Gå till innehåll

HDMI "bild"


T@wo

Recommended Posts

Hej,

har en LG Flatron W2252V och det står att den har HDMI. Min fråga är då, kan jag få bättre bild om jag köper en sån sladd till att ha mellan datorn och skärmen eller vad menas egentligen med det?

Skärm:

http://www.lge.com/products/model/detail/w2252v.jhtml

Grafikkort:

http://www.nvidia.com/object/product_geforce_gtx_280_us.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga är då, kan jag få bättre bild om jag köper en sån sladd till att ha mellan datorn och skärmen eller vad menas egentligen med det?

Nej, HDMI och DVI är i stort sett bara 2 olika sätt att förmedla den digitala signalen, och eftersom du inte har någon färdig HDMI-anslutning på grafikkortet utan i så fall måste använda adapter, så verkar det vara en onödig utgift. Vill du däremot koppla t.ex TV till den extra DVI-utgången på datorn, så kan det kanske vara lämpligt med en HDMI-anslutning... beroende på TV´ns anslutningar. Hur som helst... signalens kvallitet är den samma med HDMI som med DVI... d.v.s digital!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, HDMI och DVI är i stort sett bara 2 olika sätt att förmedla den digitala signalen, och eftersom du inte har någon färdig HDMI-anslutning på grafikkortet utan i så fall måste använda adapter, så verkar det vara en onödig utgift. Vill du däremot koppla t.ex TV till den extra DVI-utgången på datorn, så kan det kanske vara lämpligt med en HDMI-anslutning... beroende på TV´ns anslutningar. Hur som helst... signalens kvallitet är den samma med HDMI som med DVI... d.v.s digital!

Ok, tackar för svaret. (=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...
  • 3 veckor senare...

Har hört att man inte bör använda HDMI på datorskärmar.

Stämmer detta?

Har jag aldrig hört talas om. Båda överför bilden digitalt, det är i princip bara kontaktens utformning som skiljer. Du lär inte märka någon skillnad alls. HDMI är en vidareutveckling från DVI om jag inte minns fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...