frederik Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 Jag undrar hur jag kan få in copyright-symbolen i en txt, det finns inte på mitt danska tangentbord/tastatur. Går det att få fram med någon kombination? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 0169 http://tlt.its.psu.edu/suggestions/interna...ts/codealt.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 (edited) ALT+0169 iaf på Svensk layout, vet inte om det kan vara samma på danska. Kolla annars, Start -> kör -> och skriv "charmap" utan "". där finns hela teckenuppsättningen så kan du kolla om 0169 inte fungerar. Annars kan du alltid kopiera, sen klistra in: © Edited August 7, 2009 by si3rra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frederik Posted August 7, 2009 Author Share Posted August 7, 2009 He he, det är samma på danska, men jag hör bara pingljud och inget kommer på raden i notepad, det måste fan vara något enklare sätt att få fram detta ofta använda tecken... Annars tack för svaret si3rra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frederik Posted August 7, 2009 Author Share Posted August 7, 2009 Japanmannen, din länk är jo rena "grekiskan", well jag fattar, men så svårt ska det inte vara att få in denna (copy/paste) symbol: © .... Något för MS att jobba på kan jag tänka mig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 Är Num Lock aktiverat? Siffrorna på numeriska tangentbordet är det som gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frederik Posted August 7, 2009 Author Share Posted August 7, 2009 Jag har en laptop, något bygge från Zietech i Danmark där annars går som tåget... Alternativet måste då vara att jag med "FN" tasten aktiverar numerisk tangentbord... Det är fortfarande lika omständligt faktisk (vill inte ens testa) då jag anser detta är nästintill skandal från MS att det inte finns någon vettig lösning på framkallandet av symbolen... Detta är nog något för Stenis att ta tag i... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.LeNo Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 Aktivera NummerLock på följande vis... Fn+F11 därefter Alt+0169 på dom blåa siffrorna... Skall fungera... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 (edited) Det är fortfarande lika omständligt faktisk (vill inte ens testa) då jag anser detta är nästintill skandal från MS att det inte finns någon vettig lösning på framkallandet av symbolen...Detta är nog något för Stenis att ta tag i... Ärligt talat, hur ofta skriver du det tecknet? Är det mer än en gång om året så använder du förmodligen det mer än genomsnittet. På ett vanligt tangentbord är det väldigt enkelt att skriva tecknet och använder du det ofta lär du dig snart sifferkoden utantill, på en laptop kan det dock vara lite struligare. Men ärligt talat, du är ett extremt undantagsfall, det finns ingen anledning att reservera en tangent för symbolen. Edited August 7, 2009 by Nicklas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frederik Posted August 7, 2009 Author Share Posted August 7, 2009 Ärligt talat, hur ofta skriver du det tecknet? Är det mer än en gång om året så använder du förmodligen det mer än genomsnittet. På ett vanligt tangentbord är det väldigt enkelt att skriva tecknet och använder du det ofta lär du dig snart sifferkoden utantill, på en laptop kan det dock vara lite struligare. Men ärligt talat, du är ett extremt undantagsfall, det finns ingen anledning att reservera en tangent för symbolen. Jag kan behöva ett i samband med foto jag laddar up på olika byrån och har © till faktisk. Dessutom är det viktigt att vattenmärka mina alster då flera verk har använts kommersiellt, privat bruk skitar jag i, där är det fritt fram, men missbruk är inte bra. Så faktisk har jag användning för denna "feature"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 Är väl enklast att kopiera, © eller via tangentbordet, Alt+ 0169 © funkade det också, på min 5 år gamla dator. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
frederik Posted August 7, 2009 Author Share Posted August 7, 2009 Visst så OlleBull, på lapppen funkar det inte vad jag vet utan nästintill kompilering. MS, en av IT-världens största aktörer borde tamejfan fixa detta illa kvickt, MS om någon har © på minst 10000 olika patent och bör uppmärksamma detta problem där verkar ha hängt med sedan de gamla DOS-dagar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted August 8, 2009 Share Posted August 8, 2009 MS, en av IT-världens största aktörer borde tamejfan fixa detta illa kvickt, MS om någon har © på minst 10000 olika patent och bör uppmärksamma detta problem där verkar ha hängt med sedan de gamla DOS-dagar. Hur definierar du problemet? Hur tycker du MS borde lösa det? Högerklicka på Character Map genvägen i startmenyn och välj Properties. Lägg till en shortcut key, t.ex CTRL+ALT+C När du ska skriva © trycker du CTRL+ALT+C för att starta Character Map. Sedan dubbeklickar du på © symbolen för kopiera den. Sedan stänger du Character Map fönstret. Sedan klistrar du in © där du vill ha det. Det kanske är mindre struligt på din laptop utan numeriskt tangentbord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts