Gå till innehåll

XP installer om sig


HawkEye

Recommended Posts

I går när jag satte på datorn "krävde" den ominstallation till originalverionen av XP som jag har i mitt hem pc paket. Jag fick välja språk acceptera licensavtal etc. Något annat alternativ fanns inte! Detta har medfört förluster av filer samt ominstallation av en hel del program. Till exempel, Norton till 2009 eftersom 2006 är förinstallerat i mitt hem pc paket. HP supporten, som ingår i mitt pc paket, hade inte hör talas om detta problem tidigare vad gäller XP. Har man Vista, fick jag veta, kan man under vissa omständigheter råka ut för en liknande historia.

Således är det någon annan som råkat ut för samma XP problem som jag?

Jag kan även nämna en annan omständighet som kanske inte har med saken att göra, men "here goes nothing". Problemet uppstod dagen efter att jag installerade Windows Live Messenger. Det som kan nämnas här är att jag redan har Windows Messanger sedan tidigare i mitt pc paket, men när jag installerat Windows Live Messenger existerade båda versionerna sida vid sida. Normalt brukar väl en ny version skriva över den gamla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej HawkEye,

Jag heter Daniel och jobbar för den externa Symantec forum-supporten.

Om jag har uppfattat saken rätt hade du Windows XP på din bärbara HP-dator med Norton 2009. Du tvingades därefter installera om operativsystemet, varefter Norton 2006 installerades.

Det beror på att du har OEM-versionen av Norton. Eftersom det var den ursprungliga versionen installerades den på nytt när datorn återställdes.

Ta kontakt med HP och be om 2009-versionen. Om du har en giltig produktnyckel kan du istället köra LiveUpdate några gånger. Du blir då ombedd att uppgradera till den senaste versionen.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Daniel

Norton Forum Assist Team

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vissa avseenden så är det en sjuk värld vi lever i och speciellt vad gäller denna biten om vem som ska "vinna" striden om alla dessa datorer som står installerade och rullar på.

Å ena sidan så återfinns spionprogrammen och alla andra besläktade skadliga former, på den andra sidan hittas dem som vi t.o.m har betalat för att finnas i våra datorer helt medvetet till personligt skydd.

När man läser och ser vad som hände i detta fallet så börjar man fundera över hur pass influerade vissa av Antivirusbeskämparna har blivit av motparten i takt med allt detta har hållt på.

Personligen så står allt klart för mig att väldigt mycket på båda sidor handlar om att komma åt marknadsandelar och ekonomiska syften och ur den synvinklen så är bådas intentioner lika starka.

Antingen kan man få datorns innehåll förstört gratis eller så kan man få det förstört genom att t.o.m betala för skadegörelsen vilket verkar no sence

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vissa avseenden så är det en sjuk värld vi lever i och speciellt vad gäller denna biten om vem som ska "vinna" striden om alla dessa datorer som står installerade och rullar på.

Å ena sidan så återfinns spionprogrammen och alla andra besläktade skadliga former, på den andra sidan hittas dem som vi t.o.m har betalat för att finnas i våra datorer helt medvetet till personligt skydd.

När man läser och ser vad som hände i detta fallet så börjar man fundera över hur pass influerade vissa av Antivirusbeskämparna har blivit av motparten i takt med allt detta har hållt på.

Personligen så står allt klart för mig att väldigt mycket på båda sidor handlar om att komma åt marknadsandelar och ekonomiska syften och ur den synvinklen så är bådas intentioner lika starka.

Antingen kan man få datorns innehåll förstört gratis eller så kan man få det förstört genom att t.o.m betala för skadegörelsen vilket verkar no sence

Jag kanske missförstår dig, men det var inte Norton som tyckte att datorn skulle installeras om. Men du kanske syftade på något annat?

Om någon väsentlig Windows-fil har blivit skadad så att Windows inte kan starta så kan det i vissa fall komma upp meddelanden om att Windows behöver en reparationsinstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske missförstår dig, men det var inte Norton som tyckte att datorn skulle installeras om. Men du kanske syftade på något annat?

Om någon väsentlig Windows-fil har blivit skadad så att Windows inte kan starta så kan det i vissa fall komma upp meddelanden om att Windows behöver en reparationsinstallation.

Går naturligtvis att tolka en text på många olika vis..

Självklart så ska du själv inte ta åt dig av vad jag skrev tidigare i mitt inlägg i denna tråd.

Håller också med om att Windows självt i vissa kritiska situationer kan tvinga fram installation vid nästa omstart.

Chansen för att detta kan inträffa blir ju däremot något större i de fall där ett dominant Skyddspaket ingår eller finns integrerat i installationen på datorn som t.ex Norton och som därtill gör det hela mer komplicerat.

Citat:

Det beror på att du har OEM-versionen av Norton

Med vänliga hälsningar,

Daniel

Norton Forum Assist Team

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...