Gå till innehåll

Skärm död


kudden

Recommended Posts

Sitter med min pojks skärm som är helt svart.Ström går fram och har testat den på min burk.Det enda som fungerar är on-offknappen som lyser.Testat att bytt kabel men inget hjälper.Är det nåt att göra eller gäller en ny?Den är tre år gammal och är en HP 1955.Tycker det verkar klurigt att ta isär en plattskärm :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter med min pojks skärm som är helt svart.Ström går fram och har testat den på min burk.Det enda som fungerar är on-offknappen som lyser.Testat att bytt kabel men inget hjälper.Är det nåt att göra eller gäller en ny?Den är tre år gammal och är en HP 1955.Tycker det verkar klurigt att ta isär en plattskärm :mellow:

Har den bara dött rätt av eller? Fungerar inget alls på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter med min pojks skärm som är helt svart.Ström går fram och har testat den på min burk.Det enda som fungerar är on-offknappen som lyser.Testat att bytt kabel men inget hjälper.Är det nåt att göra eller gäller en ny?Den är tre år gammal och är en HP 1955.Tycker det verkar klurigt att ta isär en plattskärm :mellow:

God kväll!

Att ström går fram till skärmen är ett bra tecken. Men har NI kollat att kabeln från grafikkortet och till skärmen sitter fast som den skall? Annars så kan man rucka lite i anslutningarna och kolla om det blivit nått med oxid. Ett ganska känt problem om luften är fuktig.

Hoppas att detta är problemet, testa för att kolla upp detta.

Mvh//sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den bara dog rakt av efter datorn stått i viloläge och sedan skulle sättas på.Man rör ju bara på musen och sen skall ju allt starta.Sedan startar inte skärmen alls.Man kan trycka på on-off knappen som vanligt men inget händer även om det lyser att den är på on och slocknar på off när man stänger den..Kollat på två datorer.Testat med annan kabel men det hjälper inte. Den är svart.

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kudden!

Jag misstänker att du inte behöver vara orolig längre för fel på skärmen.

Felet sitter i systemet på Os'et och hur datorn är inställd för att behandla just Viloläget.

Testa med att dra ut elkontakten till datorn och låt elektroniken tömma sig på spänning.

Starta sedan upp den igen som vanligt så borde skärmen komma tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har ju provat den på två datorer.Exakt samma historia.Skärmen är hos mig nu.På min burk:huh:Men förstår inte varför den är svart.Jag vågar inte rota i en plattskärm.i.o.f.sig kunde jag gjort det men det är inte lätt att se vad som är fel.I burken vet jag ju vad saker sitter men i skärmen vill jag inte rota.

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av kabel har du, dvi eller vga?

Om du har dvi, byt till vga. Du kan inte ha båda kopplade, då blir skärmen svart...

vga är det och jag har inte båda kopplade.Nästa steg är väl att sätta en annan skärm till hans dator.Min är en fem års 20-tums skärm som jag gillar och jag inte har lust att bära dit den.Kan ta bilen men det är tre grindar som skall låsas upp.Han bor 10 min. härifrån(väger två ton)Han får låna en skärm av en kompis och testa.Men dom flesta har ju laptops numera.Det är enkelt att lasta över ungarnas datorproblem till mig.Pappa kom och fixa. Jag har väl skämt bort dom:)Men det skulle vara bra att lära sig hur en plattskärm verkligen fungerar och att kunna fixa den.

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...