Gå till innehåll

Spotify - gratisversionen


Recommended Posts

Hej.

Det brukar gå fort i datorvärlden.

Det tog ju inte speciellt lång tid innan det kom fram program för att spara strömmad video.

Nu finns det både plug-in till Firefox och ett antal program för att göra detta.

Därför undrar jag om någon hittat eller hört något om programvara - gratis om det finns - för att ladda ned

ogg-filerna från Spotifys gratisversion ännu?

Tack på förhand.

Hälsningar

zenTAO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns ett program i början av året, Februari-Mars som man kunde spara spotify låtar men men vad jag hört så fungerar detta inte längre..

Spotify -ify + det engelska ordet för att spara :):P

http://translate.google.se/translate_t?pre...istory_state0=#

och så googlar du det ordet (utan mellanslag).

((vill inte ha problem med administratörer eller annat därav den lilla rebusen :P)

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns program som spelar in direkt från ljudkortet... enda sättet att spara strömmar från Spotify. Det är dock inte tanken med Spotify, och troligen inte tillåtet. Ett direkt hot mot liknande tjänster, då det betraktas som Piratverksamhet... och därmed kan få innehållsleverantörerna att säga stopp!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är säkert inte tillåtet eftersom vi har en fildelningslag som förbjuder vidare distribution av upphovsrätt skyddat material. Lustigt nog så har man uppenbarligen inte någonsin klarat av att skydda sig mot tecknikens utveckling.

Tänk bara hur det var förr med kassetbandspelare där det var helt fritt fram att spela in låtar & allt möjligt ifrån radion ner på kasset..samma tillvägagångssätt erbjuder denna typen utav tjänster som strömmas på nätet.

Allt som behövs är programvara som kan spela in musiken som spelas upp på datorn eller i annan hårdvara.

Vill man komma till rätta med det här så kommer man säkert att dra in dessa fria tjänster, men om det då ska få finnas någon rättvisa tycker jag man borde tvätta ren all dubbelmoral och även dra in alla radiosändningar också som sänds ut överallt i radioapparater, bilstereos och knäcklurar. Hur mycket upphovsrättsskyddat material spelas det inte där dagarna i ända? Fildelningslagen är ett enda stort hyckleri där man bara inriktar sig på Internet och datorer.

Tramsigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns program som spelar in direkt från ljudkortet... enda sättet att spara strömmar från Spotify. Det är dock inte tanken med Spotify, och troligen inte tillåtet. Ett direkt hot mot liknande tjänster, då det betraktas som Piratverksamhet... och därmed kan få innehållsleverantörerna att säga stopp!

Påminner mig om när man kunde spela in på kassettband från radio. Var det tillåtet egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påminner mig om när man kunde spela in på kassettband från radio. Var det tillåtet egentligen?

Jepp, det var faktiskt tillåtet, för eget bruk, jag tror även att man fick dela med sig till en kompis. Om jag inte missminner mig så var det för att kvaliteten försämrades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, det var faktiskt tillåtet, för eget bruk, jag tror även att man fick dela med sig till en kompis. Om jag inte missminner mig så var det för att kvaliteten försämrades.

Ah, OK. Frågan är ju då om det är tillåtet med dagens strömmande musik över Internet... i sak borde det ju inte vara någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påminner mig om när man kunde spela in på kassettband från radio. Var det tillåtet egentligen?

Det var exakt samma klagolåtar och lobbying från mediaindustrin då som nu. Dom var ju närmast på väg att gå under då också...! :rolleyes:

Det hela mynnade ut i den s.k kasettskatten, vilken gjorde det lagligt att spela in t.ex musik för eget bruk... och faktiskt också att ge bort (läs dela). Det var naturligtvis förbjudet att använda inspelningarna i kommersiellt syfte.

Man har nu utökat "kasettskatten" till att gälla även CD/DVD-skivor och HDD, Flashminnen m.m...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Jag ställde frågan eftersom - om jag är rätt underrättad - det tydligen går att spara musiken

(eller åtminstone upp till en viss mängd per månad) om man

har betalversionen. I så fall finns redan ju tekniken för den tjänsten.

För övrigt är det ganska självklart att det finns olika synpunkter på

om det i så fall blir "piratverksamhet" eller inte. Väljer dock att inte debattera här om den frågan.

zentao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...