Gå till innehåll

Windows 7 Fullversion


Lasse B

Recommended Posts

Processor, operativsystem och minne

Installerat operativsystem

Äkta Windows Vista® Home Premium med Service Pack 1 (32-bitars)

Processortyp

Intel® Pentium® processor T4200

2 GHz, 1 MB cacheminne (L2)

Standardminne

3072 MB

Minneslayout

(1 x 1024 MB + 1 x 2048 MB)

Maximalt minne

Stöder upp till 8 GB DDR2-minne

Interna diskenheter

Interna diskenheter

250 GB

Lagringsstyrenhet

SATA-hårddisk

Hårddiskhastighet

5400 rpm

Optisk enhetstyp

Lightscribe Super Multi DVD-brännare (+/-R +/-RW) med stöd för dubbla lager

Lightscribe

Skapa etiketter med silkscreen-kvalitet direkt från din PC med LightScribe: Det är bara att bränna, vända och bränna igen.

Systemegenskaper

Minneskortsenhet

Inbyggd 5-i-1 digital medieläsarer för Secure Digital-kort, MultiMedia-kort, Memory Stick, Memory Stick Pro eller xD Picture-kort

Nätverksgränssnitt

Integrerat 10/100/1000 Gigabit Ethernet LAN

Trådlös teknik

802.11 B/G WLAN. Mobil bredbandsanslutning till Internet med HSDPA-teknik

Trådlös funktion

Trådlös Bluetooth® -nätverksanslutning

Externa I/O-portar

3 USB 2.0, 1 HDMI-uttag, 1 eSata-uttag, 1 VGA-port, 1 RJ45 ethernet-uttag, 2 hörlursutgångar, 1 mikrofoningång, infraröd port med fjärrkontroll, kabeldockningsuttag

Expansionsplatser

En plats för ExpressCard/54 (stöder även ExpressCard/34)

Bildskärmsstorlek

14,1-tums WXGA High Definition BrightView bredbildsskärm

Bildskärmsupplösning

1280 x 800

Namn på grafikdelsystem

NVIDIA GeForce 9200M GS

Video-RAM

Upp till 1790 MB tillgängligt grafikminne totalt med 512 dedikerade MB

Kontrollpanel

HP Mediasmart-programvara för mediaspelare med dedikerade menykontroller, musik- och DVD-knappar

Webbkamera

HP Pavilion WebCam med inbyggd mikrofon

Fjärrkontroll

HP fjärrkontroll

Internt ljud

16-bitars Sound Blaster Pro-kompatibelt ljud

Högtalare och mikrofon

Altec Lansing®-högtalare

Tangentbord

101-tangenters kompatibelt tangentbord

Nätaggregatstyp

90 W AC-nätadapter

Pekdon

Styrplatta med strömbrytare och dedikerad vertikal och horisontell platta för rullning uppåt/nedåt, volymreglage, ljudavstängningsknappar, 1 snabbstartsknapp

Batterityp

6-cells litiumjonbatteri (Li-Ion)

Programvara

Programvara - Produktivitet och ekonomi

Microsoft® Works och Microsoft® Office Home och Student 2007 60-dagars provversion

Förinstallerad programvara

Microsoft® Internet Explorer; Windows Mail; Adobe® Reader

Drivrutin för optisk enhet

HP MediaSmart Suite ; Windows Media Player; Windows Photo Gallery; DVD Play; Windows Movie Maker, Windows DVD Maker ; Cyberlink DVD Suite; Windows Media Center

Medföljande program

Återställningspartition (med möjlighet att återställa system, tillämpningar och drivrutiner separat); Valfri omallokering av återställningspartition; Verktyg för framställning av återställnings-CD/DVD; Symantec Norton Internet Security 2009 (60 dagars realtidsuppdateringar); Hjälp och support för notebook-datorer

Mått/vikt/garanti

Produktens vikt

2,35 kg

Vikt inklusive emballage

3,98 kg

Produktens yttermått (B x D x H)

33,4 cm (L) x 24,0 cm (B) x 3,4 cm (min H)/ 4,0 cm (max H)

Emballagets yttermått (B x D x H)

385 x 160 x 345 mm

Garanti

1 år, inlämning, material och arbetskostnad

Begränsad garantitäckning och undantag

Du kan utöka garantin för produkten och skydda den mot skador till följd av olyckshändelser i upp till 3 år; kontakta din HP-återförsäljare om du vill ha mer information.

Snabbfakta

Modell Huvudfunktioner

HP Pavilion dv4-1210eo Entertainment Notebook PC (FZ254EA)

Äkta Windows Vista® Home Premium med Service Pack 1 (32-bitars)

Intel® Pentium® processor T4200

2 GHz

3072 MB

250 GB

Lightscribe Super Multi DVD-brännare (+/-R +/-RW) med stöd för dubbla lager

6-cells litiumjonbatteri (Li-Ion)

33,4 cm (L) x 24,0 cm (B) x 3,4 cm (min H)/ 4,0 cm (max H)

802.11 B/G WLAN. Mobil bredbandsanslutning till Internet med HSDPA-teknik

2,35 kg

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade detta på forumet:

"Om du behöver ta reda på om din processor är 32-bitars (x86) eller 64-bitars (x64) kan du köra kommandot för Systeminformation. Detta gör du genom att gå till Start > Kör och skriva "msinfo32.exe" och trycka OK. Kolla sedan vad det står till höger i kategorin "Datortyp" eller "Processor", där det framgår vilken processortyp du har som därmed avgör om du kan köra exempelvis Windows XP x64 eller Vista x64"

...och du... att ställa frågor är ju det hela konceptet går ut på... :)

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade detta på forumet:

"Om du behöver ta reda på om din processor är 32-bitars (x86) eller 64-bitars (x64) kan du köra kommandot för Systeminformation. Detta gör du genom att gå till Start > Kör och skriva "msinfo32.exe" och trycka OK. Kolla sedan vad det står till höger i kategorin "Datortyp" eller "Processor", där det framgår vilken processortyp du har som därmed avgör om du kan köra exempelvis Windows XP x64 eller Vista x64"

...och du... att ställa frågor är ju det hela konceptet går ut på... :)

Mange

Det stor x86-baced PC

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har personligen inte så stor erfarenhet av den jämförelsen... En fördel är att du kan ha betydligt mer RAM i ett x64 bitars system. För ett x86 (32 bitars) är det 3 gb (drygt) som adresseras av windows. I ett x64 är det mer eller mindre moderkortet som sätter begränsningarna. Det är lite olika vilken version av Windows 7 man använder... men max ligger väl på 192 gb vad operativets begränsingar gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har personligen inte så stor erfarenhet av den jämförelsen... En fördel är att du kan ha betydligt mer RAM i ett x64 bitars system. För ett x86 (32 bitars) är det 3 gb (drygt) som adresseras av windows. I ett x64 är det mer eller mindre moderkortet som sätter begränsningarna. Det är lite olika vilken version av Windows 7 man använder... men max ligger väl på 192 gb vad operativets begränsingar gäller.

Min dator är bara ca 6 månader gammal, det kan välan vara värt att uppgradera ( Fullversion ) den istället för att köpa ny ??

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm Mannemans tips. Du får inte fram vad för arkitektur din cpu har med systeminformationen.

Kolla här: http://ark.intel.com/Product.aspx?id=37251

Det är en 64-bitars....inget annat.

Se där... Du har rätt.

Jag sökte på forumet och såg ingen anledning att leta vidare efter att ha läst den artikeln.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag som novis svårt att tyda artikeln, länken, ger den info att det går att köra med 64 bit ??

LB

Din processor är 64-bitar enligt den här länken.

När du köper en fullversion så kommer du att få med en skiva vardera för 32-bitars och 64-bitars version av Windows 7. Det finns några saker som ännu inte är lika väl utvecklat i 64-bitars som i 32-bitars - tänk din favoritwebbläsare och e-postprogram men 32-bitarsprogram fungerar också i Windows 7 x64 så det är ingen fara. De som ännu inte finns i 64-bitars kommer nog ganska snart och vid det tillfället kan man ju byta upp sig.

Eftersom du har en så ny dator och andra på forumet har sagt att du kan köra 64-bitars operativ så är det inte svårare att instellar den versionen av Windows 7 än 32-bitar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din processor är 64-bitar enligt den här länken.

När du köper en fullversion så kommer du att få med en skiva vardera för 32-bitars och 64-bitars version av Windows 7. Det finns några saker som ännu inte är lika väl utvecklat i 64-bitars som i 32-bitars - tänk din favoritwebbläsare och e-postprogram men 32-bitarsprogram fungerar också i Windows 7 x64 så det är ingen fara. De som ännu inte finns i 64-bitars kommer nog ganska snart och vid det tillfället kan man ju byta upp sig.

Eftersom du har en så ny dator och andra på forumet har sagt att du kan köra 64-bitars operativ så är det inte svårare att instellar den versionen av Windows 7 än 32-bitar.

Sista frågan, nu andvänder jag inte så många program, det som jag mest andvänder är ju

CCleaner, Adobe Reader, Office Student 2007, hoppas att dom fungerar.

Om man skulle uppleva det som problematiskt, kan man välan ominstalera till 32 bit, och vid senare tillfälle när programmen är kompatibla med Windows 7, ominstalera igen till 64 bit ? Det är välan bara att köra in skivan.

Innan man instalerar får man välan gå till doktorn, och be om morfin.

Skämt och sido, skojade bara.

Ha en bra kväll.

LB

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att 64-BIT kan ha betydligt mer RAM än 32-BIT är egentligen bara i teorin. Det finns t ex inga moderkort med tillräkligt många minnes modul platser eller ens moduler tillräkligt stora nog för ens vara närheten av vad 64-BIT i teorin kan ha.

Det finns alltså ingen större vits med 64-BIT annat än om du vill ha mer än 4GB, 8GB eller kanske 16GB. Har du inget behov av att ha mer än 4GB så är annars 32-BIT att föredra då det stöds av så gott som de flesta programvarorna ute på marknaden. Programvaror med stöd för 64-BIT finns gott om idag också men dock inte lika mycket stöd som för 32-BIT ändå.

Arbetar du tex mycket med video redigeringar så kan det vara en idé att byta till 64-BIT då du åtminstone kan ha lite mer än 4GB RAM förutsatt att ditt moderkort kan hantera eller har tillräkligt många kortplatser för RAM modulerna.

För ett tag sedan köpte jag minnen så jag kunde ha 8GB och bytte till 64-BITmen upplevde aldrig att det blev något speciell mycket mer drag i så jag byte tillbaka och kör fortfarande med 32-BIT med 4GB RAM på Vista dator. Största anledning till det var väl egentligen bara att en del av programmen jag använder inte hade stöd för 64-BIT och ändå inte hade något direkt behov av mer än 4GB RAM.

Redigerad av Stim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att 64-BIT kan ha betydligt mer RAM än 32-BIT är egentligen bara i teorin. Det finns t ex inga moderkort med tillräkligt många minnes modul platser eller ens moduler tillräkligt stora nog för ens vara närheten av vad 64-BIT i teorin kan ha.

Det finns alltså ingen större vits med 64-BIT annat än om du vill ha mer än 4GB, 8GB eller kanske 16GB. Har du inget behov av att ha mer än 4GB så är annars 32-BIT att föredra då det stöds av så gott som de flesta programvarorna ute på marknaden. Programvaror med stöd för 64-BIT finns gott om idag också men dock inte lika mycket stöd som för 32-BIT ändå.

Arbetar du tex mycket med video redigeringar så kan det vara en idé att byta till 64-BIT då du åtminstone kan ha lite mer än 4GB RAM förutsatt att ditt moderkort kan hantera eller har tillräkligt många kortplatser för RAM modulerna.

För ett tag sedan köpte jag minnen så jag kunde ha 8GB och bytte till 64-BITmen upplevde aldrig att det blev något speciell mycket mer drag i så jag byte tillbaka och kör fortfarande med 32-BIT med 4GB RAM på Vista dator. Största anledning till det var väl egentligen bara att en del av programmen jag använder inte hade stöd för 64-BIT och ändå inte hade något direkt behov av mer än 4GB RAM.

Tackar, då avslutar jag detta.

Jag är bara en normalandvändare, så vi får se.

Tack för ett bra svar.

Ha en bra kväll.

Lasse B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista frågan, nu andvänder jag inte så många program, det som jag mest andvänder är ju

CCleaner, Adobe Reader, Office Student 2007, hoppas att dom fungerar.

Om man skulle uppleva det som problematiskt, kan man välan ominstalera till 32 bit, och vid senare tillfälle när programmen är kompatibla med Windows 7, ominstalera igen till 64 bit ? Det är välan bara att köra in skivan.

1. Jag använder också dessa program Adobe Reader 9.2, CCleaner, och både Office 2003 Studentutgåvan och Office 2007 studentutgåvan.

2. INGA problem att använda dom i Windows 7. Det är klart att dessa program KOMMER att anpassas till Windows 7 - Office 2010 kommer att komma under våren 2010 och kommer att ha ännu mer av det grafiska utseendet som introducerades i 2007. Dessutom kommer Microsoft med en molnversion eller webbversion av Office under 2010. Adobe Reader samt övriga Adobe snuttar kommer med all sannolikhet att komma i uppdateringar som alltmer anpassas till Windows 7. Just nu är det Adobe Reader 9.2 men alldeles säkert lurar 9.3 eller senare i vassen och dyker nog upp efter lanseringen av Windows 7.

Är det bara dessa program som du använder OCCH INGA ANDRA så gäller ju bara att spara dina dokument på ett USB elelr separat hårddisk och blåsa din C:/hårddisk (elelr den disk du använder för att boota från).

Innan man instalerar får man välan gå till doktorn, och be om morfin.

Skämt och sido, skojade bara.

Ha en bra kväll.

LB

Det kan du säkert göra men förbered dig på ett par timmars jobb med att installera operativet, dina program och sedan göra uppdateringar, så ladda med din favoritdryck och kanske något tilltugg. Stressa inte! TA det lugnt och installera en sak i taget. Gör t.ex. Windows update efter att installationen av operativet är slutfört och du startat W7 för första gången. Installera sedan ett program i taget och kolla att de fungerar som de ska. Och skulle du råka på frågor eller rpoblem så vet du ju att forumets medlemmar finns här och kan hjälpa lika väl som din lokala datorbutik och Microsofts heldesk. LYCKA TILL NU. Nu är det bara 2 dagar kvar inna du kan springa ut och köpa W7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag använder också dessa program Adobe Reader 9.2, CCleaner, och både Office 2003 Studentutgåvan och Office 2007 studentutgåvan.

2. INGA problem att använda dom i Windows 7. Det är klart att dessa program KOMMER att anpassas till Windows 7 - Office 2010 kommer att komma under våren 2010 och kommer att ha ännu mer av det grafiska utseendet som introducerades i 2007. Dessutom kommer Microsoft med en molnversion eller webbversion av Office under 2010. Adobe Reader samt övriga Adobe snuttar kommer med all sannolikhet att komma i uppdateringar som alltmer anpassas till Windows 7. Just nu är det Adobe Reader 9.2 men alldeles säkert lurar 9.3 eller senare i vassen och dyker nog upp efter lanseringen av Windows 7.

Är det bara dessa program som du använder OCCH INGA ANDRA så gäller ju bara att spara dina dokument på ett USB elelr separat hårddisk och blåsa din C:/hårddisk (elelr den disk du använder för att boota från).

Det kan du säkert göra men förbered dig på ett par timmars jobb med att installera operativet, dina program och sedan göra uppdateringar, så ladda med din favoritdryck och kanske något tilltugg. Stressa inte! TA det lugnt och installera en sak i taget. Gör t.ex. Windows update efter att installationen av operativet är slutfört och du startat W7 för första gången. Installera sedan ett program i taget och kolla att de fungerar som de ska. Och skulle du råka på frågor eller rpoblem så vet du ju att forumets medlemmar finns här och kan hjälpa lika väl som din lokala datorbutik och Microsofts heldesk. LYCKA TILL NU. Nu är det bara 2 dagar kvar inna du kan springa ut och köpa W7.

Tackar

( Blåsa Hårddisken )

När man sätter in skivan från Windows 7 , då raderar den välan allt som har med vistan att göra hoppas jag.

Detta forum är för jä....la bra. Har pratat med HP Support, fick ej veta något, likaså Microsoft samma där.

Men här får man veta alllt man vill ha och lite till.

Suveränt forum.

Eloge till Stenis som startat detta, hjälp både till proffs och noviser, jag i detta fall, men man lär sig mer och mer.

Ha det så bra

LB

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

( Blåsa Hårddisken )

När man sätter in skivan från Windows 7 , då raderar den välan allt som har med vistan att göra hoppas jag.

Man får bara INTE glömma att man skall välja alternativet ADVANCED/AVANCERAD och nästa bild bocka för format/formatera om man vill ha bort Vista.

Kom också ihåg att om du köper en uppgraderingsversion av Windows 7 så söker Windows efter en redan installerad version av Windows. Har du då formaterat din hårddisk så ber installationen om bevis på att du lagligt får uppgradera till Windows 7 och då räcker det med OEM skivan. Däremot går det inte bra med att sätta i en tidiagre uppgraderingsversion.

Om du köper fullversion så kommer den inte att leta efter någon tidigare version av Windows.

I bägge dessa fall kan man antingen formatera hårddisken själv innan installationen av Windows 7 eller låta Windows 7 göra jobbet åt en.

Efter installationen har man ett nytt fräscht operativ i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får bara INTE glömma att man skall välja alternativet ADVANCED/AVANCERAD och nästa bild bocka för format/formatera om man vill ha bort Vista.

Kom också ihåg att om du köper en uppgraderingsversion av Windows 7 så söker Windows efter en redan installerad version av Windows. Har du då formaterat din hårddisk så ber installationen om bevis på att du lagligt får uppgradera till Windows 7 och då räcker det med OEM skivan. Däremot går det inte bra med att sätta i en tidiagre uppgraderingsversion.

Om du köper fullversion så kommer den inte att leta efter någon tidigare version av Windows.

I bägge dessa fall kan man antingen formatera hårddisken själv innan installationen av Windows 7 eller låta Windows 7 göra jobbet åt en.

Efter installationen har man ett nytt fräscht operativ i datorn.

Tack, Tack, jag skall köpa en fullversion, vad menar du med att Windows 7 gör jobbet, hur gör jag då ???

Är det då man skall välja alternativet ADVANCED/AVANCERAD, detta gör jag när jag har fullversionen, eller ?

Ja nu ser jag vad du skrev, för att få bort vista, bocka i formatera, det stämmer välan ?

LB

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Tack, jag skall köpa en fullversion, vad menar du med att Windows 7 gör jobbet, hur gör jag då ???

Är det då man skall välja alternativet ADVANCED/AVANCERAD, gäller detta för fullversionen som jag förhoppningsvis köper i norgon.

Ja nu ser jag vad du skrev, för att få bort vista, bocka i formatera, det stämmer välan ?

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, la märke till att det diskuterats i tråden omkring använda 32bitars eller 64bitars..bra eller sämre osv.. Själv ångrar jag idag min senaste uppgradering till bättre processor som gjordes på mitt 32bitars moderkort för ett par år sedan.

Hade jag när detta gjordes vetat om följande länk och den högre säkerheten som 64bitars system erhåller så hade jag hellre lagt dem pengarna på ett nytt 64bitars moderkort som hade kunnat uppgraderat hela datorn till en bättre nivå.

Förutom möjligheten det ger till mer Ram minne i sin helhet.

Den ultimata säkerhetstråden och DEP

När ni snackar om "fullversion" är det OEM eller Retail som menas?

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...