Gå till innehåll

Skicka filer via FTP / Bittorrent?


Recommended Posts

Jag tänkte skicka en film till en kompis via msn.

Detta visade sig ta evigheter,varför vet jag inte.

filmen är på 1.39 GB, i avi format.

Någon rekommenderade att skicka via FTP.

Kan någon förklara hur detta fungerar,är total nybörjare.

Är det det bästa sättet att skicka stora filer?

vilket ftp-program är isf bäst/enklast?

Sedan undrar jag om det är möjligt att skicka filen direkt till en mediaspelare hos en annan person?

Alltså från min dator till en mediaspelare, i detta fallet en Popcorn Hour.

Går det om man vet vilken IP-adress den har?

Måste ju vara mycket smidigare än att hålla på att släpa runt på usb-minnen och dvd skivor.

någon som vet?

Sedan undrar jag om det även går att dela med sig av filmen via bittorrent?

Går det att endast skicka torrent filen, eller måste man skicka hela avifilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej prova detta programmet

Jag har det och jag är nöjd med det...

http://www.rejetto.com/hfs/?f=dl

Här har du en guide hur det funkar som jag har gjort

Ok, verkar lite invecklat till att börja med.

Hört talas om Filezilla och FTP Surfer; någon som kan dessa?

Hur kommer man åt mediaservern man vill skicka till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen; var det detta jag frågade om?

Ja du frågade ju faktiskt om bästa sättet att skicka stora filer och PCGuiden tyckte det var bästa sättet.

Jag ställde själv en liknande fråga här på forumet för ett tag sedan http://www.alltomxp.se/forum/index.php?showtopic=18539 och fick tips om samma program av e-son. Var skeptisk i början men har använt det en hel del sedan dess. Det har varit jättesmidigt och maxar min uppkoppling till skillnad mot MSN som gick så långsamt att det ofta timeoutade.

Svar på en annan av dina frågor. Ja du kan göra torrents själv och skicka torrentfilen till din vän. Det finns t.ex http://www.mintorrent.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filer som skickas med msn måste ju gå genom deras servrar och vidare till mottagaren, inte direkt till mottagaren som är fallet med ftp. Varför msn funkar såhär är för att man annars skulle vara tvungen att öppna portar i sin router för att kunna använda msn vilket inte hade fungerat eftersom hela poängen med routern då faller eftersom bara en dator kan använda msn då. Direktanslutning är svinsnabb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smidigt, den kommer jag att använda mig av..

Varsågod. Fast med risk för att bli tjatig så tycker jag faktiskt du ska testa HFS som PCGuiden länkade till. Det är absolut inte krångligt även om det kan se så ut vid en snabb koll, jag var som sagt själv skeptisk men har ändrat åsikt. Såhär går det till i 4 enkla steg.

1. Jag högerklickar på filen jag vill skicka till någon i utforskaren och väljer Add to HFS.

HFS startar, en genväg till filen läggs till i HFS och en HTTP länk till filen kopieras automatiskt till "utklippsminnet".

2. Jag trycker CTRL+V i MSN för att klistra in HTTP länken till filen och skickar den till mottagaren.

3. Mottagaren klickar på länken i MSN och tankar ner filen via sin webbläsare.

4. När överföringen är klar brukar jag radera genvägen till filen i HFS och stänga av HFS.

Förutom det kan man om man vill låta HFS vara igång alltid och dela ut hur många filer man vill samt även tillåta folk att skicka grejer till dig. Då kan de när som helst surfa in på din IP och hämta/skicka saker utan att du behöver göra något alls. Jag har dock valt att bara ha det igång precis när jag behöver det.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...