Gå till innehåll

Ser inte USB-disk i datorn


Peoobdt

Recommended Posts

(Normalt sett är det inga drivrutiner till USB-diskar, så vad är det här för 'konstig' grej ??)

Men det kan vara det klassiska, att någon annan enhet har samma beteckning (XP har ett inbyggt fel, så att om man t ex delat ut en Nätverksenhet som E:, och redan har C: [hårddisk] och D: [DVD], och sen stoppar in en sån här USB-grej, så försöker XP ge även den nya enheten E:, fast ju E: redan var upptagen...) , så ändra den i Diskhanteraren (under Enhetshanteraren, i samma fönster) till att vara t ex Z:, så kanske du ser den sen.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör på vista, inte xp. det går inte att ändra enhetsbokstav i enhetshanteraren.

Det är i Diskhanteraren du kan kontrollera och ändra enhetsbokstav.

(Högerklick Datorn - Hantera. Där kommer både Enhetshanteraren och Diskhanteraren med mera att finnas.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att ändra enhetsbokstav där heller, den finns där men jag kan inte göra någonting med den. Det som finns på disken vill jag inte att det ska försvinna, bilder sen 15år tillbaks, ca:150gb musik. Jag har testat disken på min andra maskin och den funkar inte där heller. Vad göra?? Lägger in en bild på hur det ser ut. Disk3 är det som gäller.

post-5696-1235059423_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg följande inlägg som verka stämma överens med ditt problem. Någon lösning fanns dock inte ännu efter 4 veckor...

How do I remove eisa configuration from an unpartitioned hard drive and not loose the data on there?

I have a second hard drive on my computer, when windows vista had a problem i had to use the windows disk to boot and repair the start-up. This has put an eisa configuration onto my second hard drive meaning i can't now access this hard drive. It is recognised in disk management, but when i write click it only give the option of help.

Please help there is lots of important data on this drive

I ovanstående nödrop verkar extradisken blivit påverkad av en Vista reparation på så vis att den presenteras som en EISA.

Disken ser ut som en EISA-konfigurated (FAT-formaterad) partition av samma typ som första partitionen på din systemdisk.

Den på din systemdisk är troligen en Återställnings partition (?!?).

Det är möjligt att Vista som numera använder exFAT i stället för FAT och FAT32 väljer att presentera en gammal FAT-formaterad

disk på detta vis eller så har något varit inne och skrivit om startblocket (MBR) till Unix-format.

Du bör först och främst snarast kontrollera disken på en annan Windows XP dator innan några räddningsförsök görs.

I Vista finns numera en mer avancerad diskhanterare diskpart.exe där flertal ytterligare åtgärder kan vidtas.

En annan variant är att skapa en Ubunto (Linux) -CD och starta datorn på den.

Inga diskar påverkas av detta och du kan via Ubuntu se om filerna kommer fram där och där även flytta filerna mellan diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"En annan variant är att skapa en Ubunto (Linux) -CD och starta datorn på den.

Inga diskar påverkas av detta och du kan via Ubuntu se om filerna kommer fram där och där även flytta filerna mellan diskar."

Detta har jag faktiskt provat en gång och det gick utmärkt. Ett perfekt sätt att rädda innehållet på en hårddisk...

Mvh // Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...