dexterward Posted April 24, 2009 Share Posted April 24, 2009 Jag har lyckats undvika att installera WGA (windows genuine advantage), men vid senaste uppdateringen fick jag med programmet av misstag. Varje gång jag startar datorn så kommer nu installationsguiden för WGA upp. Jag trycker på avbryt och installerar därmed inte programmet. Jag skulle vilja att installationsguiden inte dyker upp varje gång jag startar datorn. Hur gör jag det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morno Posted April 24, 2009 Share Posted April 24, 2009 varför vill du inte ha WGA? en invaild nyckel? det är ganska lätt att hitta en nyckel på internet. kommer inte säga hur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samuel_1975 Posted April 24, 2009 Share Posted April 24, 2009 Undrar varför du vill inaktivera WGA till er som undrar vad WGA är se länk nedanför Vad är WGA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morno Posted April 24, 2009 Share Posted April 24, 2009 och för inactivation tror jag inte det går.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gorka Posted April 25, 2009 Share Posted April 25, 2009 LÄNK BORTTAGEN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dexterward Posted April 26, 2009 Author Share Posted April 26, 2009 Jag har en laglig version av xp som jag fick med min dator. Jag vill inte ha wga dels eftersom det är jobbigt att leta fram nyckeln, men framförallt av ren princip, varför ska jag ha ett program körandes i bakgrunden som inte gör något vettigt. Observera att det är frivilligt att installera wga, frågor om hur man undviker att installera det eller tar bort det har inget med olovlig användning av xp att göra. Eftersom microsoft gör det frivilligt att installera så borde det också finnas ett sätt att ta bort det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morno Posted April 26, 2009 Share Posted April 26, 2009 tästa gå till Windows/system32 och leta efter WgaTray, WgaLogon.dll, vga.dll, vga256.dll, vga64k.dll, vga. kanske kan vara nåt med ditt problem.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dexterward Posted April 26, 2009 Author Share Posted April 26, 2009 tästa gå till Windows/system32 och leta efter WgaTray, WgaLogon.dll, vga.dll, vga256.dll, vga64k.dll, vga. kanske kan vara nåt med ditt problem.. WgaTray och Wgalogon finns ej i den mappen. Filerna som börjar på vga finns där. Däremot så finns det en fil som heter wgasetup.exe och som startas automatiskt varje gång jag startar datorn, och det är det jag vill att den ska sluta göra. Jag vet inte vad det är som får den att köras automatiskt, har kollat med msconfig. Nu när jag hittat exe filen så kanske det enklaste är att ta bort den, ska testa det nästa gång jag startar om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dexterward Posted April 26, 2009 Author Share Posted April 26, 2009 Att ta bort wgasetup.exe, som ligger i en undermapp till system32 funkar. Fast det vore ändå intreassant att veta hur man gör när windows har fått för sig att köra ett program vid uppstart, som inte finns tillgängligt via msconfig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir_N Posted April 26, 2009 Share Posted April 26, 2009 Jag har en laglig version av xp som jag fick med min dator. Jag vill inte ha wga dels eftersom det är jobbigt att leta fram nyckeln, men framförallt av ren princip, varför ska jag ha ett program körandes i bakgrunden som inte gör något vettigt. Observera att det är frivilligt att installera wga, frågor om hur man undviker att installera det eller tar bort det har inget med olovlig användning av xp att göra. Eftersom microsoft gör det frivilligt att installera så borde det också finnas ett sätt att ta bort det. Har du provat att Googla på "remove wga"? Det bör ge dig svar på din fråga. /Sir_N Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik07 Posted April 28, 2009 Share Posted April 28, 2009 det är ganska lätt att hitta en nyckel på internet. kommer inte säga hur. ÅÅ men å vad cool du är då ... ska du verkligen inte säga hur ? som om det är så svårt att ta reda på.... fjantig du är, här hjälps vi åt i denna forum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted April 29, 2009 Share Posted April 29, 2009 ÅÅ men å vad cool du är då ... ska du verkligen inte säga hur ? som om det är så svårt att ta reda på.... Om det nur är så enkelt att ta reda på så är det väl desto mindre anledning att bryta mot forumreglerna genom att tala om det här? Om du inte förstår vad jag menar så bör du läsa forumreglerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morno Posted May 4, 2009 Share Posted May 4, 2009 tack Nicklas en som fattar.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hplovecraft Posted May 5, 2009 Share Posted May 5, 2009 Att ta bort wgasetup.exe, som ligger i en undermapp till system32 funkar. Fast det vore ändå intreassant att veta hur man gör när windows har fått för sig att köra ett program vid uppstart, som inte finns tillgängligt via msconfig. Tack, dexterward!!! Tack för research och för att du bemödar dig med att lägga ut informationen. De andra mupparna som tjafsar hit och dit i det här ämnet kan vänligen ta bort sina kommentarer. Skulle kunna addera informationen om att undermappen heter samma som den uppdatering man fått med sig från windows update, ofta ngt i stil med "KB743409" som den hette i mitt fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest bäver Posted May 5, 2009 Share Posted May 5, 2009 RemoveWGA will enable you to easily remove the Microsoft "Windows Genuine Advantage Notifications" tool, which is calling home and connect to MS servers every time you boot. Futures updates of this notification tool will (officialy) setup the connection rate to once every two weeks.Once the WGA Notification tool has checked your OS and has confirmed you had a legit copy, there is no decent point or reason to check it again and again every boot. Moreover, connecting to Microsoft brings security issue for corporate networks, and privacy issues for everyone. It is also unclear which information are transmitted (Microsoft published an official answer, but an individual study brought some questions). All of that, along the fact that Microsoft used deceptive ways to make you install this tool (it was told you it was an urgent security update, whereas it is a new installation giving you no extra security) makes me calling this tool a spyware. Also, Windows Genuine Advantage Notifications is different than Windows Genuine Advantage Validation. RemoveWGA only removes the notification part, phoning home, and does not touch the Validation part. RemoveWGA 1.2: http://www.softpedia.com/get/Tweak/Uninsta...RemoveWGA.shtml Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inketera Posted May 8, 2009 Share Posted May 8, 2009 Du kan stänga av WGA när du har fått din operativsystem verifierat med "removeWGA" finns här: http://www.majorgeeks.com/download5170.html det är inte alla som tycker om när information skickas till microsoft, därför är det bra när alternativ finns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morno Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 Du kan stänga av WGA när du har fått din operativsystem verifierat med "removeWGA"finns här: http://www.majorgeeks.com/download5170.html det är inte alla som tycker om när information skickas till microsoft, därför är det bra när alternativ finns. @inketera: den filen har en trojan i sig. tänkte att alla ville veta att länken inketera bidrog med är infekterat med en trojan. taget direkt ur min Nod32 V4: RemoveWGA.exe: Extracted by uniextract16.exe to RemoveWGA.upx Size: 31744 Reason: Probably a type of Win32/Spy.Agent Trojan om ni inte tror mig ladda ner uniextract16.exe och tästa själva Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 Tror inte du har någon anledning att ljuga morno, men en bra grej att göra när man varnar för virus o grejer är att scanna filen på www.virustotal.com och bifoga en länk till resultatet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morno Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 ok här http://www.virustotal.com/sv/analisis/bdbc...fa79cc3b4d6b950 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts