Gå till innehåll

Öppna länk i ny flik med TabMixPlus!?


Sir_N

Recommended Posts

Hej!

Flyttar denna fråga till detta forum som har en egen avdelning för FF.

För några år sedan diskuterade vi "Varför öppnas inte länkar i nytt fönster?" i Antispywareforum.

Vulfgar kom där med lösningen och skrev:

"I tab mix plus har jag gjort en ändring i inställningarna, det kanske är den som gör att det alltid öppnar i ny flik för mej. När jag är på Länkar (i inställningar för tab mix plus) så finns det ett ställe som heter Tvinga öppning i ny flik och där har jag valt länk till annan hemsida."

Det har funkat perfekt i alla år - till nu! Jag har fortfarande kvar samma inställning i TabMixPlus.

En tänkbar orsak kan vara att jag backade tillbaka till version 3.0.12 (nu 13) från 3.5 pga att så många tillägg slutade fungera i 3.5.

Jag har blivit snudd på beroende av att länkar i t ex Google öppnas i ny flik. :)

Jag har sökt vidare på nätet ("open link in new tab" firefox) och på vissa sidor påstås det att det är en bugg i version 3.5, men jag har ännu inte sett någon lösning på "buggen". Mer tid och lite djupare sökning kanske ger resultat...

Någon fler som snubblat över detta?

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TMP är en favoritaddon jag inte kunnat vara utan sedan länge men jag har faktiskt aldrig använt just den funktionen så kan tyvärr inte svara på det. Jag testade det iaf nu med Fx 3.5.2 och det verkade funka bra. Har du kollat om dina addons inte blivit uppdaterade sedan sist? Det var ju ett tag sedan 3.5 kom nu.

Tänkte även höra, har du testat att istället använda Fx standardfunktion att hålla nere CTRL när du vill öppna länkar i nya flikar? För mig sitter det i ryggraden nu med CTRL och det är ganska skönt att kunna välja själv att man inte vill öppna i ny flik ibland.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Så du menar att med valet "Tvinga öppning i ny flik" och "länk till annan hemsida" i TMP tillsammans med Fx 3.5.2 så öppnas t ex googlellänkar i nytt fönster?

Addonsen är uppdaterade, provade även att installera TMP igen utan föregående avinstallation, fast det borde jag kanske ha gjort...

Ctrl-klick vet jag om, men då jag alltid öppnar länkar i ny flik, så är det bra mycket enklare att slippa "tvåhandsfattning"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att klicka med scrollhjulet öppnar väl också länkar i ny flik som standard.

Japp, fungerar i Firefox, Opera, IE, och kanske flera läsare, utan speciella inställningar.

I Firefox kan man också Ctrl-klicka för att öppna i ny flik, eller Skift-klicka för att öppna i nytt fönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att med valet "Tvinga öppning i ny flik" och "länk till annan hemsida" i TMP tillsammans med Fx 3.5.2 så öppnas t ex googlellänkar i nytt fönster?

Hmm nä det gör de faktiskt inte. Jag testade på en extern länk på sunet.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att klicka med scrollhjulet öppnar väl också länkar i ny flik som standard. Fast det kan ju tänkas att det är någon inställning jag har gjort.

Det hade jag ingen aning om! Men det funkar! :)

Normalt har jag "Gå bakåt en sida" på scrollklick men att den byter funktion på en länk var en nyhet! Nu gäller det bara att lära gammhunden det... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Upptäckte en märklig sak, om jag använder Googlesökrutan uppe i Firefoxmenyn, så öppnas länkar i ny flik.

Provade www.bing.se, där öppnas länkar i ny flik när ordinarie sökfält används. På www.yahoo.se inte.

Man skall nog inte begripa allt... :)

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...