Gå till innehåll

Inaktivera WGA installation


dexterward

Recommended Posts

Jag har lyckats undvika att installera WGA (windows genuine advantage), men vid senaste uppdateringen fick jag med programmet av misstag. Varje gång jag startar datorn så kommer nu installationsguiden för WGA upp. Jag trycker på avbryt och installerar därmed inte programmet. Jag skulle vilja att installationsguiden inte dyker upp varje gång jag startar datorn. Hur gör jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en laglig version av xp som jag fick med min dator. Jag vill inte ha wga dels eftersom det är jobbigt att leta fram nyckeln, men framförallt av ren princip, varför ska jag ha ett program körandes i bakgrunden som inte gör något vettigt. Observera att det är frivilligt att installera wga, frågor om hur man undviker att installera det eller tar bort det har inget med olovlig användning av xp att göra. Eftersom microsoft gör det frivilligt att installera så borde det också finnas ett sätt att ta bort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tästa gå till Windows/system32 och leta efter WgaTray, WgaLogon.dll, vga.dll, vga256.dll, vga64k.dll, vga. kanske kan vara nåt med ditt problem..

WgaTray och Wgalogon finns ej i den mappen. Filerna som börjar på vga finns där. Däremot så finns det en fil som heter wgasetup.exe och som startas automatiskt varje gång jag startar datorn, och det är det jag vill att den ska sluta göra. Jag vet inte vad det är som får den att köras automatiskt, har kollat med msconfig. Nu när jag hittat exe filen så kanske det enklaste är att ta bort den, ska testa det nästa gång jag startar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ta bort wgasetup.exe, som ligger i en undermapp till system32 funkar. Fast det vore ändå intreassant att veta hur man gör när windows har fått för sig att köra ett program vid uppstart, som inte finns tillgängligt via msconfig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en laglig version av xp som jag fick med min dator. Jag vill inte ha wga dels eftersom det är jobbigt att leta fram nyckeln, men framförallt av ren princip, varför ska jag ha ett program körandes i bakgrunden som inte gör något vettigt. Observera att det är frivilligt att installera wga, frågor om hur man undviker att installera det eller tar bort det har inget med olovlig användning av xp att göra. Eftersom microsoft gör det frivilligt att installera så borde det också finnas ett sätt att ta bort det.

Har du provat att Googla på "remove wga"? Det bör ge dig svar på din fråga.

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är ganska lätt att hitta en nyckel på internet. kommer inte säga hur.

ÅÅ men å vad cool du är då ... ska du verkligen inte säga hur ?

som om det är så svårt att ta reda på....

fjantig du är, här hjälps vi åt i denna forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÅÅ men å vad cool du är då ... ska du verkligen inte säga hur ?

som om det är så svårt att ta reda på....

Om det nur är så enkelt att ta reda på så är det väl desto mindre anledning att bryta mot forumreglerna genom att tala om det här? Om du inte förstår vad jag menar så bör du läsa forumreglerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ta bort wgasetup.exe, som ligger i en undermapp till system32 funkar. Fast det vore ändå intreassant att veta hur man gör när windows har fått för sig att köra ett program vid uppstart, som inte finns tillgängligt via msconfig.

Tack, dexterward!!!

Tack för research och för att du bemödar dig med att lägga ut informationen. De andra mupparna som tjafsar hit och dit i det här ämnet kan vänligen ta bort sina kommentarer.

Skulle kunna addera informationen om att undermappen heter samma som den uppdatering man fått med sig från windows update, ofta ngt i stil med "KB743409" som den hette i mitt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst bäver
RemoveWGA will enable you to easily remove the Microsoft "Windows Genuine Advantage Notifications" tool, which is calling home and connect to MS servers every time you boot. Futures updates of this notification tool will (officialy) setup the connection rate to once every two weeks.

Once the WGA Notification tool has checked your OS and has confirmed you had a legit copy, there is no decent point or reason to check it again and again every boot.

Moreover, connecting to Microsoft brings security issue for corporate networks, and privacy issues for everyone. It is also unclear which information are transmitted (Microsoft published an official answer, but an individual study brought some questions).

All of that, along the fact that Microsoft used deceptive ways to make you install this tool (it was told you it was an urgent security update, whereas it is a new installation giving you no extra security) makes me calling this tool a spyware.

Also, Windows Genuine Advantage Notifications is different than Windows Genuine Advantage Validation. RemoveWGA only removes the notification part, phoning home, and does not touch the Validation part.

RemoveWGA 1.2:

http://www.softpedia.com/get/Tweak/Uninsta...RemoveWGA.shtml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Du kan stänga av WGA när du har fått din operativsystem verifierat med "removeWGA"

finns här: http://www.majorgeeks.com/download5170.html

det är inte alla som tycker om när information skickas till microsoft, därför är det bra när alternativ finns.

@inketera: den filen har en trojan i sig.

tänkte att alla ville veta att länken inketera bidrog med är infekterat med en trojan. taget direkt ur min Nod32 V4: RemoveWGA.exe: Extracted by uniextract16.exe to RemoveWGA.upx Size: 31744 Reason: Probably a type of Win32/Spy.Agent Trojan

om ni inte tror mig ladda ner uniextract16.exe och tästa själva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...