Gå till innehåll

Spara filerna i Temporary Internet Files mappen


Stim

Recommended Posts

Jag har problem med att filerna i Temporary Internet Files (cache) raderas automatiskt då jag vill spara innehållet. Vart kan man i IE/ Windows ändra för att det skalla sparas och inte tas bort?

Jag ska om en månad dra på en lång resa på halvår och förberett en del på en laptop för offline visning och bilder och annat sparas i "Temporary Internet Files" mappen som jag behöver åtkomst till.

Jag har kunnat starta om och filerna har legat kvar. Jag har stänga av och startat och filerna har legat kvar. Men, om jag väntar en dag med starta datorn så tas filerna bort av nån anledning automatiskt vid uppstarten. Varför tas filerna bort och hur man förhindrar det vet jag inte riktigt hur jag ska lösa. Har ni några förslag på vad det kan vara för fel eller nån inställning man missat? Cachen har jag ställt på 1024MB som verkar vara max man kan ställa.

Vad jag testar med nu är att jag flyttat "Temporary Internet Files" mappen till en usb-sticka och om det fungerar får jag vänta och se imorgon eller om det blir samma sak att filerna automatiskt tas bort vid uppstarten.

Även om det fungera bättre vill jag inte använda usb-sticka utan ha mappen på datorn som normalt. Men något ser till att filerna raderas automatiskts vad det nu kan vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verktyg / Internetalternativ / Avancerat... ta bort bocken i "Töm mappen Temporary Internet Files när..." under säkerhet!

Du kanske annars har något städprogram på "auto" eller schemalagt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var urbockad.

Vad är det för schemalagning du tänker på? Jag har CCleaner kan det vara det, nån inställning där?

Ja det finns en schemaläggare i CCleaner.... kolla den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativ, Inställningar, Kör CCleaner automatiskt när datorn startas

Annars kan du avmarkera Temporära Internetfiler under Internet Explorer, under Filstädning, Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör CCleaner automatiskt när datorn startas är ur bockad.

Kna du utvekla "Temporära Internetfiler under Internet Explorer, under Filstädning, Windows"

Menar du Windows diskrensningen? C > Egenskaper > knappen Diskrensning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kna du utvekla "Temporära Internetfiler under Internet Explorer, under Filstädning, Windows"

Menar du Windows diskrensningen? C > Egenskaper > knappen Diskrensning?

I CCleaner. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, OK. det måste jag logga in på den dator det gäller för kolla om den är urbockad då jag är lite osäker på om den är det. Återkommer.

Tvivlar dock lite på om den inställning kan göra så stor skillnad om "Kör CCleaner automatiskt när datorn startas" är ur bockad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju viktigt att du kryssar ur den i alla fall, om du inte har ccleaner "automatik" igång så kör du i alla fall kanske det manuellt då och då, annars vet jag inte varför du har ccleaner. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JoWa, den var ibockad i CCleaner, bockade ur den nu så vi får se om det fungerar.

Angående USB-stickan behöver jag inte vänta tills imorgon då jag såg nu när jag loggade in att sökvägen till mappen "Temporary Internet Files " hade återställts till IEs vanliga sökväg.

Hoppas ändringarna i CCleaner fungerar nu för annars vet jag inte. Om det inte fungerar finns det annat man kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit bort CCleaner helt och testar så istället. Får se om filerna raderas imorgon vid uppstarten. Raderas dem ändå så kan det inte vara CCleaner eller Norton Internet Security.

NIS tog jag bort redan igår och testade och vet nu att den inte orsakar borttagningarna. Nu återstår att se vad som händer imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag kollade jag mappen och mycket riktigt berodde det på CCleaner. Efter att ha av installerat det igår så låg filerna kvar i temp mappen idag, som det skulle göra. Vad jag har gjort nu är att jag återinstallerat både CCleaner samt NIS och i CCleaner har jag nu markerat bort alla synliga inställningar som har med IE att göra så vi får se om det fungerar.

Måste väl vänta en dag igen, tills imorgon för se om det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerade inte trots avmarkerat allt som hade med IE att göra i CCleaner.

CCleaner åkte nu ut med hela huvudet före och pallar snart inte testa (då man måste vänta hel dag mellan testerna och pga. tidsbrist). Nu återstår att se med bara NIS installerat och är det NIS också så åker även den ut med hela huvudet före och jag kan då börjar förbereda temp mappen med vad jag vill ha sparat för resan.

Tack alla för hjälpen så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...