Gå till innehåll

Lite frågor om IE 8


Raven_Crystal

Recommended Posts

Har funderat den senaste tiden på IE 8 bland annat på:

Kan man ange en standard nerladdningsmapp? Tex att IE 8 alltid laddar ner till den mappen som man har som nerladdningsmapp, för som det är nu så är ju standard mappen tex C:/Hämtade Filer sen får man leta upp sin enga nerladdningsmapp och ange den manuellt. Tänkte man skulle slippa det.

Kan man öppna en helt tom sida när man öppnar en ny flik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom registret ät det möjligt...

Leta reda på [HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer] där finns Download Directory

Ge den sökvägen till den mapp du vill använda...

Om du inte vill själv, laddar jag upp en regfil som ger nerladdning till C:\Nerladdat...

Om du redigerar den... glöm inte att det är dubbla \\ i sökvägen...

DownDirIE8.reg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Download Directory finns inte i mitt register. :unsure:

...Inte i mitt heller?

Har bara en nyckel som heter: CheckExeSignatures Yes

Under [HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\Download]

Nuuu så funkade det :D Tog ner regfilen, ska bara ändra mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara flika in en liten fråga angående hur man anger nedladdnings destination och till vilken mapp osv.

Är det möjligt att utöka denna funktion till fler än bara ett ställe på disken?

Som i XP är ju alternativen Senast använda dokument, Skrivbord, Mina dokument, Den här datorn och Mina nätverksplatser.

Tänkte att de kunde ju underlätta om man hade ett par tre mappar som man hade som förvalda genvägar då man klickar på "spara som" "spara bild som" "spara mål som"

Går de att ändra i registret på liknande sätt?

I xp fanns den inte här heller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har iof w7, men ie8 är ie8 oavsett vilket operativ...

Helt rätt Tobias84...

Optokopter, intressant frågeställning... skall kolla och testa lite så får vi se om jag kan få till det, man vet aldrig :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har iof w7, men ie8 är ie8 oavsett vilket operativ...

Helt rätt Tobias84...

Optokopter, intressant frågeställning... skall kolla och testa lite så får vi se om jag kan få till det, man vet aldrig :P

:) Ja de vore ju alla tiders om de går & fixa på något sätt.

Ta de bara försiktigt i registret Venoms, skulle ju va olyckligt om du råkar sabba något bara för de här :unsure:

Föresten, jag har en nyhet & berätta..De har löst sig med brandväggen..hittade felet :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte att de kunde ju underlätta om man hade ett par tre mappar som man hade som förvalda genvägar då man klickar på "spara som" "spara bild som" "spara mål som"

Vill du bara ha andra alternativ som standard, istället för "Mina Bilder" "Mina Dokument" etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du bara ha andra alternativ som standard, istället för "Mina Bilder" "Mina Dokument" etc?

Precis :) de hade ju varit perfekt om det går & ändra (standard sökvägarna som man kan se till vänster i en rad)

Antar att den funktionen är ganska enkel & ändra om man vill. Minns ett utvecklingsverktyg som fanns tidigare "har jag för mig" där dessa mappar var möjliga att ändra i programmet. Annars kanske de går & ändra vissa av dessa funktioner i grupp-principerna?

Hur grupp-principer funkar i Vista har jag inte hunnit titta så mycket på ännu, men kommer ihåg att många av principerna försvann i XP genom SP3.

Som jag fattar den här tråden, så gäller den en register-ändring som berör vart man hamnar bland mapparna, då man högerklickar på en bild t.ex och väljer "spara bild" och vad som sen ska komma upp i högra dialogfönstret.

Håller också med om att IE brukar komma ihåg till vilken mapp man vill spara filen under en session.

Men har själv märkt att de där minnet nollställs lätt om man växlar till en annan filtyp t.ex ett program eller videoklipp eller stänger av webläsaren och sen startar ny session.

Och sedan så får man göra om hela proceduren en gång till om man därefter t.ex vill spara en bild igen till samma mapp.

Alltså det bästa hade ju varit om man hade kunnat ta bort default mapparna i inställningarna helt och hållet och istället låta IE få komma ihåg vilken mapp som man använde vid senaste nedladdnings-sessionen. Men misstänker att IE's nedladdningsfunktion kanske inte riktigt skulle fungera rätt efter de.

Tack för svaret ang väggen, var intressant läsning och du var väldigt nära svaret på problemet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går till HKEY_CURRENT_USER\Software\MicrosoftWindows\CurrentVersionExplorer\User Shell Folders

så hittar du alla standardkataloger för användaren som är inloggad.

Så, t.ex "Personal" är Mina Dokument..., vill man ändra, får man ändra sökvägen...

Det finns även en nyckel "Shell Folders", som innehåller samma kataloger som "standard" fast med "rätt" adress istället, t.ex i mitt fall E:\Users\Venoms\Documents, även den kan ändras... fast med ett lite annorlunda resultat.

Hursomhelst, KOM IHÅG ATT GÖRA BACKUP PÅ REGISTRET ELLER DEN NYCKELN INNAN DU ÄNDRAR NÅGOT. Helst ska du skapa en återställningspunkt först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går till HKEY_CURRENT_USER\Software\MicrosoftWindows\CurrentVersionExplorer\User Shell Folders

så hittar du alla standardkataloger för användaren som är inloggad.

Så, t.ex "Personal" är Mina Dokument..., vill man ändra, får man ändra sökvägen...

Det finns även en nyckel "Shell Folders", som innehåller samma kataloger som "standard" fast med "rätt" adress istället, t.ex i mitt fall E:\Users\Venoms\Documents, även den kan ändras... fast med ett lite annorlunda resultat.

Hursomhelst, KOM IHÅG ATT GÖRA BACKUP PÅ REGISTRET ELLER DEN NYCKELN INNAN DU ÄNDRAR NÅGOT. Helst ska du skapa en återställningspunkt först.

Hej!

Har nu testat lite vad som händer...Det som ändras här i min XP burk om man t.ex ändrar målmapp "bild"

i "HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders"

Den mapp som man lägger till, den gäller också globalt på datorn och ändringen dyker upp även i utforskaren Explorer t.ex på startmenyn.

Har man markerat att Mina bilder ska visas på startmenyn, så kommer där att stå samma genväg till mapp som den mappen man uppgav i register-nycklen.

Det som man uppger i "User Shell Folders", Den mappen hamnar automatiskt även också i "Shell Folders".

Vill man efteråt ändra tillbaka mapp till ursprungliga källmappen t.ex "Mina bilder" så måste de göras i båda nycklarna.

Eller via den säkerhetskopiering som man gjorde tidigare.

Verkar som "shell beteckningen" har en stark påverkan på vad som går att ändra här. Vill man ändra nedladdningsmapp, så omfattar den ändringen hela datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...