Gå till innehåll

Diskprestanda 3.0?


dj_Script

Recommended Posts

har 300 GB sata + en 300 GB extern hårddisk på datorn och windows 7 visar att det är 3.0 som värde i testet. är det något jag missat?

Du kanske såg min dump ja?

Men 3.0 är grymt dåligt.. Du har ju ändå en Core2.

Egentligen skulle man köra ett "stresstest-progg" typ Sisoft Sandra - som man körde förr.

Så man får siffrorna bekräftade.. litar inte på MS "Benchmarks"

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske såg min dump ja?

Men 3.0 är grymt dåligt.. Du har ju ändå en Core2.

Egentligen skulle man köra ett "stresstest-progg" typ Sisoft Sandra - som man körde förr.

Så man får siffrorna bekräftade.. litar inte på MS "Benchmarks"

kentan.

ah ne jag undrar bara varför den har just 3.0 och inte högra .

sen e min andra partition som XP är instalerat på e, men antar att det inte ska göra det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem på min bärbara, gick in på hårdisken i enhetshanteraren och bockade ur "enable write caching on this device" och då hoppade värdet upp från 2.0 till 4.7 :D

En åtgärd som försämmrar diskens prestanda, snarare än åtgärdar buggen! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla värden är lägre i Win7 för mig & har varit det i alla buildar.

Diskprestanda 3.0 i samtliga.

Finns ett "tweak" som gör att det läser av rätt & man får högre & rätta värden

men kan inte hitta det just nu, men återkommer med det så fort jag funnit det!

Sen är det ju sagt bara värden/siffror...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nämen titta! Även jag har 3.0 i disk. Dock verkar jag ha fått lite högre på CPU, vilket var min tidigare flaskhals så jag lär ju få högre base-score när denna diskbuggen är fixad ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har högt på allt utom disken.

7,1/7,1/7,9/6,5/3,0

Ska dock köpa en VelociRaptor när jag fått min fa-skatt....

shit va skum rating haha jag har fan inga 7.1 på min E6700 processor som e snabbare än E6600an, det utvecklas väll fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

shit va skum rating haha jag har fan inga 7.1 på min E6700 processor som e snabbare än E6600an, det utvecklas väll fortfarande.

Det sitter en Q6600 i den datorn, det som står i min signatur är min server har inte pallat fylla i resten där än. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, såg att det kom konstiga resultat från Windows Experience. Jag kör dualboot med Vista Ultimate och Win7 på en gammal burk och fick följande resultat:

3,4 på win 7

3,8 på Vista U

I båda fallen fick jag ett systemminne på 18GB RAM. Tjohej! Den hittade att mitt grafikkort är på 512 MB, men däremot tog 7an 255 MB från systemminnet mot 159 MB från Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har 300 GB sata + en 300 GB extern hårddisk på datorn och windows 7 visar att det är 3.0 som värde i testet. är det något jag missat?

Nej, du har inte missat något, annat än att Windows 7 numera mäter andra aspekter på diskens beteenden.

Vissa diskar överför stora datamängder mycket snabbt men små datamängder otroligt långsamt. Detta påverkar

naturligtvis prestandan i Windows så disken bedöms alltså därefter. Mängden fri diskyta spelar ingen roll i detta sammanhang.

http://www.vista123.net/content/how-does-windows-7-rate-you

http://www.vista123.net/content/engineerin...xperience-index

To reflect this real world learning, in the Windows 7 Beta code, we have capped scores for drives which appear to exhibit the problematic behavior (during the scoring) and are using our feedback system to send back information to us to further evaluate these results. Scores of 1.9, 2.0, 2.9 and 3.0 for the system disk are possible because of our current capping rules.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va har du Wax på din disk? du har väl en ssd disk?

Jag har valt att inte installera över min väl fungerande och utbyggda Vista x64 ännu... så jag vet inte vad det skulle bli.

Risken är att det ändå skulle bli lågt på grund av SSD enheternas dåliga skrivprestanda vid skrivning av småposter.

...men men... jag får väl ta en fullbackup och köra över den för test då... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vad ska man säga, i ett blogginlägg på Engineering Seven idag så skriver MS att nya tester lagts till vilket förklarar diskarnas låga betyg. http://www.alltomxp.se/windows-7/19-window...-windows-7.html

Jo.. MS skriver ju det själv...

Of course, adding new levels doesnt explain why a Vista system or component that used to score 4.0 or higher is now obtaining a score of 2.9. In most cases, large score drops will be due to the addition of some new disk tests in Windows 7 as that is where weve seen both interesting real world learning and substantial changes in the hardware landscape.

1 GB/s finns på ingenjörernas bord just nu...

http://www.sweclockers.com/nyhet/8573-nara...ssd_fran_micron

Poäng... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...