T@wo Posted August 2, 2009 Share Posted August 2, 2009 Hej, har en LG Flatron W2252V och det står att den har HDMI. Min fråga är då, kan jag få bättre bild om jag köper en sån sladd till att ha mellan datorn och skärmen eller vad menas egentligen med det? Skärm: http://www.lge.com/products/model/detail/w2252v.jhtml Grafikkort: http://www.nvidia.com/object/product_geforce_gtx_280_us.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 2, 2009 Share Posted August 2, 2009 Min fråga är då, kan jag få bättre bild om jag köper en sån sladd till att ha mellan datorn och skärmen eller vad menas egentligen med det? Nej, HDMI och DVI är i stort sett bara 2 olika sätt att förmedla den digitala signalen, och eftersom du inte har någon färdig HDMI-anslutning på grafikkortet utan i så fall måste använda adapter, så verkar det vara en onödig utgift. Vill du däremot koppla t.ex TV till den extra DVI-utgången på datorn, så kan det kanske vara lämpligt med en HDMI-anslutning... beroende på TV´ns anslutningar. Hur som helst... signalens kvallitet är den samma med HDMI som med DVI... d.v.s digital! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T@wo Posted August 2, 2009 Author Share Posted August 2, 2009 Nej, HDMI och DVI är i stort sett bara 2 olika sätt att förmedla den digitala signalen, och eftersom du inte har någon färdig HDMI-anslutning på grafikkortet utan i så fall måste använda adapter, så verkar det vara en onödig utgift. Vill du däremot koppla t.ex TV till den extra DVI-utgången på datorn, så kan det kanske vara lämpligt med en HDMI-anslutning... beroende på TV´ns anslutningar. Hur som helst... signalens kvallitet är den samma med HDMI som med DVI... d.v.s digital! Ok, tackar för svaret. (= Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hammerfall Posted February 14, 2011 Share Posted February 14, 2011 Har hört att man inte bör använda HDMI på datorskärmar. Stämmer detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Personen Posted March 5, 2011 Share Posted March 5, 2011 HDMI är ibland bra på datorskärmar med högtalare men vart far ljudet på datorskärmar utan högtalare? HDMI Audio Return Channel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted March 5, 2011 Share Posted March 5, 2011 Har hört att man inte bör använda HDMI på datorskärmar. Stämmer detta? Har jag aldrig hört talas om. Båda överför bilden digitalt, det är i princip bara kontaktens utformning som skiljer. Du lär inte märka någon skillnad alls. HDMI är en vidareutveckling från DVI om jag inte minns fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts