Gå till innehåll

virtual box fundering


PCGuiden

Recommended Posts

Jag försökte installera en bra brandvägg (Armor eller Outpost) i Windows 7 i VirtualBox en gång och det fick Windows 7 att krascha totalt, annars så har jag inte stött på några problem. Jo, det finns en del skadliga program som inte fungerar i virtuella miljöer utan när de genom en kontroll märker att de körs virtuellt så avslutar de omedelbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick det bra att installera "Guest additions"?

Vad får du för upplösning och vilken upplösning vill du ha?

Hur försöker du ändra upplösningen?

Det är ju svårt att få exakt samma pixlar i gästsystemet som i det riktiga eftersom en del pixlar på bildskärmen går ju bort till ramen och menyer etc. Om du vill få bort mer av sådant så kolla kapitel 4.7 Seamless windows i manualen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia!

Finns ingen försämring på skrivbordsupplösningen med ett installerat OS i VMware Workstation, så här får nog gratisalternativen för virtuella maskiner, stryka lite på foten.

Får precis samma upplösning på skämen, oavsett jag kör Windows 7 eller XP eller något av de andra äldre OS.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia!

Finns ingen försämring på skrivbordsupplösningen med ett installerat OS i VMware Workstation, så här får nog gratisalternativen för virtuella maskiner, stryka lite på foten.

Nog tycker jag att det ser ut på deras demo att http://download3.vmware.com/demos/ws/ att gästsystemet inte går ända ut i hörnen på skärmen utan att man ser aktivitetslisten på båda systemen, vilket ju leder till att skrivbordsytan på gästsystemet har något färre pixlar än skrivbordsytan för värdsystemet. Jag har inte provat funktionen Seamless Windows i VirtualBox men det är mycket möjligt att det då inte blir någon som helst skillnad i hur stort själva programmets fönster kan vara maximalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte provat funktionen Seamless Windows i VirtualBox men det är mycket möjligt att det då inte blir någon som helst skillnad i hur stort själva programmets fönster kan vara maximalt.

Det finns möjlighet till helskärmsläge i Virtual Box, precis som i nya Virtual PC för Windows 7. Det fungerar på samma sätt som i fjärrskrivbord... dvs. det fyller ut skärmen på samma sätt som det ordinarie värdoperativet. Skiftar mellan operativen gör man via en liten "drop down-list"... dold eller fastnålad. Möjligen kan jag minnas fel vad gäller Virtual Box... kanhända man lämnade helskärmsläget via [Esc] där.

Någon skillnad i "bildkvallitet" förekommer inte heller, om allt är rätt installerat och konfat! Behöver man ändra upplösningen så görs det på samma sätt som i värdoperativet... högerklick på gäst-skrivbordet och leta reda på bildskärmsinställningarna!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia!

Vad får du det ifrån, att man ser aktivitetslisten på båda systemen i fullskämsmode. Jag kan aldrig se mitt ordnarie system när jag kör i fullskärmsmode. Varken på XP eller Windows 7 som gästsystem på min laptop med Vista Buisness och Workstation 6.5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte och tänker inte prova VMware Workstation så jag tänker inte uttala mig om vilken produkt som är enklast utan nöjer mig med att skriva att jag tycker att VirtualBox är enkel och suverän.

Men för att återvända till de problem som PCGuiden har så är det nödvändigt att installera drivrutinerna precis som när det gäller en vanlig Windows-installation. I VirtualBox är de samlade under namnet Guest additions.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WMware Workstation kostar pengar, dock finns en provversion som fungerar i 30 dagar. http://www.vmware.com/products/workstation/index.html

Men varför kan du inte installera Guest Additions i din virtuella XP? Vad händer?

Man behöver inte installera det från början utan tvärtom som ska man installera dem på nytt när det har kommit ut en ny version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför kan du inte installera Guest Additions i din virtuella XP? Vad händer?

Ingenting händer när jag trycker på knappen guest additions

Skall man göra detta innan man installerar gäst Op eller efter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...