Gå till innehåll

Avaktivera IPv6


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Det är lätt att missa ipv6 när det gäller säkerheten eftersom protokollet är aktiverat som standard i Windows Vista, Windows 7, Windows 2008 och Windows 2008 R2.

Man kan inte avinstallera ipv6 på samma sätt som man kunde i Windows XP genom netsh kommandot utan nu får man avaktivera funktionen istället.

Varför ska man det då, kan man undra... Jo, därför att om man resonerar så här.

-Kommer jag att använda eller har jag nytta av ipv6? Är svaret nej...

--Vill jag frigöra minne och cpu-resurser? Är svaret ja...

--Vill jag ha bättre nätverksprestanda? Är svaret ja...

Plus naturligtvis är det också så att jag har inte lärt mig ipv6 fullt ut, och vet inte vad man kan och inte kan göra med protokollet.

Men inga positiva saker utan negativa delar också.

Man kan inte använda Windows meeting Space

som är den del man kan dela sitt skrivbord eller ett proram etc med vem som helst.

Redigera dokument tillsammans med en kollega, dela anteckningar med någon i klassen.

Utmärkt när det inte finns något nätverk.

Eller så kan du inte använda något program som förlitar sig på Windows P2P eller Teredo teknologin.

Om detta inte stör dig... kan du gå vidare.

Start -> Kontrollpanelen -> Nätverk och Internet -> Nätverks och Delningscenter

I vänstra delen av fönstret, ändra inställningar för nätverkskort.

Högerklicka din anslutning och Konfigurera. Nu måste du bekräfta (UAC).

Avmarkera IPv6

Tryck ok.

Start -> Alla Program -> Tillbehör

Högerklicka på Kommandotolken, välj kör som administratör, bekräfta igen.

Skriv regedit i kommandotlken, så startas registereditorn i aministratörsläget.

Leta reda på: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip6\Parameters\DisabledComponents

Finns inte DisabledComponents, måste du skapa den.

I redigeramenyn, klicka på Nytt -> 32-Bitarsvärde (Dword), skriv: DisabledComponents

Tryck Enter

Dubbelklicka på DisabledComponents som du nyss skapat och ge värdet ffffffff i Hexadecimal.

Tryck OK.

Du måste starta om datorn för att få effekt.

Du kan kontrollera att du gjort rätt genom att använda ipconfig i kommandotolken.

Öppna kommandotolken enl ovan, skriv: ipconfig tryck Enter.

Nu ska du bara se Ipv4... då har du gjort rätt.

Vill du återställa till orginalet...

Radera DisabledComponents, dvs det dword som du skapade ovan, och markera ipv6 i nätverkskortets egenskaper igen.

Starta om datorn.

Jag har Windows 7, så sökvägarna till nätverkskortet kanske är annorlunda i Vista.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den informationen Venoms.

Jag själv är inte heller så insatt i IPv6, men förstår att det är ett protokoll det kommer att införas då det idag mest använda IPv4 inte kan uppfylla behovet på nya IP-adresser när IT växer med dagens hastighet och det blir fler och fler användare världen runt.

Vad jag vet så har till exempel inte Bredbandsbolaget stöd för IPv6, inte i sina adsl uppkopplingar i varje fall.

Min nuvarande ISP, Communication Network i Skåne stödjer inte heller protokollet och jag har 10/10 lina hemma.

Vad jag undra är om det egentligen då har någon betydning i förhållande till de ting du nämnar som problem vid avaktivering av IPv6, när ändå inte protokollet stöds lokalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra info... hoppas det inte gör något att jag kompletterar lite!

Det angivna (FF) värdet stänger alltså av samtliga ipv6-komponenter men det finns också möjligheter att selektivt stänga av valda komponenter enligt nedanstående lista från Microsofts "HowTo"

Det är heller inte nödvändigt att utföra avstängningen både i registret OCH gränssnittet... en av metoderna räcker! Väljer man gränssnittet skall man dock inte glömma att eventuella tunnelanslutningar måste konfigureras var för sig, utöver ordinarie lan-uppkoppling!

Type any one of the following values to configure the IPv6 protocol, and then click OK:

1. Type 0 to enable all IPv6 components.

Note The value "0" is the default setting.

b. Type 0xffffffff to disable all IPv6 components, except the IPv6 loopback interface. This value also configures Windows Vista to use Internet Protocol version 4 (IPv4) instead of IPv6 in prefix policies.

2. Type 0x20 to use IPv4 instead of IPv6 in prefix policies.

3. Type 0x10 to disable native IPv6 interfaces.

4. Type 0x01 to disable all tunnel IPv6 interfaces.

5. Type 0x11 to disable all IPv6 interfaces except for the IPv6 loopback interface.

Till sist, "snabbfixar" för den som inte vill rota i registret själv!

NoIPV6.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip6\Parameters]
"DisabledComponents"=dword:ffffffff

RestoreIPV6.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip6\Parameters]
"DisabledComponents"=-

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra sammanfattning av IPv6 men jag skulle ändå vilja rekommendera att ingen stänger av det. Saker slutar fungera och fler och fler saker i MS-världen bli beroende av att IPv6 är aktiverat.

Vidare så finns det i IPv6 stöd för jumbograms vilket kan förbättra prestanda.

Men som sagt så är det ingen internetoperatör som har stöd för IPv6 och delar ut sådana adresser utan IPv6 kan idag användas främst internt.

Jag vill avsluta med att säga att IPv6 är framtiden och ju snabbare man lär sig vad IPv6 går ut på och hur det skiljer sig mot IPv4 desto större fördel har man när den väl blir allt vanligare.

EDIT: Klistrar tråden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart är det så... att ipv6 är framtiden.

Men det finns delar av protokollet som inte en hemanvändare behöver och då är det bra att kunna stänga av den delen.

E-son, bra att du tillförde informationen, jag glömde lite i natt, hehe, tack iaf.

Mer kommer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leta reda på: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip6\Parameters\DisabledComponents

Finns inte DisabledComponents, måste du skapa den.

I redigeramenyn, klicka på Nytt -> 32-Bitarsvärde (Dword), skriv: DisabledComponents

Tryck Enter

Dubbelklicka på DisabledComponents som du nyss skapat och ge värdet ffffffff i Hexadecimal.

Tryck OK.

vad jag kan se så är det 32bitars ni redovisar här, gäller det 64bitars också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hindra IPv6 att slumpvis identifiera företags-ID, Windows 7, Server 2008 & Vista

För att hindra IPv6 att söka efter nätverkskortstillverkares företags-ID, genererar Windows ett slumpvalt standardgränssnitt för icke-temporära, autokonfigurerade IPv6-adresser, inklusive publika och lokala adresser.

En publik IPv6-adress är en global adress som registrerats i DNS och används av t.ex serverapplikationer för inkommande anslutningar, typ webservrar.

Hursomhelst, detta kan orsaka problem med vissa anslutningar och då kan man behöva att avaktivera den funktionen.

Start -> Alla Program -> Tillbehör

Högerklicka på Kommandotolken, välj kör som administratör, bekräfta igen.

Skriv: netsh interface ipv6 set global randomizeidentifiers=disabled

Om du vill starta funktionen igen.

Skriv: netsh interface ipv6 set global randomizeidentifiers=enabled

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga från en novis... börjar bli kämpigt. Men eftersom ni skriver om IPv6... vad skall jag göra. Vill ju ogärna rota i dessa inställningar

men så här kan det se ut iblandpost-10833-1249760021_thumb.jpg

Vad exakt vill du ha hjälp med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte tänker ansluta dig till internet behöver du inte bry dig om detta.

Det är bara när man går ut på nätet som man behöver (om man vill, det är inte nödvändigt för funktionens skull) ändra något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...