Gå till innehåll

Windows 8 enbart i x64?


Recommended Posts

I år kommer Intel att ge ut en ny processor med 6 kärnor fast med hyper-threading, vilket ger den hela 12 "kärnor". Talet 12 är inte långt ifrån talet 64, vilket är det maximala antalet kärnor Windows x86 (32-bitars) kan hantera. Ändå är vi bara i starten av 2009, och Windows 8 lär inte komma ut före 2012, vilket förmodligen är då vi har ca 80 kärnor i våra processorer. Det är alltså hög tid att helt gå över till x64 enligt min mening, sen har vi ju det här med 4GB minne vilket vi redan har passerat.

Helt enkelt ser jag ingen anledning till att inte gå över till x64 mer än att gamla datorer inte blir ett mål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft har sedan flera år tillbaka satsat på endast 64-bitars på serversidan och rena 64-bitarssystem blir verklighet från med nästa server Windows Server 2008 R2, som endast släpps i 64-bitarsversion. Vista förde på a.lvar med sig 64-bitarsplattformen för klientdatorer och Windows 7 kommer att bli den stora förvandlingen vad gäller genomslaget av 64-bitarsOS. Windows 8 kommer med stor sannolikhet endast i en 64-bitarsversion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer det att stanna där, eller kan vi vänta oss 128 bitar? Vad skulle det ge för eventuella fördelar?

Alla gamla citat från vetenskapsmän och andra smarthuven är idag betraktade som idiotiska ;) Dock lär det dröja ganska extremt länge vad jag tror;

32 bitar kan adressera 4 GB minnesadresser, vilket är precis på gränsen att det räcker idag.

64 bitar kan adressera 16 EB (exabyte, alltså 17179869184 GB) minnesadresser.

Så jag tror det kommer ta ett tag innan vi klagar på att 17 miljarder GB RAM är för lite ;)

Fast minnesadresserna kanske inte är första problemet med 64 bitar; det kanske kommer behövas fler bitar för att hantera fler än 256 kärnor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är exakt därför jag kallar x64 för en stor tröskel; när man väl är över kan man ha kvar samma hårdvara väldigt länge utan att behöva oroa sig över att nya OS och ny mjukvara inte ska fungera. Dessutom har man ju löst eventuella brister på minnesadresser om man tex ska lägga till mer minne i framtiden. x64 är ju absolut det som totalt kommer ta över och man kan lika gärna hoppa på tåget nu ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...