Gå till innehåll

Akuthjälp! Full lokal disk C:


VladAr

Recommended Posts

ASUS eeePC, 1 år gammal, hårddisk 12GB SSD, OS XP Home Edition, Version 5.1.2600 SP3.

Två användare (jag administrator).

C: ledigt utrymme 103MB av totalstorlek 3,72GB.

D: ledigt utrymme 6,47GB av totalstorlek 7,50GB.

Senaste månaden har automatiska uppdateringar installerats nästan dagligen. Datorn har dagligen varnat för brist på utrymme på disk C:. Med "Diskrensningen" har jag i början klarat hålla ledigt utrymme runt 225MB. Det har dagligen succesivt minskat med växande datortröghet för att senaste dagar ligga runt 100MB tack vare "Diskrensning" varje kvart under arbetet med datorn för att inte hamna under 100MB, dvs behålla dator-tröghet vid "smärtgränsen".

Har inte kört d-fragmentering senaste månaden.

Har kört WinDirStat som visade att de enda tunga delarna på disken C: är OS-program. Undrar om följande program får flyttas till disk D: och hur?

Microsoft.NET Framework 1.1

Microsoft.NET Framework 2.0 SP2..................183MB.

Microsoft.NET Framework 3.0 SP2..................179MB.

Microsoft.NET Framework 3.5 SP1....................29MB.

Microsoft Office Power Point Viewer 2007..........62MB.

Och om filmappar i Documents and settings, min på 9,75MB och medanvändarens på 1,0MB får flyttas till disk D: och hur?

Tacksam för utförliga instruktioner etersom mina datakunskaper är begränsade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle nog råda att först köra en runda med CCleaner (www.ccleaner.com) ladda ner och installera, du kan välja att kryssa i alla alternetiv där fast skippa att rensa ledigt utrymme och välj starta städning.

Detta skulle möjligtvis kunna avhjälpa den värsta krisen.

Sedan kan du även köra med program 1. härifrån http://www.raymond.cc/blog/archives/2008/1...ard-disk-space/ för att ta bort backuper efter windows uppdateringar som du inte behöver.

Ang. defragmentering så behöver inte SSD diskar defragmenteras. Detta ger ingen prestandaökning på dessa, men enligt vissa ger det även en förkortad livslängd på disken.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle nog råda att först köra en runda med CCleaner (www.ccleaner.com)...

Har kört CCleaner enl. förslaget ovan. Den gav drygt 6MB. Tack!

Har märkt att i Diskrensningen är "Temporära filer" ej automatiskt förbockade. Det var de i CCleaner. Det är förklaringen att de ca 6MB missades med Diskrensningen. Å andra sidan kan viktiga filer försvinna om man inte kollar noga, eller?

Sedan kan du även köra med program 1. härifrån http://www.raymond.cc/blog/archives/2008/1...ard-disk-space/...

Skall försöka hinna med "www.raymond...." idag.

Ang. defragmentering så behöver inte SSD diskar defragmenteras...

Tack för tipset. Skall inte göra fler.

Skall försöka idag hinna med flytten av filmapparna enl. förslaget. Tack för tipset!

Har du testat med att ta bort Systemåterställningar i Diskrensnig? Kanske kan hjälpa då endaste den senaste blir kvar då.

Skall försöka idag hinna med att ta bort Systemåterställningar i Diskrensnig enl. förslaget. Tack för tipset!

Utöver tidigare tips, kan du inte göra C partitionen lite större?

Skall försöka göra C portionen lite större men måste läsa på om den så jag inte gör saken värre. Tack för tipset!

Behöver du .Net Framework, d.v.s. använder du något program som kräver det för att fungera? Om inte, är det bara att avinstallera.

Fick ta bort .NET Framework 1.1, som gav 92MB. Men .NET Framework 2.0 SP2 (183MB) fick jag inte ta bort pga att min MSN Messinger behöver den.

Försökte inte röra 3.0 SP2 och 3.5 SP1 för de hänger ihop med 2.0 SP2 som efterkommande uppdateringar (förmodar jag). Tack för tipset!

Just nu "andas" min ASUS Eee901 friare med nuvunna lediga (totalt 211MB) utrymmet på C:.

Hoppas kvarvarande åtgärder enl. ovan kan ge den minst lika mycket. Tack för er tid och vänlighet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...