Gå till innehåll

Problem med ny dator


Recommended Posts

Hej,

För ett tag sedan så köpte jag en begagnad dator. Det är en Intel Pentium 4 processor med 1.8GHz, 512RAM och använder IDE hårddiskar. Datorn krånglar konstant! jag har provat hur många olika operativsystem som helst, men den uppför sig likadant ändå. Jag har provat Windows Server 2003 R2, Windows XP Professional (med sp2) och slutligen Ubuntu 9.04.

Det som händer är att datorn kan frysa fast eller få en bluescreen. i Ubuntu kunde hela systemet frysa fast totalt och var då tvungen att stänga av datorn manuellt. I Windows versionerna kommer det ständigt upp rutor där det står att "blabla.exe" inte kunde startas, skicka felrapport etc. sen hänger sig hela systemet. inget jag kan göra.

Jag har inte en aning om vad som kan vara fel. Jag har bytt ut den gamla hdd'n mot en ny, så den är det inget fel på.

Någon som har en idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn verkar gammal, datorer håller inte för evigt.

Varför skulle datorn börja krångla efter en ominstallation? då hade den börjat krångla redan i det gamla systemet, och det har den inte gjort. Vi har haft datorn här hemma men jag har inte använt den någonting då den inte har varit min, men nu är den. Visst har man startat upp den och så ibland men då har den inte krånglat alls.

Men skulle det nu vara så att den helt enkelt är för gammal och är sönder. Då får det bli ett uppgraderingspaket från komplett. Fast först vill jag verkligen veta om den ÄR kaputt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om kondingarna är ok. Ser ut som små torn som sitter på moderbordet, är relativt vanligt att de är överkokta. De skall vara helt platta med ett kors på. Det brukar synas rätt bra om de håller på att svälla. Det kan ge de symtom du beskriver. Kör även ett minnestest för att se att minnet är ok

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om kondingarna är ok. Ser ut som små torn som sitter på moderbordet, är relativt vanligt att de är överkokta. De skall vara helt platta med ett kors på. Det brukar synas rätt bra om de håller på att svälla. Det kan ge de symtom du beskriver. Kör även ett minnestest för att se att minnet är ok

Tack så mycket för svar!

Jag ska kolla "tornen" imorgon. Men hur kan jag göra detta minnestest? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mest uppenbara borde ju vara att först av allt gå igenom BIOS/Drivrutiner, och uppdatera dessa i dom fall det kan finnas nyare versioner. Vidare kan en analys av kraschdumpfilen säkert ge en bra fingervisning om vad som är fel!

En bra guide för kraschdumpanalys hittar du på nedanstående länk. Vill du ha hjälp att tyda den, så klistrar du in analysresultatet här i din tråd!

http://www.tipsomvista.se/guider/95-felsoe...n-beror-pa.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...