Gå till innehåll

Registerproblem


Bowie

Recommended Posts

Avinstallationen av Norton 360 hängde sig och blev där med felaktig. Därefter raderade jag manuellt allt vad Symantec hette. Jag gick in i registret och tog bort filer där också. Kanske för mycket.

När jag installerat det nya virussystemet och brandväggen fungerade inte internet. Jag avaktiverade båda mjukvarorna tillfälligt men internetanslutningen var fortfarande inte fungerande.

När jag går in på internetinställningarna och ska lägga till protokoll eller tjänst (TCP/IP) säger den. Nätverksanslutningar: "Det går inte att lägga till den begärda komponenten. Felkod: Det går inte att hitta filen."

Jag har inga punkter för Systemåterställning så något sådant verkar heller inte vara lösningen. Jag installerade SP3 utan resultat.

Hur löser jag detta utan formatering?

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

till att börja med kan det vara en ide att köra Norton removal tool: ftp://ftp.symantec.com/public/english_us_...emoval_Tool.exe

To Reinstall TCP/IP

To do this you need a copy of nettcpip.inf. There is one on the Windows XP CD and there may be one on your hard drive at C:\WINDOWS\inf\nettcpip.inf. Note: To see the inf folder, open My Computer and go to the menu item Tools > Folder Options... > View > and choose Show hidden files and folders.

Right click "My Network Places" select Properties.

Right click the connection(s) and select Properties.

Click Install >Protocol >add >have disk.

Browse to the location of nettcpip.inf .

Select nettcpip.inf then click Open then OK then Internet Protocol (TCP/IP) then OK then Close

Reboot

http://www.wedoc.com/tcpip.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

till att börja med kan det vara en ide att köra Norton removal tool: ftp://ftp.symantec.com/public/english_us_...emoval_Tool.exe

To Reinstall TCP/IP

To do this you need a copy of nettcpip.inf. There is one on the Windows XP CD and there may be one on your hard drive at C:\WINDOWS\inf\nettcpip.inf. Note: To see the inf folder, open My Computer and go to the menu item Tools > Folder Options... > View > and choose Show hidden files and folders.

Right click "My Network Places" select Properties.

Right click the connection(s) and select Properties.

Click Install >Protocol >add >have disk.

Browse to the location of nettcpip.inf .

Select nettcpip.inf then click Open then OK then Internet Protocol (TCP/IP) then OK then Close

Reboot

http://www.wedoc.com/tcpip.htm

Tack för tipset. Jag har kört Removal tool och sedan kopierat nettcpip.inf men när jag kommer till stadiet att klicka på "Installera", det är då kommer mitt felmeddelande upp.

"Det går inte att lägga till den begärda komponenten. Felkod: Det går inte att hitta filen.".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får alltså felmeddelandet när rutan över "tillgängliga" protokoll ska komma upp?

Hinner alltså aldrig välja vilken typ?

Du får gärna ta en skärmdump på felet och bifoga.

När rutan Tjänster, Protokoll kommer upp och jag väljer ett av dessa och ska klicka på installera. Då kommer meddelandet upp. Men jag kan välja någon av de tre fast inte installera något.

Tack för besväret.

Ska fixa screenshot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måste starta upp en xp maskin och kika hur det ser ut :)

Alltså du kan klicka på "Installera", får upp rutan "välj nätverkskomponen" och när du markerar protokoll och väljer "lägg till" så säger den att filen inte kunde hittas? och du får inte upp rutan "välj nätverksprotokoll"?

http://ask-leo.com/how_do_i_install_additi...or_netbeui.html

du kommer alltså till bild#3, men inte #4?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måste starta upp en xp maskin och kika hur det ser ut :)

Alltså du kan klicka på "Installera", får upp rutan "välj nätverkskomponen" och när du markerar protokoll och väljer "lägg till" så säger den att filen inte kunde hittas? och du får inte upp rutan "välj nätverksprotokoll"?

http://ask-leo.com/how_do_i_install_additi...or_netbeui.html

du kommer alltså till bild#3, men inte #4?

Exakt! Efter bild 3 får jag felmeddelandet. Sen så är det stopp, hur fungerar det med återställning via skiva? Vilka kommandon rekommenderar ni att jag kör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du inloggad som administratör?

Starta i felsäkert läge, eller ännu hellre gör en Clean Boot, det ska finnas en guide någonstans i forumet.... fast jag hittar den inte längre.

Det kan vara så att den försvann när Stenis rensade ut gamla inlägg... vem vet :mellow: du får leta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SFC /scannow = System File Checker /gördetnu är samma betydelse, se till att ha din xp-cd i cd-spelaren. Helt ofarlig, du får gå till windows update efteråt, om du inte integrerat alla uppdateringer på din cd...

Clean Boot = Starta systemet utan några andra drivrutiner än det nödvändiga för att det ska fungera...

Se bara till att återställa till standardstart efteråt. Helt ofarligt men nödvändigt ibland för att installera usb-grejer eller vid felsökning etc.

...Det är ju inte säkert att det beror på en saknad drivrutin, utan det är ju för att kunna installera en drivrutin eller i detta fall ett protokoll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bowie!

Hade det inte varit bättre att ominstallerat programmet ifråga och sedan använt avinstallationsverktyget. Men det kanske inte gick, eftersom du hade rensat registret på kvarvarande poster och du visste ju inte då, att det fanns ett verktyg att ta bort programmet med och inga återställningspunkter, hade du heller.

Du måste ha haft en förbaskad otur, som kunde råka så illa ut.

Se nu till att fixa någon slags backupp, efter denna fadäs.

Om du nu inte måste installera om hela datorn förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SFC /scannow = System File Checker /gördetnu är samma betydelse, se till att ha din xp-cd i cd-spelaren. Helt ofarlig, du får gå till windows update efteråt, om du inte integrerat alla uppdateringer på din cd...

Clean Boot = Starta systemet utan några andra drivrutiner än det nödvändiga för att det ska fungera...

Se bara till att återställa till standardstart efteråt. Helt ofarligt men nödvändigt ibland för att installera usb-grejer eller vid felsökning etc.

...Det är ju inte säkert att det beror på en saknad drivrutin, utan det är ju för att kunna installera en drivrutin eller i detta fall ett protokoll.

Inget av oavstående alternativ fungerade. I Enhetshanteraren vill mitt nätverkskort (Belkin) inte avinstallera sig utan står märkt som "Agnitum Firewall Miniport". När jag försöker avinstallera går det inte. Min tanke var att det kunde fungera med att rensa datorn totalt på nätverkskortsddrivrutiner och ominstallera för att få TCP/IP att fungera.

När man ska systemåterställa i Felsäkert läge, vilka "ankarpunkter" hittar den då? Jag har inga via den vanliga Systemåterställningen i Windows. Jag skulle vilja ange en exakt tid att återställa till. Går det?

Nu blev det två frågor i en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bowie!

Hade det inte varit bättre att ominstallerat programmet ifråga och sedan använt avinstallationsverktyget. Men det kanske inte gick, eftersom du hade rensat registret på kvarvarande poster och du visste ju inte då, att det fanns ett verktyg att ta bort programmet med och inga återställningspunkter, hade du heller.

Du måste ha haft en förbaskad otur, som kunde råka så illa ut.

Se nu till att fixa någon slags backupp, efter denna fadäs.

Om du nu inte måste installera om hela datorn förstås.

Jo givetvis hade det varit det. Men jag hade för stunden bråttom och så att säga "slant". Dock ingen idé att vara efterklok men man lär sig av sina misstag. Tursamt nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget av oavstående alternativ fungerade. I Enhetshanteraren vill mitt nätverkskort (Belkin) inte avinstallera sig utan står märkt som "Agnitum Firewall Miniport". När jag försöker avinstallera går det inte. Min tanke var att det kunde fungera med att rensa datorn totalt på nätverkskortsddrivrutiner och ominstallera för att få TCP/IP att fungera.

När man ska systemåterställa i Felsäkert läge, vilka "ankarpunkter" hittar den då? Jag har inga via den vanliga Systemåterställningen i Windows. Jag skulle vilja ange en exakt tid att återställa till. Går det?

Nu blev det två frågor i en.

Det kan du inte, gå till ett visst datum alltså - eftersom systemåterställningen är ur funktion.

Du kan använda de möjligheter som finns i felsäkert läge, inga andra.

Första gången jag hör ordet "ankarpunkter". I felsäkert läge, finns inga, vad jag vet tidpunkter att backa till. Går det att backa, så kan systemet göra det, annars inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...