CyphoX Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 Hej! Det är så att min bror bestämde sig för att installera om dator. Han hade vista på dator men ingen skiva på det så han tog en beta version på win7 och när jag snoka runt lite där så hittade jag en recovery hårddisk på 9,5GB tror jag den låg på. Min fråga är. Hur kommer jag åt och göra en recovery från win7 till vista home premium. Jag har testat med f8 och tryck på repir your computer tror jag det stog och som undertext stog det något om recovery. jag gick in där men win7 fann inga recovey diskar. Hur gör jag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opptokoppter Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 1. Är det Windows 7 RC du tänkt installera, istället för den Vista versionen som redan finns i datorn? 2. Är det en Recovery partition ni letar efter på hårddisken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted August 23, 2009 Share Posted August 23, 2009 ... och vad är det för dator? Är det en HP, så brukar man få välja recovery i uppstarten och så installerar den det utan att du brännar ut några "diskar". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adnerzzon Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 Här är ett bra tillfälle att plocka fram manualen. Nyare datorer (förutsatt att det inte är egetbygge) så finns en sk. återställningspartition. /Anderzzon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 F10 eller F11 vid start borde fungera, om Du / Ni ska komma åt Recovery/ Återställningspartitionen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CyphoX Posted August 24, 2009 Author Share Posted August 24, 2009 (edited) Det är en Acer Extenza 5620z med vista hema premium som standard.. Alltså jag har windows 7 på den nu men vill ha tillbaka till Vista som ligger på partitionen. testat med F8, F10 och F11 men funkar inte. den reparerar på bara sen startar windows 7 igen. Recovery partitionen finns men kommer inte åt den. Kollat efter guider i boken men finner inget alls om det. Som sagt. det finns en 9,5 Gb partition som Recovery ligger på. Märkte det genom Diskmanager i windows 7 Kollade om den fanns med genom DISKPART och hittade en dold disk som hade volumenr 3 och stod PQSERVICE och efter 9G stog det Edited August 24, 2009 by CyphoX Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 Hittade det här : ALT+F10 or ALT+F11. Make sure D2D is enabled in BIOS. http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=320547 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CyphoX Posted August 24, 2009 Author Share Posted August 24, 2009 Hittade det här :ALT+F10 or ALT+F11. Make sure D2D is enabled in BIOS. http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=320547 Testade det och kom tilll start normaly och serdan repair your windows och den reparerar bara datorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adnerzzon Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 (edited) Testade det och kom tilll start normaly och serdan repair your windows och den reparerar bara datorn Kolla i manualen fr. sidan 78 ...om du inte orkar bläddra i den se nedan -------------------------------------------------------------------------------------------- Note: Create a factory default image when you want to burn a bootable disc that contains your computer's entire operating system as it was delivered to you from the factory. If you wish to have a disc that will allow you to browse the contents and install selected drivers and applications, create an application backup image instead this disc will not be bootable. Restore and recovery The restore and recovery features allow you to restore or recover the system from a factory default image, from a user created image, or from previously created CD and DVD backups. You can also reinstall applications and drivers for your Acer system. 1 Press <Alt> + <F10> or select Acer eRecovery Management from the Empowering Technology toolbar to start Acer eRecovery Management. 2 Switch to the restore and recovery page by selecting the Restore button. 3 Select the backup point you would like to restore from. You can also choose to recover the system from a factory default image, recover from a previously created CD/DVD or reinstall applications and drivers. 4 Follow the instructions on screen to complete the process -------------------------------------------------------------------------------------------- /Anderzzon Edited August 24, 2009 by Adnerzzon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CyphoX Posted August 24, 2009 Author Share Posted August 24, 2009 testade med alt+f10 och det stog inget mer än /noexecute=option och sen står det Patition 3 och harddisk med siffror och bokstäver. längst ner står det Enter = submit och ESC = Cancel Testade med att ladda hem erecovery och försökte genom windows men gick inte utan datorn startas bara om.. Har inga recoveryskivor utan en recoveryhårddisk på 9,5GB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CyphoX Posted August 24, 2009 Author Share Posted August 24, 2009 om jag trycker F8 och tar repair så hittar jag den hårddisken och den är full med saker. Men om jag ska göra en recovery genom där så måste jag ha en IMG.fil som inte finns Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adnerzzon Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 (edited) om jag trycker F8 och tar repair så hittar jag den hårddisken och den är full med saker. Men om jag ska göra en recovery genom där så måste jag ha en IMG.fil som inte finns Lustigt att du inte kan återställa från just den där partitionen. Ser den ganska onödig då du inte kommer åt den via en tangentkombination utan att du måste göra en IMG fil själv för att komma åt återställningspartitionen. Detta bordet du egentligen gjort det första du gjorde när den var ny.... ----------------------------------------------------------------------------------------------- Create backup You can easily create full and fast (incremental) backup images of your system configuration to hard disk from the main Acer eRecovery Management screen. Note: Fast (incremental) Backup is only available after a Full Backup is made. 1 Press <Alt> + <F10> or select Acer eRecovery Management from the Empowering Technology toolbar to start Acer eRecovery Management. 2 In the Acer eRecovery Management window, select the type of backup you want to create using Full or Fast. ----------------------------------------------------------------------------------------------- Burn backup disc Using the Burn Disc page of Acer eRecovery Management, you can burn the factory default image, a user backup image, the current system configuration, or an application backup image to CD or DVD. 1 Press <Alt> + <F10> or select Acer eRecovery Management from the Empowering Technology toolbar to start Acer eRecovery Management. 2 Switch to the Burn Disc page by selecting the Burn Disc button. 3 Select the type of backup (factory default, user, current system, application) you would like to burn to disc. Choosing to burn a user backup will burn your most recently created backup image to disc. 4 Follow the instructions on screen to complete the process. ----------------------------------------------------------------------------------------------- /Anderzzon Edited August 24, 2009 by Adnerzzon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CyphoX Posted August 24, 2009 Author Share Posted August 24, 2009 Aaa vet det. Men det var min bror (som det står ovan) som bestämde sig för att installera om för att den började bli seg men han tänkte inte på att han kunde göra en recover. Men jag har kommit åt recoverdisken nu genom att gå in i DISKPART och aktivera den så att den hamnar på den här datorn, och nu kopierar jag över allt på usb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CyphoX Posted August 24, 2009 Author Share Posted August 24, 2009 för den som är nyfiken på hur jag gjorde för en nybörjare som jag när det gäller diskpart så gjorde jag såhär: Diskpart list disk select disk 0 list partition select partition 1 active assign exit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CyphoX Posted August 24, 2009 Author Share Posted August 24, 2009 gjorde andra konstiga saker med som kanske inte ska vara med. Skrev recover i mellan med innan jag assigna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adnerzzon Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 Aaa vet det. Men det var min bror (som det står ovan) som bestämde sig för att installera om för att den började bli seg men han tänkte inte på att han kunde göra en recover. Men jag har kommit åt recoverdisken nu genom att gå in i DISKPART och aktivera den så att den hamnar på den här datorn, och nu kopierar jag över allt på usb Ok, går det göra USB minnet bootbart? Annars är det en onödig procedur. Låt partitionen vara (TA EJ BORT),och gör skivor i stället etc. /Anderzzon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CyphoX Posted August 24, 2009 Author Share Posted August 24, 2009 tar inte bort den partitionen men jag ville vara på den säkra sidan att innehållet i den inte skulle försvinna.. Jag gjort usbminnet bootbar från en guid här på forumet och sen kopierade jag in sakerna och efter det starta jag om dator och tryckte på f12 för att boota från ett annat sätt och är nu igång med recovery.. ska se nu om detta funkade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adnerzzon Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 för den som är nyfiken på hur jag gjorde för en nybörjare som jag när det gäller diskpart så gjorde jag såhär:Diskpart list disk select disk 0 list partition select partition 1 active assign exit Så där skall du inte behöva göra tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adnerzzon Posted August 24, 2009 Share Posted August 24, 2009 (edited) tar inte bort den partitionen men jag ville vara på den säkra sidan att innehållet i den inte skulle försvinna..Jag gjort usbminnet bootbar från en guid här på forumet och sen kopierade jag in sakerna och efter det starta jag om dator och tryckte på f12 för att boota från ett annat sätt och är nu igång med recovery.. ska se nu om detta funkade bra...skriv gärna om det funkade. Hur snabbt det gick via USB't etc. Edited August 24, 2009 by Adnerzzon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CyphoX Posted August 24, 2009 Author Share Posted August 24, 2009 att göra en recovery genom USB tog ca 40 min men var dock inte klar. för när alla filer hade kopierats så ville dator startas om. efter det var jag tvungen att koppla ur usbn annars hade jag inte kommit vidare för att göra de sista inställningarna innan jag är helt inne i windows . Det gick dock inte eftersom att jag försökte få usbn på bootning igen innan windows bootlogga kom fram. Men när jag väl var förbi bootloggan så ville inte installationen fortsätta. Ska försöka hitta en lösning på detta imorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adnerzzon Posted August 25, 2009 Share Posted August 25, 2009 (edited) att göra en recovery genom USB tog ca 40 min men var dock inte klar. för när alla filer hade kopierats så ville dator startas om. efter det var jag tvungen att koppla ur usbn annars hade jag inte kommit vidare för att göra de sista inställningarna innan jag är helt inne i windows . Det gick dock inte eftersom att jag försökte få usbn på bootning igen innan windows bootlogga kom fram. Men när jag väl var förbi bootloggan så ville inte installationen fortsätta. Ska försöka hitta en lösning på detta imorn Ajdå... Provade du att ha kvar USB stickan? Vad är det för inställningar du annars inte kommer åt om du har den ikopplad? Prova använda en skiva och följ anvisningarna i inlägg #12. /Anderzzon Edited August 25, 2009 by Adnerzzon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCfreak Posted August 25, 2009 Share Posted August 25, 2009 (edited) Testa att ladda ner denna (är på engelska iofs men de kan funka) Windows Vista Recovery (ENG) Hittar ingen på svenska och ja har pratat med Fujitsu om detta och de verkar som det inte finns. Skulle fixa en kompis bärbara Fujitsu. Lycka till Edited August 25, 2009 by PCfreak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
poan Posted August 25, 2009 Share Posted August 25, 2009 (edited) Hej Såhär gjorde jag (kan ha missat någon detalj då det är ett tag sedan): Jag använder Paragon 9, Disk image tror jag att den heter, recoveryskivan (du kan säkert hitta en trialversion, installera och gör en recoveryskiva.). Bota med denna. Via ett av alternativen (det nedersta) vid första fönstret, ber du programvaran att hitta operativsystem på disken "Find OSes on hard disk". Den hittar då WinPE på recoverypartition. Sedan är det bara att fortsätta. Tyvärr kan jag inte ge mer detaljer, utan att testa igen. Detta fungerade utmärkt på en HP, i en liknande situation. Ut med vista och in med XP. (och sedan in med Vista uppgradering som dual boot). P-O Edited August 25, 2009 by poan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts