Gå till innehåll

svchost


izon

Recommended Posts

I XP brukade man kunna säga att om man hade flera svchost processer körandes än ca 4 (om jag inte minns fel kanske var 6) så hade man virus eller liknande.

Men i Windows 7 har jag 17 stycken. när jag kontrollerar tjänsterna som körs under respektive svchost process så ser jag inget som verkar suspekt.

Någon som har något att tillägga om detta?

Annars har jag en annan fråga, vilka tjänster kan man stänga av och lägga som starta manuellt (starta när applikationen behövs) istället för att dem skall starta vid windows uppstart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden upprensad!

Antalet svchost-processer kan inte kopplas ihop med om man har virus eller inte. Däremot maskerar en del virus och trojaner sig som en svchost-process.

Äntligen ett vettigt svar.

Finns det någon vettig sammanställning av tjänster som ej behöver vara aktiverade som det finns flertalet till XP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meddela gärna hur det går. :)

Jag har vanligen 2 svchost.exe, men det är i XP, och troligen omöjligt i 7. ;)

Helt klart omöjligt då jag efter några uppdateringar har 12 stycken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JoWa, hur har du fått XP att köra med 2 svchost processer? Just nu kör XP alltid med 6 st:

screenshot001tjv.jpg

Jag har inaktiverat en massa tjänster. I den ena svchost.exe körs Remote Procedure Call (RPC), och i den andra, se bild (från Process Explorer). Ibland behöver jag DCOM Server Process Launcher, som jag då startar manuellt, i en tredje svchost.exe. ;)

post-7701-1241676326_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju redan att kolla direkt i aktivitetshanteraren vilka tjänster som körs under den nämnda processen.

tack ändå..

Nja, det kan man egentligen inte då till exempel de där beskrivs som "system" med detta program kan utpekas helt specifikt och man då kan pinpointa precis vad som styr processen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det kan man egentligen inte då till exempel de där beskrivs som "system" med detta program kan utpekas helt specifikt och man då kan pinpointa precis vad som styr processen.

Jodå... man kan se vilka tjänster som körs under en specifik svchost.exe! Högerklicka på en svchost, och välj "Gå till tjänst(er)"... så får du upp tjänst-listan med markering på dom tjänster som körs under din svchost! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå... man kan se vilka tjänster som körs under en specifik svchost.exe! Högerklicka på en svchost, och välj "Gå till tjänst(er)"... så får du upp tjänst-listan med markering på dom tjänster som körs under din svchost! ;)

Exakt vad jag menade fast med en utförlig beskrivning tack e-son :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt vad jag menade fast med en utförlig beskrivning tack e-son :D

Jo jag kan det där med, men jag gillar att se hela raden i en sammanhang utan att öppna ett antal fönster och därvid genom överblicken komma till skott , så att säga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inaktiverat en massa tjänster. I den ena svchost.exe körs Remote Procedure Call (RPC), och i den andra, se bild (från Process Explorer). Ibland behöver jag DCOM Server Process Launcher, som jag då startar manuellt, i en tredje svchost.exe. ;)

Om jag stänger av dom onödiga svchost processerna via "Process Explorer" så finns dom där igen vid nästa uppstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag stänger av dom onödiga svchost processerna via "Process Explorer" så finns dom där igen vid nästa uppstart.

Ja, i Process Explorer avslutar du endast processerna. Öppna Tjänster (services.msc) och ändra startmetod till Inaktiverad eller Manuellt. Vilka tjänster du bör eller inte bör inaktivera beror förstås på vad du använder. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...