Gå till innehåll

Problem med ljuddrivrutin i Windows 7


mrgoodcat

Recommended Posts

Hejsan,

Installerade windows 7 idag på datorn, allt har funkat smärtfritt hitäntills förutom att jag haft lite småproblem med ljudrivrutinerna till mitt X-Fi ljudkort, jag laddade ner dom nyaste från creatives sida men när jag skulle installera dom så stod det någonting i stil med "Den här windowsversionen är inte kompatibel med dom här blabla, installera en windowsversion som är nyare än winodows xp" typ.

Så då tänkte jag att jag klickar i "Run this program in compatibility mode for: Windows Vista" så borde det väl fungera bättre, och det gjorde det också.. installationen gick som den "borde göra" men ljudet fungerar inte som förväntat, det är "krassligt" ljud

Någon som har någon idé på vad jag skulle kunna göra för att fixa detta?

Alla svar mottages tacksamt!

MVH

/Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hänvisar till en kanonsida för att leta och testa drivrutiner till x-fi-ljudkorten. Kolla in de trådar som "Daniel K" står för.

Han moddar själv och jag använder en som han fixat till ett x-fi xtreme audio kort. När det gäller det kortet så skall man helt klart köra windows 7 64 bit-versionen där det finns bättre drivare än till 32 bit-versionen. Har du en dator med processor som stöder 64 bit så kan det vara ett alternativ så du får ordning på ljudet i ditt x-fi xtreme music kort.

http://forums.creative.com/creativelabs/bo...id=soundblaster

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för tipset!

Testade att ladda ner följande http://forums.creative.com/creativelabs/bo...hread.id=135215

men får tyvärr fortfarande samma "krasslande" och hackiga ljud som jag fick med creatives egna nyaste version :(

Har du eller någon annan någon aning om hur man blir av med detta..?

MVH

/Henrik

Har du testat att bocka i "Run as a administrator" för instalationsfilen. Det har funkat för mej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att bocka i "Run as a administrator" för instalationsfilen. Det har funkat för mej.

Testade att avinstallera drivrutinen igen och istället installera den genom att ta "run as administrator" men fick samma resultat tyvärr :/

Ingen annan som har/har haft samma problem som mig? Knastrande/hackigt ljud efter installation av ljudkortsdrivrutin?

MVH

/Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört att andra som har X-Fi Audio chipen haft samma problem i W7, lösningen var en moddad drivare som du nog kan ladda ner här http://www.alltomxp.se/forum/index.php?sho...176&hl=x-fi

Själv har jag X-Fi xtreme gamer och där är inga problem med orginal Vista rutinen..

Japp, men jag har inte "Audio" modellen, utan "Music". Jag testade som sagt att ladda in drivrutinen som fanns på http://forums.creative.com/creativelabs/bo...hread.id=135215 men det verkar ge mig samma problem som original-drivrutinen från creative.. Verkar väldigt skumt, verkar ju som att andra med xtremeMusic fått igång sitt ljud direkt med original-drivrutinen utan några problem om jag förstått det rätt?

MVH

/Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag har också samma problem! Fick det dock först under Windows XP, ville installera om och tänkte "Varför inte testa Windows 7" och installerade det som OS istället. Dock kan jag inte ens installera filen för drivrutinen i kompabilitetsläge.

Går jag till väga fel?

Sökte reda på drivrutinen genom att skriva in mitt modellnummer på min HP dator på deras hemsida och laddade ner den versionen de rekommenderade.

Ingen som har någon idé om vad som kan göras? =/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Vad finns det för lösningar till en Dell Dimension 4550?

Jag har ett Soundblaster Live! 5.1-kort & ingen drivrutin som jag försöker lägga in fungerar heller.

Har även provat att installera AC97-drivrutinen som har fungerat på Vista & den fungerade inte i 7:an.

Varför släpper man en version UTAN ljuddrivrutiner?

Det här är ju en av anledningarna till varför jag till stor del använder Mandriva Linux framför Windows.

Notera att:

Jag gick även till Dell's hemsida & till min modell, men den ljuddrivrutinen fungerade inte att installera heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad finns det för lösningar till en Dell Dimension 4550?

Jag har ett Soundblaster Live! 5.1-kort & ingen drivrutin som jag försöker lägga in fungerar heller.

Har även provat att installera AC97-drivrutinen som har fungerat på Vista & den fungerade inte i 7:an.

Varför släpper man en version UTAN ljuddrivrutiner?

Det här är ju en av anledningarna till varför jag till stor del använder Mandriva Linux framför Windows.

Notera att:

Jag gick även till Dell's hemsida & till min modell, men den ljuddrivrutinen fungerade inte att installera heller.

Misstänker att du menar att du testat ditt inbyggda ljudkort då du skriver om AC97. Hos mig funkar det kanonbra med Realteks drivisar (det är väl AC97 chippet?). Vad gäller Creative... speciellt de gamla korten så har det inte ens till Vista kommit mer än knappt fungerande drivrutiner. Så det lär dröja innan de funkar så allt låter bra.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som har någon idé som kanske kan funka om inte dom där "konfiguererade" drivrutinerna fungerar iheller? (får samma resultat med dom som med "originalen")

MVH

/Henrik

Hur låter ljudet? Är det som en gammal C-kasett som släpar?

Hade själv sådant problem med Xtreme Audio i XP på min stationära. Då var det i inställningarna någonstans som man kunde ställa in pitchen (heter det väl), alltså hur "snabbt" ljudet/musiken skall spela. Har inte den datorn tillgänglig nu, så kan inte kolla närmare hur inställningarna ser ut. Fast en sådan grej skulle du väl ha märkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...