Gå till innehåll

Jumplist-Launcher


e-son

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Här är den då äntligen... applikationen som tillför funktionerna som borde varit integrerade i Windows 7 från start! Man skapar alltså sina egna "custom" hopplistor med det här verktyget. Äntligen kan jag på ett smart sätt ersätta mitt högt värderade snabbstartfält... ! :)

http://en.www.ali.dj/jumplist-launcher

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattade antagligen inte riktigt..

Kan man skapa flera såna där knappar på taskbaren och byta ikonerna för dem? Såg inget om det i videon. Annars undrar jag vad är vitsen med den om allt hamnar på samma knapp? Då kan man väl lika gärna klicka på startknappen och ha dem där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattade antagligen inte riktigt..

Kan man skapa flera såna där knappar på taskbaren och byta ikonerna för dem? Såg inget om det i videon. Annars undrar jag vad är vitsen med den om allt hamnar på samma knapp? Då kan man väl lika gärna klicka på startknappen och ha dem där?

Sitter just nu fast i Vista-träsket, med div. arbetsuppgifter, så jag har inte hunnit utforska programmet i någon nämnvärd omfattning men det skall göras under helgen! ;) ...Som jag har uppfattat det, kan man skapa och modifiera hur många listor man vill!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna vara bra om man använder många olika konverteringsprogram eller olika brännarprog etc... annars vet jag inte riktigt om jag skulle ha någon nytta med den...

Hade kanske varit bra i företagsmiljö där man administrerar olika grupper, nätverksmappar etc, då är de lättare åtkomliga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"mitt högt värderade snabbstartfält... !" jag saknar också snabbstartfältet

men jag har för mig att det gick att få tillbaks vistautseendet på aktivitetsfältet

läste om det någonstans när första betan kom

men jag kommer naturligtvis inte ihåg var jag läste det

kanske någon annan här har bättre minne????

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"mitt högt värderade snabbstartfält... !" jag saknar också snabbstartfältet

men jag har för mig att det gick att få tillbaks vistautseendet på aktivitetsfältet

läste om det någonstans när första betan kom

men jag kommer naturligtvis inte ihåg var jag läste det

kanske någon annan här har bättre minne????

Jodå... när man har backup på minnet så... ! ;)

Jag skrev instruktioner i en tidigare tråd...

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?s=&...st&p=124225

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

jumplistlauncher.png

Dags att uppdatera det här tipset...! Programmet har nu nått version 7.1, och fungerar numera utmärkt! Det tillför Windows 7´s aktivitetsfält exakt det man saknat, nämligen en möjlighet att fästa sina programstartgenvägar i en hopplista... istället för att fylla aktivitetsfältet med programikonerna, en och en. Man kan så klart fästa i princip vad som helst i den här listan, men på min exempelbild nedan, har jag valt att endast lägga in snabbstartikoner i en enda kategori.

jumplist.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bara ett stort problem med det programmet som jag stör mig på

Se bild...

post-9713-1257077474,32_thumb.jpg

Om jag i jumplist programmet väljer att ha 10 program synliga så ändrar det även i bilden ovan.

Så någon konstig samhörighet har det med Startmenyn som jag inte gillar, om jag väljer 20 program i jumplist så ändrar det till det i startmenyn också så den blir jätte lång eller hur man skall förklara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bara ett stort problem med det programmet som jag stör mig på

Om jag i jumplist programmet väljer att ha 10 program synliga så ändrar det även i bilden ovan.

Så någon konstig samhörighet har det med Startmenyn som jag inte gillar, om jag väljer 20 program i jumplist så ändrar det till det i startmenyn också så den blir jätte lång eller hur man skall förklara.

Ja det stämmer... JumplistLauncher fungerar ju på samma sätt som windows egna hopplistor.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan man på något vis ta bort startmenyn och sätta en anstängningskapp och en omstartsknapp och kör i jumplisten

Tror jag har sett något program som kan ta bort startmenyn... men minns inte var/när/hur. Vad gäller knappar för Stäng av/Starta om, så är det ju bara att skapa genvägar på skrivbordet och dra in dom i JumplisLauncher. I listan kan man sedan sätta fritt vald ikon på dom.

Genvägsadresser

Stäng av: %windir%\System32\shutdown.exe -s -f -t 00

Starta om: %windir%\System32\shutdown.exe -r -f -t 00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan du forska vidare i den frågan om att ta bort Startmenyn?

Nej, det vill jag inte... det är en typisk sådan applikation som ställer till rena massakern i registret, med massor av buggar o annat skit som följd. Jag föreslår att du låter startmenyn vara där den är... du måste ju inte använda den...! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...