Evelina Posted February 20, 2009 Posted February 20, 2009 (edited) Hej! Jag får inte min e-post att fungera i programmet Microsoft Outlook och skulle behöva lite hjälp. Jag har tidigare haft den installerad på Vista med den mailen, men jag hat tagit bort kontot därifrån. Så nu har jag Outlook Version: 2003 Så först, får jag fylla i mina uppgifter. Jag skriver av de som var ifyllda på andra datorn. Sen trycker jag på "Testa kontoinställningar" Mitt användarnman och lösenord var redan ifyllt. Skrev i det igen för säkerhetsskull. Sedan trycker jag ok. Den söker en stund. Sen kommer samma pop up igen (om lösenord) Jag trycker OK Den kommer fram igen Jag trycker OK Den kommer fram igen ...händer ingenting.. Sen trycker jag på avbryt istället Då står de misslyckades. och pop-upen kommer fram igen.. jag trycker OK och inget händer... då trycker jag Avbryt, och då kommer detta upp.. Sen fungerar det inte om jag trycker på slutför, tex på Sicka ta emot. Då sker samma process igen. Vad gör jag för fel? Edited February 20, 2009 by Stenis Tråden är flyttad till => Microsoft Office (Word, Excel och Outlook med flera) <= Quote
Guest Malou Posted February 20, 2009 Posted February 20, 2009 Hej Evelina! Har flyttat din tråd till forumskategorin => Microsoft Office (Word, Excel och Outlook med flera) <= där din tråd passar bättre in MVH/Malou Quote
e-son Posted February 20, 2009 Posted February 20, 2009 Nu vet jag inte vad det är för mailtjänst du använder, men om du trycker på "Fler inställningar..." så hittar du förmodligen vad som saknas! Servern kanske kräver autentisering bl.a! Quote
Evelina Posted February 20, 2009 Author Posted February 20, 2009 Nu vet jag inte vad det är för mailtjänst du använder, men om du trycker på "Fler inställningar..." så hittar du förmodligen vad som saknas! Servern kanske kräver autentisering bl.a! JAG HAR PROVAT DET, MEN INGET ÄNDRAS. Quote
e-son Posted February 20, 2009 Posted February 20, 2009 JAG HAR PROVAT DET, MEN INGET ÄNDRAS. Jag vet som sagt inte vad du använder för mailtjänst, och inställningarna är ofta olika på olika tjänster, men ett fel som ofta görs i den tjänst jag själv använder, är "Användarnamn" många skriver bara sitt namn, men där måste man skriva hela mailadressen! Quote
lbl Posted February 20, 2009 Posted February 20, 2009 Jamen... har du nånsin fyllt i serveradresserna vid inkommande och utgående post ?? Och dina login/lösen till dina emailadresser du vill hämta mail från ?! VAR har du din email, hos vilken leverantör ?? /LbL! Quote
Venoms Posted February 20, 2009 Posted February 20, 2009 Sedan är det så att vissa leveratörer inte släpper igenom port 25, som är standard för eposten utan de brukar använda 2525 istället som utgående serverport. Quote
Wheninrome Posted February 20, 2009 Posted February 20, 2009 JAG HAR PROVAT DET, MEN INGET ÄNDRAS. Vilken e-posttjäns använder du? Gmail? Hotmail? Annan? Quote
waxinator Posted February 20, 2009 Posted February 20, 2009 Allt fungerar förutom att du inte kommer rätt hos din leverantörs utgående SMTP server. Telias allmänna "Server för utgående post" är smtprelay1.telia.com Den använder jag när jag skickar från Outlook. Quote
e-son Posted February 21, 2009 Posted February 21, 2009 Studerar man Evelinas skärmdumpar, så ser man att servrarna hittas och att allt fungerar som det skall ända fram till inloggningen.... d.v.s. felet ligger i Lösen/Användarnamn, vilket bekräftas av felmeddelandet vid inställningstestet! Mitt förslag till ändring av Användarnamn, ligger fortfarande bra till! Quote
waxinator Posted February 21, 2009 Posted February 21, 2009 Bra e-son. Adressen jag nämnde var ett exempel på SMTP-server som inte kräver kontouppgifter. Internet / mail -leverantören är också en nödvändig information eftersom t.ex. Tele2 ändrat sina standard portar. Quote
Evelina Posted February 21, 2009 Author Posted February 21, 2009 Allt fungerar förutom att du inte kommer rätt hos din leverantörs utgående SMTP server.Telias allmänna "Server för utgående post" är smtprelay1.telia.com Den använder jag när jag skickar från Outlook. jag har inte telia Quote
Venoms Posted February 21, 2009 Posted February 21, 2009 vilken har du? å andra sidan spelar det inte så stor roll faktiskt... du kan använda telias i alla fall, det är bara för att skicka. Quote
Recommended Posts