izon Posted May 5, 2009 Share Posted May 5, 2009 I XP brukade man kunna säga att om man hade flera svchost processer körandes än ca 4 (om jag inte minns fel kanske var 6) så hade man virus eller liknande. Men i Windows 7 har jag 17 stycken. när jag kontrollerar tjänsterna som körs under respektive svchost process så ser jag inget som verkar suspekt. Någon som har något att tillägga om detta? Annars har jag en annan fråga, vilka tjänster kan man stänga av och lägga som starta manuellt (starta när applikationen behövs) istället för att dem skall starta vid windows uppstart? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted May 6, 2009 Share Posted May 6, 2009 Tråden upprensad! Antalet svchost-processer kan inte kopplas ihop med om man har virus eller inte. Däremot maskerar en del virus och trojaner sig som en svchost-process. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
izon Posted May 6, 2009 Author Share Posted May 6, 2009 Tråden upprensad!Antalet svchost-processer kan inte kopplas ihop med om man har virus eller inte. Däremot maskerar en del virus och trojaner sig som en svchost-process. Äntligen ett vettigt svar. Finns det någon vettig sammanställning av tjänster som ej behöver vara aktiverade som det finns flertalet till XP? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted May 6, 2009 Share Posted May 6, 2009 BlackViper: http://www.blackviper.com/Windows_7/servicecfg.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
izon Posted May 6, 2009 Author Share Posted May 6, 2009 BlackViper: http://www.blackviper.com/Windows_7/servicecfg.htm tackar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted May 6, 2009 Share Posted May 6, 2009 Meddela gärna hur det går. Jag har vanligen 2 svchost.exe, men det är i XP, och troligen omöjligt i 7. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
izon Posted May 6, 2009 Author Share Posted May 6, 2009 Meddela gärna hur det går. Jag har vanligen 2 svchost.exe, men det är i XP, och troligen omöjligt i 7. Helt klart omöjligt då jag efter några uppdateringar har 12 stycken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frederik Posted May 6, 2009 Share Posted May 6, 2009 Hej, det finns ett litet bra program ,svchost viewer där i detalj visar vad som gömmas i de olika svchost-processer... http://www.codeplex.com/svchostviewer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superlight Posted May 6, 2009 Share Posted May 6, 2009 Jag har vanligen 2 svchost.exe, men det är i XP, och troligen omöjligt i 7. JoWa, hur har du fått XP att köra med 2 svchost processer? Just nu kör XP alltid med 6 st: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted May 7, 2009 Share Posted May 7, 2009 JoWa, hur har du fått XP att köra med 2 svchost processer? Just nu kör XP alltid med 6 st: Jag har inaktiverat en massa tjänster. I den ena svchost.exe körs Remote Procedure Call (RPC), och i den andra, se bild (från Process Explorer). Ibland behöver jag DCOM Server Process Launcher, som jag då startar manuellt, i en tredje svchost.exe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
izon Posted May 7, 2009 Author Share Posted May 7, 2009 Hej, det finns ett litet bra program ,svchost viewer där i detalj visar vad som gömmas i de olika svchost-processer...http://www.codeplex.com/svchostviewer Det går ju redan att kolla direkt i aktivitetshanteraren vilka tjänster som körs under den nämnda processen. tack ändå.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frederik Posted May 7, 2009 Share Posted May 7, 2009 Det går ju redan att kolla direkt i aktivitetshanteraren vilka tjänster som körs under den nämnda processen.tack ändå.. Nja, det kan man egentligen inte då till exempel de där beskrivs som "system" med detta program kan utpekas helt specifikt och man då kan pinpointa precis vad som styr processen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted May 7, 2009 Share Posted May 7, 2009 Nja, det kan man egentligen inte då till exempel de där beskrivs som "system" med detta program kan utpekas helt specifikt och man då kan pinpointa precis vad som styr processen. Jodå... man kan se vilka tjänster som körs under en specifik svchost.exe! Högerklicka på en svchost, och välj "Gå till tjänst(er)"... så får du upp tjänst-listan med markering på dom tjänster som körs under din svchost! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
izon Posted May 7, 2009 Author Share Posted May 7, 2009 Jodå... man kan se vilka tjänster som körs under en specifik svchost.exe! Högerklicka på en svchost, och välj "Gå till tjänst(er)"... så får du upp tjänst-listan med markering på dom tjänster som körs under din svchost! Exakt vad jag menade fast med en utförlig beskrivning tack e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frederik Posted May 7, 2009 Share Posted May 7, 2009 Exakt vad jag menade fast med en utförlig beskrivning tack e-son Jo jag kan det där med, men jag gillar att se hela raden i en sammanhang utan att öppna ett antal fönster och därvid genom överblicken komma till skott , så att säga... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superlight Posted May 7, 2009 Share Posted May 7, 2009 Jag har inaktiverat en massa tjänster. I den ena svchost.exe körs Remote Procedure Call (RPC), och i den andra, se bild (från Process Explorer). Ibland behöver jag DCOM Server Process Launcher, som jag då startar manuellt, i en tredje svchost.exe. Om jag stänger av dom onödiga svchost processerna via "Process Explorer" så finns dom där igen vid nästa uppstart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted May 7, 2009 Share Posted May 7, 2009 Om jag stänger av dom onödiga svchost processerna via "Process Explorer" så finns dom där igen vid nästa uppstart. Ja, i Process Explorer avslutar du endast processerna. Öppna Tjänster (services.msc) och ändra startmetod till Inaktiverad eller Manuellt. Vilka tjänster du bör eller inte bör inaktivera beror förstås på vad du använder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts