Gå till innehåll

Havererat moderkort?


Recommended Posts

Har upptäkt till min förvåning varför min dator betede sig väldigt märkligt. Hängde sig kort och gott, och vart bara värre och värre.. fick då efter stor möda min win ominstallerad, och efter detta så fungerade detta hur bra som helst, men problemet återstår nämligen att jag till min förvåning upptäkte brända kretsar på kortet. Därav kanske förklaringen till varför datorn hängde sig..

Min fråga är det någon ide att skaffa nytt moderkort med tanke på att maskinen är 3 år gammal och har 1 st Intel P4 3.0 Ht processor och med socket 478.

Är det någon som frågar om tillverkare så är det Asrock.

För övrigt så är det inget större fel på processor, ljudkort (soundblaster med PCI), grafik (Nvida Fx 5700. verkar fungera men är osäker på om man kan behålla detta). Även nätagget är det inget större fel på eftersom jag redan har bränt ett innan, och det var efter detta som datorn betede sig konstigt.

Men å andra sidan så vad kan jag göra? Ny maskin? Är det något mer man kan tänkas rädda eller är det ingen ide alls??

Lådan skall jag inte ha i vilket fall som helst eftersom nuvarande har för få platser som jag vill ha. Är det även ide att hålla kvar vid IDE standarden eller ska man gå över till SATA/PATA, och PCI Express??? Anledningen till att jag nämner IDE är att jag har 2 st fungerande HDD på 180+200 Gb(båda Seagate)

Alla förslag emottages med stort tacksamhet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu Windows fungerar efter ominstallationen och ingen (utbränd) funktion saknas av dig, så tycker jag

att du börjar spara undan pengarna i stället för att lägga mer pengar på den befintliga datorn.

Om knappt ett år så ger du dig själv en helt ny dator i julklapp. Du har nu gott om tid att fundera ut

vad du vill ha och vilka pengar du då vill investera för därefter kommande fyra år...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Wax, och dina HDs räddar du genom att köpa lösa Kabinett (200-500:-) till dem, som du sen kopplar in i den nya datorn medelst USB bara.

/LbL!

Dom flesta nya moderkort har fortfarande 1 IDE port så du kan även köra båda direkt i lådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom flesta nya moderkort har fortfarande 1 IDE port så du kan även köra båda direkt i lådan.

Är det inte alla normalt förekommande på marknaden... ?

1xATA, 8xSATA är väl det normala för nyare kort.

2 IDE diskar kan då anslutas.

Sedan får man då se till att en CD/DVD spelare använder SATA som gränssnitt.

Inget höjdaräge om moderkortet säckar ihop igen, grafikkortet kör troligen också AGP som då

är ersatt av PCI-E i alla nyare moderkort.

Man kan man få tag på äldre MBn hos de stora leverantörerna alt köpa en begangnad burk och ha som

reservdelslager...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...