Gå till innehåll

Min Vistadator är trög och vill inte alltid göra som jag vill


perbear

Recommended Posts

Undrar bara stilla om det är fler som upplever detsamma som jag trots alla uppgraderingar av SP och drivrutiner, koll på registret och brandväggar och viruskoll? För min del började det här bli ett problem i vintras och jag bytte till och med hårddisk eftersom den gamla höll på att ta slut och uppgraderade minnet. Men istället för att bli bättre och piggare så blev den seg.

Ibland skyller jag på Telias fibernät (som skall garantera mig 8 MB både upp och ner) ibland Vista.

Men nu börjar det närma sig ominstallation och då skall Vista ut och ersättas av Windows 7. Och då förväntar jag mig racerfart!

Jag har en Dell Optiplex 755 inköpt för 30 månader sedan.

Uppskattar gärna förslag om hur man löser det här, om ni har upplevt det själva, men som sagt en ominstallation och uppgradering till annat operativ är inplanerad under nästa vecka så att rensa disken och återinstallera VISTA ser jag inte som något användbart alternativ (elelr som ett gott råd i det här fallet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en titt på denna guide för att se om den kan ge några ledtrådar http://www.tipsomvista.se/guider/97-window...em-i-vista.html

Du kan även använda prestandaövervakaren för att se vad det är som utnyttjar nätverket, disken, minnet, cpu:n osv, se http://www.tipsomvista.se/guider/97-window...en-i-vista.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill så kan man ju dra en parallell här med hur en bil fungerar :)

1. Allting som används det slits med tiden, så även datorer.

För att råda bot och få dem att hålla längre så är ju alltid ett gott underhåll att föredra.

Man vinner därför mycket genom att sköta om sin dator och dess system vad gäller både hårdvara och mjukvaran.

Precis som man gör på en bil, tvätta, rengöra inne såväl som utvändigt, vaxa, polera och sköta service intervallerna med oljebyten, filterbyte, justera in ventiler och byta kamrem emellanåt och kanske byta ett och annat tändstift eller någon säkring som börjat fela. Samma logik ligger också inom datorområdet men med lite andra komponenter.

Kanske skall tilläggas också att det lönar sig att låta utbilda sig inom de olika ämnena inom dataanvändning, om man ska dra en parallell med att också byta en och annan glödlampa och därigenom få ett bättre synfält att utgå ifrån.

Det gäller generellt i alla avseenden och innefattar oss alla.

Även körstilen har ju också en stor påverkan på hur lång livslängd fordonet kommer att få och även hur effekten ifrån motorn kommer att upplevas lite längre fram. Därför så kan ett gott råd vara just att hålla ett öga på hur mycket som körs med tjänster/processer/program vid ett och samma tillfälle genom prestandaövervakare, resursövervakare, aktivitetshanteraren och andra program som håller koll på läget i datorn.

Om vi tar exemplet med en normalt fungerande standarddator eller lapptop med genomsnittslig prestanda och hastighet. Så kan man nog jämföra dessa med en normal genomsnittsbil på marknaden.

Kanske man ska ställa sig frågan då man sitter framför ratten: Kan denna bil förvandlas till en Formel 1 i hastighet om jag låter ersätta mig själv med en väldigt framstående och utbildad racerförare och låter chiptrimma bilen?

Skulle nog vilja påstå att skillnaden kanske kan bli större och man kan kanske uppleva bilens framfart som bättre även om bilen körs ifrån början av en normal bilförare. Om man då drar en parallell att detta skulle motsvara ett byte av OS, så kommer bilen ändå ha sin begränsning iform av dess ursprungliga kraftpaket (motor med antal hk)

Om du däremot uppgraderar din motor (processorn), då kanske man kan börja se lite större skillnader i både kraft och hastighet. Men det är lite svårt att säga på rak arm om det i ditt fall beror enbart på processorn.

Det kan också finnas andra omständigheter som kan göra så bromsarna ligger på så datorn upplevs som seg.

Men generellt sett så bör man kunna se en märkbar skillnad om man byter till en snabbare processor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en dator Compaq EVO 310 med XP Pro köpt 2001 en Dell Dimension 5000 med XP Pro köpt 2005 och den senaste en laptop från Toshiba med Vista Buisness köpt hösten 2008. Dessa fungera likvärdigt, är aldrig ominstallerade och är som dom var när de köptes, alla uppdateringar är gjorda, använder IE8 på alla och ja, jag tycker dom två äldsta är lika bra som laptopen med Vista Buisness, den kanske är lite snabbare, men ändå marginellt. Defragmenterar alla med PerfectDisk ca varannan månad, städar då och då med CCleaner. använder bara Windows inbyggda brandvägg på alla och NOD32 antivirus på alla.

S.k Spywareprogram har jag bannlyst för länge sedan, jo jag använder SpywareBlaster på alla.

Jag fasar för den dag, jag behöver installera om de två äldsta, med så många program dessa är bestyckade med.

Ja, kanske går datorer att jämföra med bilar och tyvärr, är bilen bara en ryggsäck för många. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske byta ett och annat tändstift eller någon säkring som börjat fela.

Själv hadde jag nog föredragit att kolla vad som fått säkringen att ha "börjat fela" men det kanske är lite lyxigt :)

Det kan också finnas andra omständigheter som kan göra så bromsarna ligger på så datorn upplevs som seg.

Detta problem är ju vanligt i "sösverige" med allt salt och äckel samt om du har trummor bak på datorn eller inte använder handbromsen frekvent..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en titt på denna guide för att se om den kan ge några ledtrådar http://www.tipsomvista.se/guider/97-window...em-i-vista.html

Du kan även använda prestandaövervakaren för att se vad det är som utnyttjar nätverket, disken, minnet, cpu:n osv, se http://www.tipsomvista.se/guider/97-window...en-i-vista.html

Tack till Stenis, Opptokoppter, Aok och OlleBull. Jag förstår ungefär hälften av vad ni skriver men jag har ju inte heller varit så klar i vad jag har för problem. Stenis förslag att gå till Performance Information Tools och kolla vad som slöar ner vid uppstart och nedsläckning var en liten tankeväckare. Får se hur jag gör vid flytten till nya operativet. Eftersom jag skall göra en ren installation av W7 och först i efterhand göra en flytt av bland annat mejl så hoppas jag att jag har ett bättre utgångsläge och kommer att slippa att webbläsaren är det första som hänger sig och ibland tvingar mig att manuellt stänga av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag skall göra en ren installation av W7 och först i efterhand göra en flytt av bland annat mejl så hoppas jag att jag har ett bättre utgångsläge och kommer att slippa att webbläsaren är det första som hänger sig och ibland tvingar mig att manuellt stänga av datorn.

Hej Perbear!

Som lite kuriosa kan vi rekomendera Ccleaner http://www.ccleaner.com

Ett mycket bra städprogram som gör ett gott jobb i temporära mappar mm om man håller det rätt inställt.

Innehåller också ett enkelt verktyg för lättare felsökning i registret.

Ett litet tipps på vägen, om man råkar ut för att webläsaren hänger sig eller andra program.

Tryck ner dessa tre tangenter samtidigt> Ctrl+Alt+Delete, därefter stänger du bara av berört program i Aktivitetshanteraren.

Ibland kan det ta en stund och man får vänta någon minut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv hadde jag nog föredragit att kolla vad som fått säkringen att ha "börjat fela" men det kanske är lite lyxigt :)

Detta problem är ju vanligt i "sösverige" med allt salt och äckel samt om du har trummor bak på datorn eller inte använder handbromsen frekvent..

:D Det är då väl att man kör med skivbromsar och slipper de problemet..på tal om trummor så skulle i så fall de närmaste va en fläkt till en av diskarna som väsnas ibland men de brukar gå fint att trycka in en penna så blir den tyst & fin.

Håller med, man ska alltid undersöka vad som orsakar överbelastningar på säkringar, för många Ampere är inte alltid så nyttigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Perbear!

Som lite kuriosa kan vi rekomendera Ccleaner http://www.ccleaner.com

Tack, skall kolla så snart jag hinner.

Ett litet tipps på vägen, om man råkar ut för att webläsaren hänger sig eller andra program.

Tryck ner dessa tre tangenter samtidigt> Ctrl+Alt+Delete, därefter stänger du bara av berört program i Aktivitetshanteraren.

Ibland kan det ta en stund och man får vänta någon minut.

Jag tycker också att det är en bra funktion. Just vid mina hängningar i webbläsaren blir frysningen total (naturligtvis är allt överarbetat av en eller annan anlending) och just det här eller andra tangentkombinationer fungerar inte alls. Men annars är det ju en kombination som man kan ta till lite då och då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...