Gå till innehåll

Rensar Fritt Utrymme


JoWa

Recommended Posts

Nya CCleaner, 2.17.853, har funktionen Rensar Fritt Utrymme. Vad innebär det egentligen? Vad finns att rensa där? :unsure:

När du raderar något från disken så försvinner det egentligen inte, det är bara "adressen" som tas bort så att windows "ser" lagringsytan som tom! Vad som sker när CCleaner "Rensar Fritt Utrymme", är då att dessa ytor skrivs över med massa nonsens (ettor och nollor), för att data inte skall kunna återskapas! Hur säkert det är beror på vilken överskrivningsmetod man använder... alltså hur många gånger, och hur det skrivs över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du "raderar" något från disken så försvinner det egentligen inte, det är bara "adressen" som tas bort så att windows "ser" lagringsytan som tom! Vad som sker när CCleaner "Rensar Fritt Utrymme", är då att dessa ytor skrivs över med massa nonsens (ettor och nollor), för att data inte skall kunna återskapas! Hur säkert det är beror på vilken överskrivningsmetod man använder... alltså hur många gånger, och hur det skrivs över.

Är det en betaversion? Den senaste jag har är 2.16.830 och den plockade jag idag... :blink:

Underligt: Enligt ena sidan så är senaste versionen v2.17.853 men på nedladdningssidan så heter senaste versionen 2.16.830

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du raderar något från disken så försvinner det egentligen inte, det är bara "adressen" som tas bort så att windows "ser" lagringsytan som tom! Vad som sker när CCleaner "Rensar Fritt Utrymme", är då att dessa ytor skrivs över med massa nonsens (ettor och nollor), för att data inte skall kunna återskapas! Hur säkert det är beror på vilken överskrivningsmetod man använder... alltså hur många gånger, och hur det skrivs över.

Aha, tack för förklaringen. :)

Är det en betaversion? Den senaste jag har är 2.16.830 och den plockade jag idag... :blink:

Underligt: Enligt ena sidan så är senaste versionen v2.17.853 men på nedladdningssidan så heter senaste versionen 2.16.830

Nix, ingen beta. http://www.ccleaner.com/download/builds ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte en lämplig funktion för den dagliga städningen. Tar en stund på en stor enhet Men någon gång kan man ju rensa. ;)

En ganska onödig funktion i ett städprogram! Har man känslig data som man vill radera säkert, så har jag översatt GUI till ett bra program som sköter den biten direkt, istället för att skriva över ALL tom yta lite då och då. Samma utvecklare har också skrivit ett program för säker radering av hela diskar... också det översatt! Bägge programmen är fristående och kräver alltså ingen installation!

WipeFile skriver över filer/mappar med 14 olika metoder, efter eget önskemål!

WipeDisk skriver över hela diskar med 14 olika metoder, i händelse av t.ex försäljning av disk/dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...