Share Posted January 14, 2009 VelociRaptor. Ja, du är den första jag sett som har så höga värden på allt i Windows 7!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanF Posted January 14, 2009 Share Posted January 14, 2009 Jag har högt på allt utom disken. 7,1/7,1/7,9/6,5/3,0 Ska dock köpa en VelociRaptor när jag fått min fa-skatt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dj_Script Posted January 15, 2009 Author Share Posted January 15, 2009 Jag har högt på allt utom disken.7,1/7,1/7,9/6,5/3,0 Ska dock köpa en VelociRaptor när jag fått min fa-skatt.... shit va skum rating haha jag har fan inga 7.1 på min E6700 processor som e snabbare än E6600an, det utvecklas väll fortfarande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HomieX Posted January 15, 2009 Share Posted January 15, 2009 Såhär ser mina score ut. Processor: INTEL Core i7 940 Minnen: 3Gb Adata 1600MhZ Grafik GTX280 HDD OcZ SSD 30Gb /Homie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanF Posted January 15, 2009 Share Posted January 15, 2009 shit va skum rating haha jag har fan inga 7.1 på min E6700 processor som e snabbare än E6600an, det utvecklas väll fortfarande. Det sitter en Q6600 i den datorn, det som står i min signatur är min server har inte pallat fylla i resten där än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
p079mbw Posted January 15, 2009 Share Posted January 15, 2009 Hej, såg att det kom konstiga resultat från Windows Experience. Jag kör dualboot med Vista Ultimate och Win7 på en gammal burk och fick följande resultat: 3,4 på win 7 3,8 på Vista U I båda fallen fick jag ett systemminne på 18GB RAM. Tjohej! Den hittade att mitt grafikkort är på 512 MB, men däremot tog 7an 255 MB från systemminnet mot 159 MB från Vista. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanF Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Så här ser det ut på datorn jag testat på jobbet. 5,5 i diskprestanda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 har 300 GB sata + en 300 GB extern hårddisk på datorn och windows 7 visar att det är 3.0 som värde i testet. är det något jag missat? Nej, du har inte missat något, annat än att Windows 7 numera mäter andra aspekter på diskens beteenden. Vissa diskar överför stora datamängder mycket snabbt men små datamängder otroligt långsamt. Detta påverkar naturligtvis prestandan i Windows så disken bedöms alltså därefter. Mängden fri diskyta spelar ingen roll i detta sammanhang. http://www.vista123.net/content/how-does-windows-7-rate-you http://www.vista123.net/content/engineerin...xperience-index To reflect this real world learning, in the Windows 7 Beta code, we have capped scores for drives which appear to exhibit the problematic behavior (during the scoring) and are using our feedback system to send back information to us to further evaluate these results. Scores of 1.9, 2.0, 2.9 and 3.0 for the system disk are possible because of our current capping rules. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest fjamsetramsa Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Va har du Wax på din disk? du har väl en ssd disk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Va har du Wax på din disk? du har väl en ssd disk? Jag har valt att inte installera över min väl fungerande och utbyggda Vista x64 ännu... så jag vet inte vad det skulle bli. Risken är att det ändå skulle bli lågt på grund av SSD enheternas dåliga skrivprestanda vid skrivning av småposter. ...men men... jag får väl ta en fullbackup och köra över den för test då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Ja vad ska man säga, i ett blogginlägg på Engineering Seven idag så skriver MS att nya tester lagts till vilket förklarar diskarnas låga betyg. http://www.alltomxp.se/windows-7/19-window...-windows-7.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Ja vad ska man säga, i ett blogginlägg på Engineering Seven idag så skriver MS att nya tester lagts till vilket förklarar diskarnas låga betyg. http://www.alltomxp.se/windows-7/19-window...-windows-7.html Jo.. MS skriver ju det själv... Of course, adding new levels doesnt explain why a Vista system or component that used to score 4.0 or higher is now obtaining a score of 2.9. In most cases, large score drops will be due to the addition of some new disk tests in Windows 7 as that is where weve seen both interesting real world learning and substantial changes in the hardware landscape. 1 GB/s finns på ingenjörernas bord just nu... http://www.sweclockers.com/nyhet/8573-nara...ssd_fran_micron Poäng... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Va har du Wax på din disk? du har väl en ssd disk? Nu kör jag Windows 7 x64 och har uppdaterat via Windows Update. Disk betyget blev som befarat lågt... 2.0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis666 Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Skumt det där. I Vista x64 sp1 har jag CPU 5,8 Minne 5,9 VGA 5,9 VGA 5,9 Disk 5,9 I 7 beta x64 har jag CPU 6,6 Minne 5,9 VGA 7,9 VGA 6,2 Disk 5,9 Disken är en WD 5000AAKS 500Gb 18Mb Sata2, körs vanligt IDE mode. //Dennis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent Posted January 21, 2009 Share Posted January 21, 2009 Nu kör jag Windows 7 x64 och har uppdaterat via Windows Update.Disk betyget blev som befarat lågt... 2.0 I Win7 har det hänt att man får aktivera DMA eller diskcahen, kollat det? kent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts