Gå till innehåll

Internet Explorer startar inte


bornor

Recommended Posts

Hej,

Jag har installerat Internet explorer 8 och installerat det på en maskin med Windows XP Home SP3 och med alla

uppdateringar installerade. Installationen gick bra, men IE8 startar inte. Det händer ingenting när jag klickar på ikonen eller en länk. Det

kommer inte upp något felmeddelande.

Datorn är en HP pavilion med AMD-processor och 4 gb internminne.

Efter avinstallation så fungerar IE7.

Vad kan det vara?

Tacksam för tips / bornor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej bornor!

Otur att det inte vill funka..

Skulle vara intressant & veta om där finns något annat program som ligger och stör IE.

Tänker lite på skyddsprogram och liknande.

I annat fall så lutar problematiken åt Windows handhavande av "hyperlänkar" och Hyper Text Transfer Protocollet "http" i hur datorn behandlar dessa länkar.

Gör så här; Öppna utforskaren -> I menyn, Verktyg-> Mappalternativ-> Fliken Filtyper.

Bläddra ner till URL: Hyper Text Transfer Protocol och markera denna rad.

Därefter klickar du på Avancerat lite längre ner.

På redigera filtyp ska nu synas en IE ikon till vänster.

Markera nu raden Open och klicka därefter på högra knappen redigera (finns där ingen rad med Open så klicka på knappen ny istället för att göra den raden.)

På redigera åtgärd; ska finnas "open" på raden Åtgärd högst upp.

Nästa rad; Program för att utföra åtgärden, där ska stå följande-> "C:\Program\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE" -nohome

(Eller ange den plats där Internet Explorer finns installerad på din dator)

Kryssa för "Använd DDE"

På raden DDE meddelande skriver du följande-> "%1",,-1,0,,,,

Raden program -> IExplore

Raden Ämne-> WWW_OpenURL

Hoppas att det nu vill fungera bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej bornor!

Otur att det inte vill funka..

Skulle vara intressant & veta om där finns något annat program som ligger och stör IE.

Tänker lite på skyddsprogram och liknande.

I annat fall så lutar problematiken åt Windows handhavande av "hyperlänkar" och Hyper Text Transfer Protocollet "http" i hur datorn behandlar dessa länkar.

Gör så här; Öppna utforskaren -> I menyn, Verktyg-> Mappalternativ-> Fliken Filtyper.

Bläddra ner till URL: Hyper Text Transfer Protocol och markera denna rad.

Därefter klickar du på Avancerat lite längre ner.

På redigera filtyp ska nu synas en IE ikon till vänster.

Markera nu raden Open och klicka därefter på högra knappen redigera (finns där ingen rad med Open så klicka på knappen ny istället för att göra den raden.)

På redigera åtgärd; ska finnas "open" på raden Åtgärd högst upp.

Nästa rad; Program för att utföra åtgärden, där ska stå följande-> "C:\Program\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE" -nohome

(Eller ange den plats där Internet Explorer finns installerad på din dator)

Kryssa för "Använd DDE"

På raden DDE meddelande skriver du följande-> "%1",,-1,0,,,,

Raden program -> IExplore

Raden Ämne-> WWW_OpenURL

Hoppas att det nu vill fungera bättre!

Hej Opptokoppter,

Tack för Din fina instruktion. Jag följde den till punkt och pricka och konstaterade att det inställningar Du föreslog redan finns på plats.

Det blev ingen förändring. Avinstallation och "sjuan" är tillbaka och fungerar.

Jag har ikväll installerat/avinstallerat 8:an tre gånger men ingen lycka någon gång. Har Du möjligen någon annan tankegång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Opptokoppter,

Tack för Din fina instruktion. Jag följde den till punkt och pricka och konstaterade att det inställningar Du föreslog redan finns på plats.

Det blev ingen förändring. Avinstallation och "sjuan" är tillbaka och fungerar.

Jag har ikväll installerat/avinstallerat 8:an tre gånger men ingen lycka någon gång. Har Du möjligen någon annan tankegång?

Hej!

Kul att du gillade den Tack!

Låter i såfall som det rör sig om något inne i registret som stoppar IE8.

Väldigt mystiskt..Har du provat & köra en runda med t.ex Ccleaner innan IE8 installeras?

Tänker då på Ccleaners register städning som kan ta bort onödiga nycklar som inte behövs.

I annat fall så är det nog ingrepp i registret som de lutar mot och försöka återställa och eller kopiera vissa nycklar ifrån IE7 över till IE8.

Men vilka nycklar eller hur detta görs vet jag inte just nu..vi får forska vidare..

Föresten, stämde installationsmappen för IE8 på datorn med den mapp som fanns angiven i acossiationen?

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kul att du gillade den Tack!

Låter i såfall som det rör sig om något inne i registret som stoppar IE8.

Väldigt mystiskt..Har du provat & köra en runda med t.ex Ccleaner innan IE8 installeras?

Tänker då på Ccleaners register städning som kan ta bort onödiga nycklar som inte behövs.

I annat fall så är det nog ingrepp i registret som de lutar mot och försöka återställa och eller kopiera vissa nycklar ifrån IE7 över till IE8.

Men vilka nycklar eller hur detta görs vet jag inte just nu..vi får forska vidare..

Föresten, stämde installationsmappen för IE8 på datorn med den mapp som fanns angiven i acossiationen?

Hej Opptokoppter,

Jag har kört en runda till och rensat med Ccleaner både före och efter installation av IE8, men tyvärr det hjälpte

inte. Nu ger jag upp för ikväll. Har Du något mer tips är så vore jag tacksam. Så nu igen tillbaka till IE7.

Ha en bra kväll /bornor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta i avdelningen Systemlogg. Jag har fått felmeddelandet

Tjänsten Windows Service Pack Installer update service är beroende av tjänsten Security Accounts Manager. Den sistnämnda kunde inte starta på grund av följande fel:

Tjänsten kan inte startas. Anledningen är antingen att tjänsten är spärrad eller att inga aktiva enheter är associerade med den.

Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Jag startade dessa tjänster, och kunde sedan använda IE8 i den datorn.

Vet inte om det är avgörande, men tidigare hade jag tagit bort mappen ServicePackFiles, som jag tillfälligt lade tillbaka.

Nu fungerar 8:an, mappen är åter borttagen, och tjänsten Windows Service Pack Installer update service försvann av sig själv…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk vad det hade kunnat underlätta om IE8 hade kunnat installeras som vilket annat program som helst, utan att behöva gå omvägen via Windows uppdateringar.

Då hade ju inte detta fel behövt inträffa med "tjänsterna"

Kan bara säga..De är beklagligt & krånglar till mycket helt i onödan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk vad det hade kunnat underlätta om IE8 hade kunnat installeras som vilket annat program som helst, utan att behöva gå omvägen via Windows uppdateringar.

Det kan man!

http://www.microsoft.com/downloads/details...;DisplayLang=sv

http://www.microsoft.com/downloads/details...;DisplayLang=sv

http://www.microsoft.com/downloads/details...;DisplayLang=sv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig gjorde det dock ingen skillnad om IE8 installerades som uppdatering från WU, eller med det nedladdade installationsprogrammet.

Något som däremot har gjort skillnad i flera datorer är uppdateringen KB905474, som kan hindra WU att fungera. Att köra wgasetup.exe (Installation av Windows Genuine Advantage – Meddelande) manuellt har då varit lösningen. Ett av de onödiga problem Microsoft har byggt in i sitt system… De tycker visst om att besvära användarna. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var likadant för mig tidigare i våras då jag själv skulle installera IE8.

Provade också med båda, första försöket gjordes med en direktinstallation som jag laddade ner.

Vid de tillfället visste jag inget om att Adobe Reader var känt för att hindra IE8 installationer.

Blev framförallt irriterad över Setupens långsamhet och att den var tvungen att genomgå så många moment.

Genomsökning av skadlig programvara, programmet skulle uppdateras och programinstallationen skulle förberedas mm. Sedan när man väntat flera minuter så avbryts allting och datorn måste startas om och felrapport avläggas.

Jag vet inte hur många rundor som gjordes innan jag fick det till att lyckas och av en tillfällighet så provade jag att avinstallera Adobe Reader tillsammans med hög andra program och därefter råkade allt fungera till slut.

Vet inte hur det ser ut just nu ifråga om information ifrån Microsoft om IE8's inkompatibilitets problem med Adobe Reader, men tidigare så fanns ingen info om felet. Tycker en sådan program test innan man släpper en produkt på marknaden är under all kritik och speciellt då de handlar om ett så välkänt program som Adobe Reader.

Då ska man gå ut med information om detta i installationsprogrammet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Jag avinstallerade alla insticksprogram samt Acrobat, kört Ccleaner mm. Körde Ie8 installation från nedladdad fil men tyärr vill inte

IE8 starta nu heller. Vid avinstaqllation så fungera sjuan igen. Tack alla för inspirerande tips och hjälp men snart kanske någon

kommer på något. Det finns inget i systemloggen som ser mystiskt ut som kan ha med Internet Explorer att göra, vad jag kan se.

Ha det gott alla / bornor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Jag avinstallerade alla insticksprogram samt Acrobat, kört Ccleaner mm. Körde Ie8 installation från nedladdad fil men tyärr vill inte

IE8 starta nu heller. Vid avinstaqllation så fungera sjuan igen. Tack alla för inspirerande tips och hjälp men snart kanske någon

kommer på något. Det finns inget i systemloggen som ser mystiskt ut som kan ha med Internet Explorer att göra, vad jag kan se.

Ha det gott alla / bornor

Borde gå att felanmäla till Microsoft, fast jag vet inte om de hat support på IE...

Jag gjorde en felanmälan ang. Windows Live Messenger inloggningsproblem häromdagen och jag fick svar dagen efter, efter ytterligare ett mail så löste de problemet!

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde gå att felanmäla till Microsoft, fast jag vet inte om de hat support på IE...

Jag gjorde en felanmälan ang. Windows Live Messenger inloggningsproblem häromdagen och jag fick svar dagen efter, efter ytterligare ett mail så löste de problemet!

/Sir_N

Jag har anmält till Microsoft strax efter jag startade denna "tråd". Men har ännu, efter 1,5 dygn inte hört något. Jag återkommer om jag får besked.

Hälsningar / bornor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Nu har det gått några dagar och jag har inte hört något från MS. Men jag "löste" det på mitt sätt. Här kommer en ganska lång

"lösning" från mig om ni orkar läsa.

1. Ja installerade Win XP pro med sp3 intregrerat på "slavdisken" med IE6

2. Installerade sedan IE8, och IE 8 fungerade.

3. På HP:s hemsida hämtade jag alla drivrutiner och program för min pc mm

4. IE 8 fungerar fortfarande

5. Kör sedan Win update och installerar allt.

6. IE8 fungerar och fungerar fortfarande.

Min misstanke gick till IE7.

Jag gjorde en "rescue restore" med leverad Win xp home (sp2) med IE6

Sedan följande:

1. Installerar IE 8 och det fungerar

2. Installerar genom WU och Hp Update allt som finns

3. Det fungerar.

Min slutsats blir att IE7 tillsammans med HP och AMD för att uppdatera till IE8 inte samspelar

Det har tagit ca totalt 20 timmar att konstatera detta fördelat på några kvällar.

Om någon kan vara behjälplig av detta så var så god och tack till er som försökt hjälpa mig

Jag har nu lokaliserat felkällan. Det är System Mechnic Pro 9 som "spärrar" IE8.

När jag finner lösningen återkommer jag /bornor

Redigerad av bornor
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...