Gå till innehåll

Hur installerar man Systemåterställningen i XP?


Opptokoppter

Recommended Posts

Har alltså en fråga som gäller Återställningsfunktionen i XP :)

Ligger till på de viset att jag lät installera mitt OS ifrån en egenhändigt gjord CD med hjälp av programmet nLite tidigare.

Bland annat så valde jag bort system återställning vid tillfället :(

Undrar nu om det finns något sätt som man kan installera detta manuellt i efterhand?

Har länge letat på diverse sökmotorer i ämnet men inte hittat någon guide som beskriver stegen hur man gör detta manuellt.

Ok man kan reparera hela Windows installationen och alla dess mappar via den ursprungliga skivan, men finns det inte ett 2:a alternativ som inte är lika dramatiskt ifråga om andra konsekvenser som man kan råka ut för som efter en reparation av hela Windows?

Tacksam för svar

Just nu handlar frågeställningen i tråden om Hur man installerar om System Restore Service och

srclient.dll om dessa saknas eller behöver installeras om på XP dator..Någon som vet?

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är den som talar om vilka filer och registernycklar som ska hämtas och skrivas...

För att reparera din systemåterställning... ja, du behöver den.

Men om du skulle göra en "sfc /scannow" får du tillbaka den plus en massa andra som valdes bort när du skapade din cd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är den som talar om vilka filer och registernycklar som ska hämtas och skrivas...

För att reparera din systemåterställning... ja, du behöver den.

Men om du skulle göra en "sfc /scannow" får du tillbaka den plus en massa andra som valdes bort när du skapade din cd.

Ja just de ja :D De har du ju helt rätt i.

Olyckligt nog så kan jag inte kolla de filerna med sfc kommandot eftersom originalskivan innehåller Sp2 och i datorn kör jag nu Sp3.

De var nästan de hade gått :)

I vilket fall som helst så laddade jag ner Sörens fil som efter check med virusskydd såg helt ok ut.

Har installerat och ska nu starta om så får vi prova om allt fungerar som de ska :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nära skjuter ingen Hare :blink:

Efter omstarten så dök detta fel upp....RUNDLL..Det gick inte att läsa in srclient.dll..Det går inte att hitta den angivna modulen.

Kan man packa upp en kopia ifrån CD'n på i386 och lägga in kopian i Windows\System32 utan att behöva göra något mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nära skjuter ingen Hare :blink:

Efter omstarten så dök detta fel upp....RUNDLL..Det gick inte att läsa in srclient.dll..Det går inte att hitta den angivna modulen.

Kan man packa upp en kopia ifrån CD'n på i386 och lägga in kopian i Windows\System32 utan att behöva göra något mer?

dll-filer kan du hämta här...!

http://www.dll-files.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dll-filer kan du hämta här...!

http://www.dll-files.com/

Jo det stämmer den sidan har man snubblat över vid ett annat tillfälle..känner igen den..Tack ändå för tippset!

Råkade bli så att jag hann packa upp en SRCLIENT.DL_ ifrån original skivan med 7zipp och kopierade in den till Windows\System32 :)

Nu återstår bara en liten fundering omkring vad som gäller då man packar upp en ny .dll fil så här..

Måste den nya filen registreras via kommandotolken för & bli godtagen av systemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det stämmer den sidan har man snubblat över vid ett annat tillfälle..känner igen den..Tack ändå för tippset!

Råkade bli så att jag hann packa upp en SRCLIENT.DL_ ifrån original skivan med 7zipp och kopierade in den till Windows\System32 :)

Nu återstår bara en liten fundering omkring vad som gäller då man packar upp en ny .dll fil så här..

Måste den nya filen registreras via kommandotolken för & bli godtagen av systemet?

Vissa dll:er måste ju det... hur det ligger till med just denna, vete tusan. Du kan ju alltid prova... regsvr32 srclient.dll

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan berätta något som ser lite märkligt ut då man tittar i System32 foldern och försöker hitta denna nya srclient.dll.

Den skiftar namn lite ibland till OLD4.tmp och sedan byter den siffran t.ex 51 & sedan 57 med flera.

Kan de va pga den inte blivit riktigt registrerad än?

Ska prova ditt förslag e-son så får vi se vad som händer härnäst :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu registrerat den med kommandot och öppnade Cmd ifrån System32 mappen..provade flertalet ggr och kunde se filen ändra namn mellan srclient.dll och OLD...tmp fram och tillbaka.

Startade sedan om datorn och därefter verkar de som att filen behåller namnet srclient.dll

Hittade denna sidan som jag provat & följa http://bertk.mvps.org/html/srfail.html

Där fanns också en länk till ett forum som diskuterar dessa frågor

http://aumha.net/viewforum.php?f=54

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inne i Tjänster och försökte starta System Restore Service manuellt.

Då dyker följande banderoll upp

post-10854-1250803535_thumb.jpg

Vad är den felande länken?

Händelsetyp: Fel

Händelsens källa: Service Control Manager

Händelsekategori: Ingen

Händelse-ID: 7000

Datum: 2009-08-20

Tid: 23:49:32

Användare: Saknas

Dator: T-xxxxxxx

Beskrivning:

Tjänsten System Restore Service kunde inte startas på grund av följande fel:

Det körbara programmet som den här tjänsten har konfigurerats för att köras i implementerar inte tjänsten.

Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom också & tänka på den här sr.inf filen som jag laddade ner ifrån länken här i tråden tidigare.

Är det samma information skriven i för alla servicepack versioner 1,2 och 3?

Klistrar in innehållet härunder:

[version]
Signature="$CHICAGO$"
SetupClass=BASE
LayoutFile=layout.inf

[DefaultInstall]
CopyFiles=SRFlt_files,SRSvc_files,SR_files
AddReg=SRFlt_addreg,SRSvc_addreg,SR_addreg
ProfileItems=SRProfile
RegisterDlls=SR_register
DelReg=SRSvc_delreg

[DefaultInstall.Services]
AddService=sr,,SRFlt_service,SRFlt_event
AddService=srservice,,SRSvc_service,SRSvc_event

[Uninstall]
DelFiles=SRFlt_files,SRSvc_files,SR_files,SRWmi_files
DelReg=SRFlt_delreg,SRSvc_delreg,SR_delreg
UnregisterDlls=SR_register

[Uninstall.Services]
DelService=sr
DelService=srservice

[DestinationDirs]
SRFlt_files=12
SRSvc_files=11
SR_files=11,Restore

[SRFlt_files]
sr.sys,,,0x10000

[SRSvc_files]
srclient.dll,,,0x10000
srsvc.dll,,,0x10000
srrstr.dll,,,0x10000

[SRSvc_files.Security]
"D:P(A;;GRGX;;;BU)(A;;GA;;;BA)(A;;GA;;;SY)(A;;GRGX;;;WD)"

[SR_files]
filelist.xml,,,0x10000
rstrui.exe,,,0x10000
srframe.mmf,,,0x10000
srdiag.exe,,,0x10000

[SR_files.Security]
"D:P(A;;GRGX;;;BU)(A;;GA;;;BA)(A;;GA;;;SY)(A;;GRGX;;;WD)"

[SRProfile]
Name=%SR_UI_Link_Name%
CmdLine=11,restore,rstrui.exe
SubDir=%SR_UI_Link_SubDir%
InfoTip="@%systemroot%\system32\restore\rstrui.exe,-2078"
DisplayResource="%systemroot%\system32\restore\rstrui.exe",2048


[SRFlt_service]
DisplayName	= %SR_Filter_Name%
ServiceType	= 2	
StartType	  = 0	
ErrorControl   = 1	
ServiceBinary  = %12%\sr.sys
LoadOrderGroup = "FSFilter System Recovery"

[SRSvc_service]
DisplayName	= %SR_Service_Name%
Description	= %SR_Service_Desc%
ServiceType	= 0x20  
StartType	  = 2	 
ErrorControl   = 1	 
ServiceBinary  = %11%\svchost.exe -k netsvcs
Dependencies   = "RpcSs"

[SRSvc_event]
AddReg=SRSvc_event_addreg
DelReg=SRSvc_event_delreg

[SRFlt_event]
AddReg=SRFlt_event_addreg
DelReg=SRFlt_event_delreg

[SRFlt_addreg]
HKLM,"system\currentcontrolset\services\SR\Parameters","FirstRun",0x10001,1
HKLM,"system\currentcontrolset\services\SR\Parameters","DontBackup",0x10001,0



HKLM,"SYSTEM\CurrentControlSet\Control\SafeBoot\Minimal\sr.sys","",0x00000000,"FSFilter System Recovery"
HKLM,"SYSTEM\CurrentControlSet\Control\SafeBoot\Network\sr.sys","",0x00000000,"FSFilter System Recovery"

[SRSvc_addreg]
HKLM,"SYSTEM\CurrentControlSet\Services\SRService\Parameters","ServiceDll",0x00020000,"%11%\srsvc.dll"



HKLM,"SYSTEM\CurrentControlSet\Control\SafeBoot\Minimal\SRService","",0x00000000,"Service"
HKLM,"SYSTEM\CurrentControlSet\Control\SafeBoot\Network\SRService","",0x00000000,"Service"

[SR_addreg]
HKLM,"Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\SystemRestore","DisableSR",0x10001,0
HKLM,"Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\SystemRestore","CreateFirstRunRp",0x10001,0
HKLM,"Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\SystemRestore\Cfg","DiskPercent",0x10001,12
HKLM,"Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\SystemRestore\SnapshotCallbacks"
HKLM,"Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run","SRFirstRun",,"rundll32 srclient.dll,CreateFirstRunRp"

[SRSvc_event_addreg]
HKLM,"SYSTEM\CurrentControlSet\Services\EventLog\System\SRService","EventMessageFile",0x00020000,"%11%\srsvc.dll"
HKLM,"SYSTEM\CurrentControlSet\Services\EventLog\System\SRService","TypesSupported",0x00010001,7

[SRFlt_event_addreg]
HKLM,"SYSTEM\CurrentControlSet\Services\EventLog\System\SR","EventMessageFile",0x00020000,"%11%\IoLogMsg.dll;%12%\sr.sys"
HKLM,"SYSTEM\CurrentControlSet\Services\EventLog\System\SR","TypesSupported",0x00010001,7

[SRFlt_delreg]
HKLM,"system\currentcontrolset\services\SR\Parameters","MachineGuid"
HKLM,"system\currentcontrolset\services\SR\Parameters","Disabled"
HKLM,"SYSTEM\CurrentControlSet\Control\SafeBoot\Minimal\sr.sys"
HKLM,"SYSTEM\CurrentControlSet\Control\SafeBoot\Network\sr.sys"

[SRSvc_delreg]
HKLM,"Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\SvcHost","SRGroup"




HKLM,"SYSTEM\CurrentControlSet\Control\SafeBoot\Minimal\SRService"
HKLM,"SYSTEM\CurrentControlSet\Control\SafeBoot\Network\SRService"
HKLM,"SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\SystemRestore\FilesToSnapshot"

[SR_delreg]
HKLM,"Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\SystemRestore"

[SRSvc_event_delreg]
HKLM,"SYSTEM\CurrentControlSet\Services\EventLog\Application\SRService"
HKLM,"SYSTEM\CurrentControlSet\Services\EventLog\System\SRService","EventMessageFile"
HKLM,"SYSTEM\CurrentControlSet\Services\EventLog\System\SRService","TypesSupported"

[SRFlt_event_delreg]
HKLM,"SYSTEM\CurrentControlSet\Services\EventLog\System\SR","EventMessageFile"
HKLM,"SYSTEM\CurrentControlSet\Services\EventLog\System\SR","TypesSupported"

[SR_register]
11,,srclient.dll,1

[Strings]
SR_Filter_Name  = "System Restore Filter Driver"

SR_Service_Name = "System Restore Service"
SR_Service_Desc = "Performs system restore functions. To stop service, turn off System Restore from the System Restore tab in My Computer->Properties"

SR_UI_Link_Name	= "System Restore"
SR_UI_Link_SubDir  = "Accessories\System Tools"

Alla dessa filer finns i rätt folder som efterfrågas på Bert Kinney's sida http://bertk.mvps.org/html/reinstall.html:

FILE NAME: SP2 VERSION #: FILE LOCATION:

FILELIST.XML C:\WINDOWS\SYSTEM32\RESTORE

RSTRUI.EXE 5.1.2600.2180 C:\WINDOWS\SYSTEM32\RESTORE

SR.SYS 5.1.2600.2180 C:\WINDOWS\SYSTEM32\DRIVERS

SRCLIENT.DLL 5.1.2600.2180 C:\WINDOWS\SYSTEM32

SRDIAG.EXE 5.1.2600.0 C:\WINDOWS\SYSTEM32\RESTORE

SRFRAME.MMF C:\WINDOWS\SYSTEM32\RESTORE

SRRSTR.DLL 5.1.2600.2180 C:\WINDOWS\SYSTEM32

SRSVC.DLL 5.1.2600.2180 C:\WINDOWS\SYSTEM32

SRVSVC.DLL 5.1.2600.2577 C:\WINDOWS\SYSTEM32

Kunde på en Internet-sida se att man också nämner några extra filer som fanns i XP Sp1, fast den ovanstående filen srvsvc.dll nämdes inte.

sysrestr.hlp

sysrestw.chm

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu handlar frågeställningen i tråden om Hur man installerar om System Restore Service och

srclient.dll om dessa saknas eller behöver installeras om på XP dator..Någon som vet?

Provade nyss med att installera igen ifrån sr.inf som jag hade laddat ned förut..

Använde=> Kör->rundll32.exe advpack.dll,LaunchINFSection C:\Windows\Inf\sr.inf

Vilket ger samma kommando, som om man högerklickar sr.inf och väljer installera.

Note: The above procedure will remove all the existing System Restore points, and resets the System Restore drive monitoring options to defaults (monitors all drives by default.)

Tyvärr upprepades samma fel som tidigare och datorn efterfrågar nu srclient.dll vid varje omstart.

Även den srclient.dll fil som jag tidigare hade packeterat upp och placerat i mappen Windows\System32 har nu ersatts med en ny!

(Den finns visserligen med ett annat namn OLDxx.tmp som byter namn lite då & då i System32 mappen precis som innan.)

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga, har du en komplett i386 katalog på cd?

Om du skulle få en kopia av min fil, xp pro sp3... svensk, och följa länken jag hänvisade till i början, då kommer installationen att hämta de filer den behöver från den katalogen (i386).

I annat fall skulle jag nog köra en sfc /scannow, för att få tillbaka systmfilerna. Dock så krävs även då en komplett i386 katalog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga, har du en komplett i386 katalog på cd?

Om du skulle få en kopia av min fil, xp pro sp3... svensk, och följa länken jag hänvisade till i början, då kommer installationen att hämta de filer den behöver från den katalogen (i386).

I annat fall skulle jag nog köra en sfc /scannow, för att få tillbaka systemfilerna. Dock så krävs även då en komplett i386 katalog.

Hej Venoms!

Ja, frågan är ju om jag använt rätt filer här vid försöken.

Originalskivan som jag använt ifrån början innehåller XP Pro Sp2 (Svensk) och på datorn kör jag just nu Sp3 (Svensk).

Vid sidan om i en extra mapp för streming har jag också en nedladdad Sp3 från MS.

Om jag ska köra en "sfc" på datorn så blir det att sätta igång och göra en ny skiva fast då i komplett utförande inkl System Restore.

Windows i datorn just nu är skapad ifrån en slipstream som saknar System Restore som jag bekrev i början av tråden.

(Den skivan innehöll XP Pro inkl Sp3 fast utan System Restore)

Ursprungsskivan med Sp2 ska ju innehålla en komplett katalog för i386 eftersom den är original.

Ställer mig bara lite frågande om det går att använda de filerna på en Sp3 installation?

Blir i386 förändrat på något sätt gällande just dessa berörda filerna till Systemåterställningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga, har du en komplett i386 katalog på cd?

Om du skulle få en kopia av min fil, xp pro sp3... svensk, och följa länken jag hänvisade till i början, då kommer installationen att hämta de filer den behöver från den katalogen (i386).

I annat fall skulle jag nog köra en sfc /scannow, för att få tillbaka systmfilerna. Dock så krävs även då en komplett i386 katalog.

Grejen är ju också att installationen via sr.inf hämtar alla filerna på min ursprungliga Sp2 skiva som är original.

Kan se att alla förs över utan problem.

Felet som sedan uppstår..Det går inte att få igång tjänsten System Restore Service och srclient.dll verkar inte ha fått en korrekt koppling med systemet så tjänsten kan starta och implementeras.

Har en känsla av att tjänsten har någon form av spärr på sig som om den inte går att använda som läget är nu.

Ominstallerar man en tjänst så enkelt, som att man bara tillför en dll fil som i detta fallet?

Behövs inget mer mixtrande i cmd osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova detta kommandot..

rundll32.exe advpack.dll,LaunchINFSection %Windir%\Inf\sr.inf

Naturligtvis måste du ha din cd i spelaren och sr.inf i inf-katalogen.

En sak som slog mig.. är du inloggad som administratör?

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova detta kommandot..

rundll32.exe advpack.dll,LaunchINFSection %Windir%\Inf\sr.inf

Naturligtvis måste du ha din cd i spelaren och sr.inf i inf-katalogen.

En sak som slog mig.. är du inloggad som administratör?

Kör man ditt kommando så händer samma sak som rundll32.exe advpack.dll,LaunchINFSection C:\Windows\Inf\sr.inf ifrån Kör på startmenyn.

Eller detsamma som om man högerklickar sr.inf filen och väljer installera.

I alla fallen får jag upp en dialogruta som efterfrågar filen sr.sys på Cd-skivan med XP pro Sp3 :rolleyes:

Eftersom jag inte har en den skivan så kör jag med originalskivan med Sp2 istället där filen finns :unsure:

Frågan är ju om detta kan gå men jag försöker va optimistisk :P

Själv är bäste dräng som dom brukar säga..Kör alltid som Administratör :D

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...